15 NİSAN 2018
Deney... Bilimsel bir gerçeği göstermek, bir yasayı doğrulamak, bir varsayımı kanıtlamak amacıyla yapılan işlem demek. Gerçeğin görünür hali yani.
Bilinen 26 adet bilim dalı var. Alt dalları ile beraber sayı 80'i buluyor. İster sosyal, ister doğal ve matematiğe dayalı olsun birçoğu deneyleri kullanıyor.
193 üniversitemiz var ülkemizde. Yüzlerce bilim insanı yani. Her yıl, ödenek ayrılan deney sayısı ise bir yılda beş yüzden fazla.
İnsanlar meraklı canlılar. Ben de öyleyim. Neden merak ettiğimi bile merak ediyorum. Tabii sorularıma her zaman cevap bulamıyorum. Keşke tüm sorularımızın matematiksel bir karşılığı olsa.
(Olasılıksızızm...)
Kendimi bildim bileli sayıları seviyorum. Annem, konuşmaya başlamadan önce bile oyuncaklarımı ritmik olarak sıraladığımı söylerdi. Zaten çok geç yaşta konuşmaya başlamışım, bunun bile bir kuralı var demek ki... İlk kelimem ise "anne" olmuş. Bu yüzden annemi çok seviyorum, belki de annemi çok sevdiğim için anne diyebildim. Bunu da hesaba katmak gerektiğini düşünüyorum.
"Baba" da demişim ama çok sonra. Artık onu da pek kullanmıyorum. Belki de unuturum.
"Merakını giderdikçe korkuların azalacak." demişti bir öğretmenim. Serdar da aynısını söylemişti. Giderdim. Annemin bana verdiği kağıdı okudum. Serdar ve beni anlatıyor, ikimizin hikayesi gibi...
Deneyler bilim için çok gerekli. İnsanların çoğuna yardım etmek veya gelecekte daha güzel bir hayatımız olması amacıyla yapılıyor. Serdar benim faydalı olmamı sağlamak istediğini söylerdi. Ona güveniyorum, sonuçta bilim hepimize gerekli.
(Pragmatizm...)
David Reimer da faydalı olmuş. Fakat onun hayatı pek de güzel bitmemiş.
John Money önemli bir bilim insanıymış. Doğduktan sonra hasta olan David Reimer'ı tedavi etmek için almış. David sünnet edilirken erkekliği yanlışlıkla yakılan biri. Canı çok acımış olmalı, onun yerinde olmak istemezdim. Penisimin canlı ve yanık olmamasından memnunum.
Erkekliği çok zarar görünce John Money onu kız olarak büyütebileceklerini söylemiş. Ailesi de kabul edince çocukluğunda bir kız gibi yetiştirilmeye başlanmış. Önceleri sorun yok gibi görünse de David büyüdükçe kız olmadığını hissetmiş. İntihar etmeye bile çalışmış. İkiz kardeşi de varmış. O ise sağlıklı bir erkekmiş.
David büyümüş, büyüdükçe erkek olduğunu hissettiği için değişmeye karar vermiş. Deneyi öğrenmiş ve devam etmek istememiş. Ona sonradan bir organ yapmışlar ve evlenmiş. John Money'nin deneyi başarılı fakat tezi başarısız olmuş.
David'in kardeşi de deneyin parçalarından biriymiş. O da kaldıramamış bu karışıklığı ve 2002'de antidepresan denilen ilaçlardan çok aldığı için ölmüş. İlaçların insanı iyileştirdiğini sanırdım, demek ki öldüre de bilirmiş.
David ise mutlu olacağını sanıp evlenmiş, üç tane de çocuk evlat edinmiş. Evlat edinmek, kendi karısının karnından çıkmayan çocukların babası olmak demek. Yani bazı insanların sonradan da babası olabiliyor.
Babam beni sevmese, annemi üzse bile başkasına baba demek istemiyorum. Unutabilirim ama. En azından denerim.
(Empirizm...)
Okuduğum kağıtta Serdar'ın beni bir denek olarak kullandığı yazılmış. Yazan kişi Serdar'ın, cinsel kimlikle otizmin ilişkisini öğrenmek amacıyla bir deney yaptığını söylüyor. Öğretmenim olmak yerine beni kullandığını düşünüyorlar. Anlayamıyorum. Bana zarar vermedi, yapamayacağım bir şey de yaptırmadı. Sadece sevdim onu, o da beni sevdi. Eğer bu bir sevgi deneyi olsaydı, Serdar çok başarılı olacaktı.
Kağıtta "Müddei, adı geçen şahsın, Kenan KORAY adlı şahsın zaaf ve zihinsel yetersizliğinden faydalanarak cinsel istismarda bulunduğunu düşünmektedir." yazıyordu. Benim yetersiz olduğumu düşünüyorlar. Serdar böyle olmadığımı gösterdi bana. Ben istersem her şeyi başarabilirim!
Telefonda "Onlara inanma." dedi. Serdar'a güveniyorum, onu benim kadar iyi tanımadıkları, onunla zaman geçirmedikleri için yanlış şeyler yaptığını düşünüyorlar. Oysa o beni çok mutlu etti. Mutlu etmek de suç değil ki...
(Öyle değil mizm?..)
David maalesef düzelememiş. Uzun süre işsiz kalmış ve sürekli ilaç kullandığı için hormonları dengesizleşmiş. 5 Mayıs 2004'te bir manavda, kafasına sıkarak intihar etmiş.
İntihar etmek çok garip bir şey, kişinin kendini öldürmesi demekmiş. Yani hem maktul hem katil oluyorsunuz. Bu durumda suçlu kim oluyor, biliyor muyuz?
Deney böylece bitmiş. John Money iddia ettiği şeyin gerçekleşmediğini görünce deneyi yaptığını reddetmiş. Ama asistanı John Colapinto her şeyi anlatarak böyle deneylerin bir daha yapılmamasını sağlıyor.
Sonuç ne mi? Bu deney, her türlü cinsel eğilimin doğuştan geldiğine ve sonradan değiştirilmesinin imkansız olmasa da, olanaksız veya çok güç olduğuna dair delil oluyor.
Deney, bilimsel bir bilgi ortaya çıkarması açısından başarılı lakin hem Doktor Money hem de David için başarısız...
Hayatta bu ikilemle hep karşılaşıyoruz. Kazanan ise sanırım benim, çünkü her şeyin sonunda Serdar'a sahibim.
(Bardağın dolu tarafızm...)
Beni görmeye geleceğini söyledi. Onu bekliyorum. Kağıtta anlamadığım yerler var ve ona sormak istiyorum. Çünkü onun dışında kimsenin gerçekleri anlatacağına inanmıyorum.
Bekliyorum...
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Sorti
General FictionKırık camdan duvar, kötüden emsal olmaz. Bu yüzden kaideleri, istisnalar dahi bozmaz.