الفصل الرابع عشر ....
( فى منزل فريدة )
فريدة بقلق : انا قلبى مش مطمن ياسامى ...... وقلقانة على البنات اوووى ...... مش عارفة عايشين مع ابوهم ازااى ؟؟ ومرتاحين ولا لا ؟؟ ومرات ابوهم عاملة معاهم ايه ؟؟
سامى : مدام محدش كلمك منهم من ساعة مامشيوا يبقوا مرتاحين عند ابوهم ...... اكيد لو مش مرتاحين كانوا رجعوا عندك تانى حيروحوا فين يعنى .....
فريدة بقلق : مش عارفة ....... بس انت متعرفش سليم ياسامى ....... سليم سكته وحشة اوى وانا خايفة عليهم .......
انا قلبى واجعنى عليهم اوى وملك بالذات حلمت بيها حلم النهاردة مش مريحنى ...... حسة فيهم حاجة ......
سامى : خلاص مدام قلقانة اوى كده كلميهم واطمنى عليهم ...... ولو تعرفى بيت سليم ده روحيلهم وشوفيهم عشان تطمنى اكتر برضو .......
فريدة بقلق : انا معرفش بيت سليم خالص ولا اعرف قاعد فين ؟؟؟ انا اعرف بيت سيف بس وده اكتر واحد كان بيقعد عنده سليم علطول ......
ولما اتطلقنا ونزل من البيت عندى وراح معاه برضو ......
سامى : خلاص يافريدة كلمى البنات واطمنى عليهم واعرفى منهم مكان البيت بالظبط ........ ولو عاوزانى اروح معاكى مفيش مشكلة ....... بناتك وحشونى انا كمان اووووى يافريدة .........
فريدة : حكلمهم ياسامى مفيش قدامى حل تانى ..... مع انى زعلانة منهم اووى عشان مسالوش فى امهم طول الفترة دى ......
سامى : مهما كان دول بناتك يافريدة مينفعش تزعلى منهم كده مفيش حاجة حصلت تستاهل كل ده ...... وقومى بقى اعمليلى فنجان قهوة احسن انا دماغى صدعت على الآخر ......
فريدة بقلق : حاضر ياساامى ...... وقامت فريدة على المطبخ وعملت فنجالين قهوة واحد ليها وواحد لسامى ........
ورجعت تانى وحطيت القهوة قدام سامى على المكتب وسرحت شوية فى بناتها بخوف وقلق ........ وبعدين مدت ايديها على فنجان القهوة عشان تقدمه لجوزها .......
اتقلبت منها كل القهوة على المكتب ......
سامى بغضب : ايه يافريدة ده ؟؟ مش تاخدى بالك كويس ...... الورق كله باظ من القهوة عاجبك كده ؟؟
فريدة بقلق شديد : معلش ياسامى مخدتش بالى غصب عنى ....... وبعدين انا مش بتفائل بقلب القهوة خالص ربنا يستر ....... انا حاسة بناتى فيهم حاجة وفى مشكلة ياسامى ........
( فى منزل سيف )
سيف بفرح : سليم لسة مكلمنى دلوقتى حالا ياملك عشان يطمن على العملية دى ....... وبلغنى بمكان الراجل دلوقتى بالظبط فين .........
عشان تعرفى بس ان العملية دى مهمة اد ايه عند ابوكى كمان ؟؟ بلاش تزعلى ابوكى بقى ياملك وركزى فى كل حاجة كويس ماشى ....... جااهزة ياملك .........