Episod 11

5K 168 19
                                    

     Dah sampai hari terakhir peperiksaan pertengahan tahun, minggu depan dah start cuti 2 minggu. Haziq dengan Irsyad masih tak bertegur sapa. Anwar yang tengok pun tak senang duduk dibuatnya.

'Diorang dua ni kan, aku sabar jelah hishhhhhh si Irsyad tu cepatlah mintak maaf kat Haziq tu, dah tau Haziq bukan jenis start cakap dulu aduhh' bebel Anwar sendiri. Anwar hanya pandang dua orang tu silih berganti. Haziq duduk meja belakang, Irsyad pulak duduk depan Haziq. Bila nak pass kertas soalan, Haziq just tepuk bahu Irsyad guna kertas tu dan dia tunduk je, langsung tak pandang Irsyad walaupun Irsyad senyum depan dia. Irsyad ucap terima kasih pun dia langsung tak jawab.

     Tibalah masa untuk kertas peperiksaan terakhir, Kimia kertas 1. Guru bertugas mengedarkan kertas soalan kepada pelajar yang duduk paling belakang untuk setiap baris. Bila sampai turn Haziq nak pass kat Irsyad, dia buat cara biasa, tepuk bahu pakai kertas tu and then tunduk. Bila Irsyad dah ambil kertas soalan tu, tiba-tiba ada kertas kecil jatuh atas kertas soalan Haziq. Haziq tau daripada siapa dan dia baca ayat dalam kertas tu.

'Jom jumpa, aku ada benda nak cakap. Lepas habis paper dekat blok lama' apa yang ditulis dalam kertas tu. Haziq terus mengangkat kepala dan memandang belakang Irsyad.

'Jumpa jelah, sampai bila nak jadi macam ni' fikir Haziq sejenak sebelum cikgu memberi kebenaran untuk menjawab soalan.

    
     Haziq dan Irsyad duduk sebelah-menyebelah di tepi longkang blok lama tu. Keadaan sunyi seketika, diorang dua tak cakap apa-apa lagi.

...............

...............

"Haziq"
"Irsyad" dua-dua panggil serentak.

"Cakaplah dulu Haziq"kata Irsyad.

"Eh takpe takpe, kau cakap dulu. Lagipun kau yang ajak jumpa ni" Haziq membalas. Irsyad senyap seketika untuk menyusun ayat yang sesuai.

"Haziq, aku....... aku nak mintak maaf pasal haritu. Aku, aku langsung tak sedar apa aku buat, dia jadi sendiri tau, dia, dia macam emmmm badan aku kena kawal tau haaaa macam tulah. Jadi....... aku nak mintak maaffffff sangat-sangat kat kau ek ek? Maafkan aku please?" Irsyad mengangkat dua tangannya tanda meminta maaf.

"Aku sebenarnya kan, nak kata marah tu
....... tak adalah nak marah sangat pun, sikit jelah. Dia lebih kepada terkejut. Dahlah aku cakap dengan kau haritu langsung tak jawab, duk tenung je aku, tup tup kau ci....... haaaa benda tulah ahaha haha ha" kata Haziq janggal. Pipi dia dah mula merah. Irsyad yang mendengar rasa teruja.

"Maknanya kau tak marah aku dahlah ni kan kan kan?" tanya Irsyad inginkan kepastian.

"Tak...... kot" balas Haziq sambil menggaru kepalanya yang tak gatal tu. Irsyad terus berdiri dan rasa nak menjerit, tapi dia tahan. Dia cuma senyum lebar lepas tu duduk balik sebelah Haziq.

"Thank you so so soooo much Haziq. Kau tau tak betapa rasa bersalahnya aku lepas hari tu, walaupun memang aku bersalah, tapi aku risau gila  kalau kau tak nak kawan dengan aku sebab kau langsung tak tegur aku, pandang aku pun tak" kata Irsyad sedih.

"Aaaaaa aku nak cakap pasal tulah. Aku nak mintak maaf jugak sebab tak tegur kau, lepas tu tak pandang kau. Bukan apa, tapi lepas aku pandang kau, mesti aku teringat pasal hari tu. Last-last aku tak boleh nak concentrate." terang Haziq.

"Ehhhhh kenapa sampai tak boleh concentrate hmmmm? " tanya Irsyad sambil tersenyum nakal. Haziq yang mendengar pertanyaan Irsyad tu dah menggelabah teruk dah.

"Aaaaa emmmm sebab.... sebab..... siapa je yang bila kena ci-ci-cium kat pi-pipi boleh berlagak cool?" tergagap Haziq menjawab.

"Ada je" balas Irsyad.

MagnetWhere stories live. Discover now