BAB 1

69 4 2
                                    

" Assalamualaikum..Mia dah balik."kata aku lalu masuk ke dalam rumah.

    Aku nampak,along,angah dan
abang Aizat sedang duduk di sofa sambil berbual.

    'Amboi....rancak sembang.Aku bagi salam tak dengar ke?' bisik hati kecil aku."Assalamualaikum,
Mia dah balik!!" laung aku.
  
   Apa lagi,terkejut beruklah abang aku..Padan muka."Waalaikumsalam.Nak makan pergi dapur..bibik dah masak.."jawab along

     Aku naik ke bilik lalu turun balik untuk buka tudung saji.Nasi goreng faivorate aku!!

   Tengah makan...
'Tok,Tok,Tok..'

      Angah bangun lalu menuju ke ruang tamu untuk buka pintu.Sapelah tu..

    'Kreek..'
  
      Pintu dibuka.Aku nampak mama dan papa baru pulang dari office.Aku bangun lalu menyalam mereka

     "Mama,papa...macam mana kerja?"tanya aku.Papa menjawab"Alhamdulillah,ok. Kamu semua,papa nak cakap sesuatu" 'Ah,sudah..lain macam bunyinya..' monolog aku,seorang.

     "Papa dan mama dah buat keputusan.Kamu berempat akan pindah ke KL.."bola mata aku seakan tertanggal.Apa,PINDAH?!

      Along,angah dan abang Aizat menggaguk tanda setuju.Aku fikir dua kali,setuju atau tak..yalah,kena tinggalkan sahabat..cikgu..sekolah...dan macam -macam.

       "Emm...Mia setuju.."akhirnya keputusan keluar dari mulut aku.Aku harap akan jadi lebih baik.

     "Baiklah,lusa kamu akan pergi.Papa dan mama kena siapkan projek ni selama 3 bulan.Nanti dah siap,papa balik ke KL juga.."kata papa.

***Esokya..

      "APA!!?"jerit kawan aku,Liza,Damia dan Intan serentak.
      
        "Seriously?Esok kau nak pindah KL?"tanya Intan "Kami terkejut tau kau tetiba nak pindah.."jawab Liza pula."Haah.."kata Damia.

        Aku mengeluh."hmm..nak buat macam mana..terpaksa...ak.." belum sempat aku nak cakap,loceng bunyi tanda waktu balik

        "Krrriiiinnggg!!!"...

     Bunyi loceng panjang kedengaran.Aku rasa masa bergerak pantas."Bai,korang"kata aku dalam nada sayu lalu memeluk mereka.

      Aku pun pergilah ke tempat parking motor,dan balik...along takde,bestnya!
     
      ***Di rumah...

    "Angah,ada 5 kotak kosong tak?"tanya aku apabila aku lihat angah dan abang Aizat mengemas barang mereka.

     "Ada..Tu,kat dalam bilik stor tu.."jawab angah,selamba.

      Haih,goodbye,my friends...huhuhu...Aku harap,bila pindah nanti dapatlah kawan baik yang sama macam Liza,Damia dan Intan.

     Aku buka peti ais,ada jus orenlah..baik aku minum sebelum abang Aizat nampak.

    ***Malam itu...

    Aku menung ke arah luar tingkap.Merenung.. yalah esok pindah..mesti mereka rindu aku.

    'Tok,Tok,Tok'

      Pintu bilik diketuk.Along.... "Mia,kenapa ni? "tanya along."Hmmph..Mia rasa..sedih nak pindah."jawab aku
    
        "Ohh..inilah sebab adik along menung ya ?"tanya along sambil mencuit pipi aku yang gebu.

       "Dahlah..baik kamu tidur..esok bangun kul 5:40 pagi.."kata along."Yalah,along.Selamat malam"jawab aku lalu along keluar dari bilik.Aku tutup lampu dan lelapkan mata...

    ***Esoknya...

    Lori pengaggkut barang dah sampai.Aku tolong along,angah dan abang Aizat masukkan barang ke dalam lori.

      Aku memandang kembali rumah aku.."Hmm.."dengus aku.Aku rasa ada orang memegang bahu aku.Abang Aizat "Jom,Mia.."pelawa abang Aizat

       ***3jam kemudian...

      Aku langsung tak dapat tidur...walaupun mengantuk."Dah sampai"kata angah.

     Sejurus lepas aku keluar,mata aku rasa nak tercabut tengok rumah agam tu.. serious..ni rumah ke istana?
   
        Warna rumah ni macam usang,tapi masih cantik."Along call kawan dia mintak bersihkan rumah ni.."kata abang Aizat.

       "Nanti,Mia sekolah kat mana?"tanya abang Aizat.Ah, yalah..lupa pasal tu..sekolah kat mana?"sekolah kat Hompstons Private School"kata along..Wow!

    Selepas habis kerja pembersihan,pemasangan dan lain - lain,aku,along,abang Aizat dan angah munyusun rumah itu..

     Selepas siap,kami rehat dan minum air.Sejuk mata memandang rumah ni...Cantik..

    

MIA ADDRIANAWhere stories live. Discover now