الفصل الاول ...
قراءة ممتعة 😍 😍
( ماسة ) و ( ملك ) ....
بنتين توأمين فى العشرين من عمرهم عايشين مع أبوهم رجل الاعمال الثرى المشهور ( سليم الطحان ) ....ده كان القناع اللى بيدارى فيه عشان يبعد عنه اى شبهه والمستخبى بقى إنه أكبر تاجر سلاح ومخدرات فى البلد ......
وأمهم الدكتورة ( فريدة ) دكتورة فى الجامعة عايشين فى بيت مبيخلاش من الشجار والخناق بين أمهم وأبوهم دايمآ لانهم كانوا مختلفين فى كل حاجة وعلى اى حاجة ....
وفى يوم من الايام دخل ( سليم ) البيت فى وقت متاخر من الليل مع أصحابه ودخلوا فى أوضة الضيوف وقعدوا يتكلموا كتييير بصوت واطى عشان محدش يسمعهم من البيت.....
حست بيهم زوجته الدكتورة فريدة قامت بسرعة وخرجت من أوضتها وراحت عشان تطمئن على بناتها.......
لقيتهم نايمين راحت قفلت عليهم أوضتهم ومشت قرب أوضة الضيوف عشان تشوف جوزها بيتكلم مع مين واستخبت ورا الباب عشان محدش يحس بيها وسمعت جوزها من ورا الباب بيقول .....
سليم : انا معتمد عليك ياسيف فى العملية دى ميعاد التسليم بكره الساعة 3 الفجر فى نفس المكان اللى أحنا متعودين عليه الظابط ( جاسر ) فى مأمورية بكره وحيكون مسافر عشان كده انا اتعمدت يكون الميعاد بكره فى الوقت ده بالذات ...
سيف : انت متأكد انه حيكون مسافر ده بيشمشم عليك من زمان وبيشك فيك ولو ظبطنا المرة دى حنروح كلنا ورا الشمس ...
سليم : انا متاكد انه مسافر مش حيكون فى المنطقة أساسآ معلوماتى بتقول كده وأنا معلوماتى أكيدة اطمئن بس بعد التسليم علطول تدينى تليفون ان كل شئ تمام ومشى زى مااحنا مرتبين ......
سيف : متقلقش كل حاجة حتمشى مظبوط ....
سليم : انا معتمد عليك...... انت المسؤل قدامى عن اى غلط فى العملية دى بالذات......
اتصدمت الدكتورة فريدة من اللى سمعته من جوزها راحت فتحت عليهم الباب بسرعة منغير استاذان ودخلت وقالت بصوت عالى : سلييييم عوزاك !!!!!
اتفجع سليم وسيف منها وأتفاجأ بكلامها وقام بسرعة وأخدها بره الاوضة وقالها : عاوزة ايه انتى ايه اللى مصحيكى لحد دلوقتى ؟؟
فريدة بعصبية : مين اللى انت قاعد معاهم فى آخر الليل كده ؟؟ وبتكلموا فى ايه ؟؟
سليم : دول صحابى فى المكتب يافريدة ..... واحنا بنتكلم فى شغل ....
فريدة : شغل !!!! شغل السرقة والنصب صح ؟؟ انت مش حتبطل بقى ...
سليم بعصبية : اتعدلى فى كلامك ووطى صوتك الناس جوه حيسمعوكى ....
فريدة : انا عاوزاهم يسمعونى عشان يمشوا من هنا ....... انت جايبلى شوية بلطجية البيت معاك آخر الليل..... انت مش حاسس ان عندك بنات مش خايف عليهم انت اتجننت خلاص ......