Episod 6

6K 184 18
                                    

Sedutan dari Episod 5 :

Haziq yang dari tadi tunggu masa, menoleh ke belakang dan menunggu stalker tu keluar.

"Siapa tu? Keluar cepat" panggil Haziq. Setelah dipanggil, gerangan tersebut keluar.

-----

     Perlahan-lahan orang itu keluar. Haziq  telan air liur melihat orang itu berjalan macam zombi menghampiri dia. Disebabkan waktu tu dah gelap sikit, jadi dia tak nampak sangat. Almaklumlah pakai cermin mata kan.

'Sape je yang ikut aku ni. Hoh! Takkan si Sai tu kot. Dia nak balas dendam pasal tadi ke hmmmm menyesal pulak suruh dia keluar. Tak boleh jadi, kena lari ni' fikir Haziq dalam ketakutan. Dia bersedia untuk lari dan cuba menjerit meminta pertolongan tapi.....

"TO-" belum sempat Haziq nak menjerit, mulut dia ditekup. Dia tutup mata dan cuba untuk melepaskan diri. Haziq menggerakan badannya dan meghayun tangannya untuk melepaskan diri.

"Hei hei, ni akulah, Irsyad. Tangan ni duk terhayun-hayun tu buat apa, nak tumbuk aku?" kata Irsyad sambil menangkap tangan Haziq yang macam takde function cuba nak tumbuk dia. Haziq pun membuka matanya dan Irsyad menurunkan tangannya. Haziq menghela nafas lega.

'Huuuuuu nasib baik si Irsyad ni yang mengikut aku, kalau orang lain yang tekup mulut aku tadi, entah apa jadi kat aku agaknya. Mau jadi kilang derma organ satgi' fikir Haziq.

"Aaaa emmm ke-ke-kenapa ikut aku? " tanya Haziq.

"Oh, aku-" Irsyad baru nak menjawab sebelum Haziq memotong.

"Kejap, a-aku nak cakap sesuatu dulu, boleh? " pinta Haziq.

"Boleh je. Ha kenapa? "

"Haaaaa hmmmm aaa-aaa..... " Haziq tergagap-gagap nak cakap.

"haaaa hmmm apanya, cuba cakap teru-"

"Aku nak cakap terima kasih!" Haziq berhenti seketika sebelum meneruskan ayatnya.

"Te-terima kasih sebab tolong aku tadi. Lepaaas tuuu, aku nak mintak maaf sebab lari dari kau tadi" kata Haziq dengan seikhlas hatinya lalu dia tersenyum.

     Irsyad nampak senyuman Haziq tu dan terkedu kejap sebelum tiba-tiba muka dia jadi merah.

"Emmmm sama-sama" balas Irsyad sambil memalingkan mukanya bagi Haziq tak nampak muka dia yang blushing itu. Pft, gangster blushing, tak macho langsung hahahaha.

"O-okey, tu je yang aku nak cakap. Kau nak cakap apa kat aku sampai ikut aku ke sini? " tanya Haziq.

     Belum sempat Irsyad menjawab, ada air menitik di atas kaca mata Haziq. Mereka dua memandang ke atas dan tiba-tiba hujan mencurah dengan lebatnya (gaya macam animelah).

"What the, tiba-tiba hujan ni. Irsyad, jom ikut aku balik rumah dulu" kata Haziq lalu menarik tangan Irsyad menuju ke rumahnya. Irsyad hanya mengikut sambil tersenyum.

"Assalamualaikum, Haziq dah balik. " Haziq memberi salam sebelum masuk ke rumah. Kemudian muncul ibu Haziq.

"Haaaaa, tau pun balik, nak dekat malam baru sampai rumah. Tak reti balik awal, kan dah basah. Eh, ni siapa? " bebel ibu Haziq, Puan Maria sebelum perasan ada orang lain masuk rumah sekali dengan Haziq.

"Oh, ni kawan Haziq, Irsyad. Irsyad, ni ibu aku" Haziq memperkenalkan mereka dua sesama sendiri.

"Wau belum pernah-pernah kamu bawak kawan balik rumah. Haaaaa masuklah Irsyad, Haziq, kamu berdua lencun ni. Haziq, tunjuk Irsyad bilik air. Lepas tu kumpul baju semua, ibu nak basuh" arah puan Maria kepada Haziq.

MagnetWhere stories live. Discover now