7: Kiddos

5.7K 333 118
                                    


Amra seperti ku, suka menyendeng pada Rayyan Farhan. Dia lena tidur di bawah ketiak Han, itulah tempat kegemarannya.

Amra mandi seorang diri, katanya mahu berdikari. Konon, lepastu jerit meminta aku menemaninya. Katanya, nanti dinosaur keluar dari lubang jamban.

"Sayang..." panggil Han.

Tangan kanannya mengusap perlahan tanganku.

"Kalau saya tak ada, janji dengan Rish jaga dia macam mana awak jaga diri awak. She will feel how hurt to be lilttle girl Xavier. I dont want to see her tears because this legacy. Promise with me that you will be her hero and fight for her?" aku menggengam erat tangannya.

"Dont leave me again." Han mengucup dahiku lama.

"Ajal tak kira umur sayang dan pada saat itu kita akan bercerai mati. Jaga hati awak untuk Amra." aku memeluk erat badannya.

Aku takut kalau Amra akan merasai kesakitan yang aku lalui pada umur 15 tahun. Aku tak nak ia berulang kembali.

"Daddy!"

"Mummy!" jerit Amra, aku dan Han terus lari ke arahnya.

Han terus memeluknya dan mendukungnya, dahi puteriku aku mengucup lama.

"Amra nampak santa tadi."

Aku dan Han terbahak-bahak gelak.

"Amra nampak dekat mana sayang?" soal Han.

"Lubang sinki, mummy! daddy kata santa nak bagi hadiah keluar kat lubang sinki betul ke? Amra tunggu dari tadi tak ada pun." dengan petahnya anakku menutur segalanya.

Aku menjeling tajam ke arah Han, tak habis-habis menipu anak. Nak babab ni!

******

Amra seperti ku ketika kecil nampaknya, dia lebih suka pada melukis bangunan.

"Amra dah besar nak jadi apa?" aku mengusap rambutnya.

"Nak jadi macam mummy!" jeritnya dengan semangat. Aku tersenyum manis, ya akan aku didik kau dengan sepenuhnya sehingga kau akan menjadi kuat apabila aku tiada nanti.

Aku mengucup dahinya lama, "janji dengan mummy yang Amra Zahra Rayyan akan pertahankan hak Amra dan daddy. Dan Amra perlu jaga daddy sampai nafas terakhir Amra. Rindu mummy, ingat daddy. He is other half of me, so if you miss me badly you can find daddy okay?"

Aku mengelus pipi bulatnya.

"Janji! tapi mummy nak pergi mana?" terkelip-kelip matanya melihat aku.

"Off to work honey." aku mengukir senyuman manis untuk puteriku.

Wajahnya iras aku dan Han. Aku menyuruh Emrys mengetat kawalan pada Amra, aku tahu ada yang sedang memerhati puteriku.

****

Bahu Amra digoncang perlahan oleh Han. Hari ini ialah hari pertama dia ke tadika, biarlah dia berkawan dan belajar pada usia muda ini kerana hatinya sedang bersih lagi dan ilmu senang untuk terlekat pada hatinya.

"Daddy huaa." Amra menguap besar tanpa menutup mulutnya, matanya masih terpejam rapat.

"Bangun, nak pergi tadika." Han menepuk-nepuk kaki anaknya.

"Tadika close." balasnya.

Han menggeleng perlahan, sama je macam Rish. Susah nak bangun, lepastu alasan bergunung.

Xavier CodeWhere stories live. Discover now