الفصل الخامس ...
سليم باستغراب : غريبة ... وعرف منين انى عندك ؟؟؟
سيف : الاغرب من كده بقى انه قالى انك مش فى البيت .... يبقى اكيد راحلك على هناك وملقكش برده ...... ااااه تبقى فريدة هيه اللى بلغت وقالتله على مكانك ...
سليم : اااه فريدة وضحت كده ... ماشى يافريدة حتشوفى حعمل فيكى ايه ؟؟ بس كويس يعنى انى نزلت والفلوس كانت معايا جت مصلحة ....
وبعد كده اتنهد سليم وقال : شوفت بقى كان فى مصلحتك ازاى اننا منقسمش الفلوس .... جاسر لو كان لقى الفلوس فى البيت عندك مكنش سابك ....
سيف بغيظ : حصل خير ... احنا اتفقنا ان المرة الجاية الفلوس حتبقى لحسابى بس ....
سليم : تمام ياسيف ... انا جبت الشقة خلاص وحخلص كل حاجة ..... مش لازم تيجى انت عشان اكيد حتكون متراقب جاسر ذكى جدآا ولازم نكون صاحيين واحنا بنلاعبه ...
سيف : ماشى ماشى ياسليم مش حاجى .... وابقى سلملى على سهر بقى .... ونهى سيف المكالمة مع سليم وهوه متعصب ...
بعد كده وصلت ملك للمكان اللى كانت واقفلها فيه اختها ماسة وملقتهاش .... توقعت ملك ان اختها زهقت من الانتظار وروحت على البيت ... راحت هيه كمان مشت على البيت ....
( فى بيت فريدة )
دق الباب على فريدة جامد وهيه فى البيت .... اتفجعت فريدة وجرت بسرعة عشان تشوف مين لقت بنتها ماسة ... بصتلها باستغراب وقالت : اتاخرتى ليه كده ياماسة ؟؟ واختك فين ؟؟؟
ماسة : استنى ياماما ..... آخد نفسى طيب ...
فريدة : اخدتى نفسك خلاص ... اختك فين ؟؟ طمنينى ....
ماسة : أختى بخير اطمنى ....وحكتلها ماسة على كل اللى حصلها فى الشارع ...... وحادثة السرقة وعلى القسم ومقابلة الظابط وكل حاجة بالتفصيل ....
فريدة مصدومة : معقول كل ده حصل ؟؟ واختك كانت فين بقى لما كل ده حصل ؟؟؟
اتلخبطت ماسة ومعرفتش تقول ايه لامها راحت قايلة : اصل اختى كانت فى محاضرة .... وانا خرجت عشان اجيب حاجة من الشارع وحصل كل ده معرفتش ارجع لملك تانى ولا عرفت اكلمها عشان مش معايا موبايل .... حتلاقيها زمنها جاية دلوقتى .... متقلقيش ...
فريدة بغضب : انا قولت مية مرة متسبوش بعض انتوا الاتنين ... انا كلامى مش بيتسمع ... عجبك اللى حصلك ده ؟؟؟
ماسة : معلش بقى ياماما هيه جت كده .... بس الغريب ياماما ان الاتنين دول قالولى اسم بابا يعنى يعرفوه ...... ازاى بابا يبقى ليه علاقة بناس زى كده ؟؟؟
فريدة : ابوكى ده مش بييجى من وراه غير المصايب .... عرفتى ...
ماسة : انا خوفت على بابا الصراحة ...... ومرضتش اقول للظابط انهم قالولى كده ..... بس استغربت اووى من كلامهم ....