شاید براتون جالب باشه که زنا پریود میشن...
سه بار بلند تکرارش کنید.
پریود ، پریود ، پریود.
خب واکنش اطرافیانتون چی بود؟
احتمالا تا قبل از رسیدن به بار سوم هیس هیس کردن
یا سرتون داد زدن گفتن که خفه شید یا در بعضی از مواقع بهتون حمله ور شدن تا بزنن تو دهنتون/:ولی سه بار پشت هم بگید ختنه، هیچ کس چیزی نمیگه، حداکثر شاید فکر کنن دیوونه شدینو با تعجب نگاهتون کنن.
می پرسید چرا؟
خب بذارید بهتون بگم.
چون ما زنارو از بچگی سانسور کردن.وقتی پسرشونو ختنه کردن براش جشن گرفتن تا همه بفهمن که اون دیگه یه مرده اما وقتی دخترشون پریود شد بهش گفتن خفه شه.
گفتن حق نداره در این باره با کسی حرف بزنه چون 'زشته'.از خیلی از فالوورام وقتی داشتن داستان زندگیشونو برام تعریف می کردن شنیدم که اولین باری که پریود شدن حتی نمی دونستن چه اتفاقی داره براشون میفته. خیلیاشون فکر میکردن یه مریضیه وحشتناک گرفتن.
چند نفر از شما هم حتی نمی دونست پریود چیه وقتی اولین بار پریود شدید؟
این دقیقا همون چیزیه که ما بهش میگیم فقر پریود.
توی قرن بیستو یکم داریم زندگی میکنیم اما هنوزم توی دین اسلام و خیلی از ادیان الهی زن حائض نجسه. توی ژاپن زن پریود هنگام پریود حق انجام بعضی از کارا رو نداره مثل سوشی درست کردن توی رستوران،توی بنگلادش زنا باید پارچه ی خونیشونو دفن کنن تا ارواح شیطانی و انرژی های منفیو از خودشون دور نگه دارن، توی هند زنا حق ندارن هنگام پریود به غذایی که بقیه ی اهل خونه ازش میخورن دست بزنن و این مختص جهان سوم نیست توی کشوری مثل بریتانیای کبیر هم زنا برای تهیه کاپ، تمپان و نواربهداشتی باید مالیات بیشتری پرداخت کنن و پول کالای لوکس و بدن.خب حالا پریود چیه و چرا پریود میشیم؟
پریود وقتی اتفاق میفته که یه تخمک از تخمدان های زن جدا میشه و از طریق لوله های فالوپ به سمت رحم میره که اگه اسپرم دریافت کنه لقاح شکل میگیره و سلول جنین بوجود میاد اما اگه اسپرمی نباشه تخمک با فشار از دهانه ی رحم خارج میشه که با خونریزی و درد و انقباض های شکمی همراهه. پریود یه جورایی برای قوی کردن رحمه و تو یه دوره ی ۳ تا ۱۰ روزه اتفاق میفته و از سنین ۹ تا ۱۶ سالگی شروع میشه و تا سن حدودا ۵۰ سالگی ادامه پیدا می کنه، فاصله ی بین هر پریود میتونه از ۲۱ تا ۴۸ روز باشه و بسته به ژنتیک و شرایط محیطی(تغذیه ،تحرک ،ورزش) برای هر زنی متفاوته...
من بطور ژنتیکی پریودای دردناکی دارم بطوریکه از درد فریاد میکشمو نعره میزنم و مجبورم هر ماه قرصای دوز بالایی مثل پروفن یا ژلوفن بخورم. دخترخالمم هرماه از شدت درد بیهوش میشه و مجبورن ببرنش بیمارستان و با کلی سرمو امپول بهوشش بیارن.
مامان منم همینطوری بود، اما...مامان من به نواربهداشتی دسترسی نداشت و مجبور بود از تیکه های لباسای قدیمیش استفاده کنه و این یعنی ممکن بود به کلی بیماری مبتلا بشه، حالا می دونید چرا؟
چون مادربزرگم فکر می کرد اگه برای دختر نوار بهداشتی بخری پررو میشه و چشم و گوشش باز میشه...خب اگه میخواید بدونید پریود یه چیز نرماله و تقریبا هر زنی اونو توی زندگیش تجربه میکنه، پس نه خجالت اوره نه حال بهم زن و نه باعث پررو شدن دختر میشه.دسترسی به نوار بهداشتی تمپون کاپ یا هر چیز دیگه ای هنگام پریود حق مسلم هر زنیه ، بدن خودتونو دوست داشته باشید، پریود چیز ترسناک یا حال بهم زنی نیست.
مورد دیگه سندروم پیش از قائدگیه که برای هر خانومی متفاوته.
با درد و انقباضای شکمی و کمر درد کاری ندارم فعلا،
الان میخوام درباره ی اون بخش روانیش حرف بزنم.
بعضی از خانوم ها قبل از پریود یا توی دوران پریود حالت ها و رفتارای متفاوتی نسبت به همیشه از خودشون نشون میدن و ممکنه سر کوچیکترین چیزا عصبی بشن و سرتون فریاد بکشن.ازم راه حل میخواید؟
مطمئن باشید راهش جوک ساختن و مسخره کردن زنا توی این دوره یا صدا زدن دخترای عصبی با القابی مثل پریود نیست.
راه حل "انسان" بودنه.
و در اخر هیچوقت از بیان پریود بودنتون خجالت نکشید و خودتونو تو اون دوره نجس ندونید شما تو دوره پریودتون پاکید و انسانید پس اجازه ندید مثل یه موجود فضایی باهاتون رفتار کنن.
یه چیز دیگه ای همین حالا یادم اومد، افسانه هایی درباره ی پریوده، اول که سعی کنید ترشیجات و لبنیات و چربی و شکر زیاد نخورید توی دوره پریود و خرافاتو کنار بذارید . سیلی زدن به دختری که اولین بارشه پریود شده باعث بدنیا اوردن بچه ی خوشگل نمیشه، محض رضای خدا تمومش کنید این خرافاتو...
اولین بار که پریود شدم دوستم یه جوری با تعجب ازم پرسید "یعنی مامانت نزد تو گوشت؟" که با خودم گفتم یا خدا سرطان رحم گرفتم خودم خبر ندارم بعد که دلیلشو ازش پرسیدم حدودا یه ربع پوکر نگاهش کردم'_' واقعا امان از این خرافات که تا گوشت و خون مردم نفوذ کرده.
از اپلیکیشن های متفاوتی مثل همدم اپ یا فلو هم میتونید برای سلامت جنسیتون و پریودتون استفاده کنید.
داستان اولین پریودتون چی بود؟ حتما باهامون به اشتراک بذارید.
YOU ARE READING
we should all be feminists
Non-Fictionهمه ی ما باید فمنیست باشیم! یک انسان زن زاده نمی شود بلکه جامعه از او یک زن می سازد... _سیمون دوبوار توی این کتاب من درمورد ال جی بی تی محیط زیست نژاد پرستی و هرچیزی برای زندگیه بهتر حرف میزنم پس نگید کتاب فمنیستیه چرا درباره ی اینا حرف میزنی-_-