فمنیسم و انواع گرایش های ان

404 49 17
                                    

این پارت یکمی طولانیه و نوشته ی غزاله ی عزیزمه
louderthanthewords
ایدیه اینستاش بود اما چون دخترم بالرین بود و رقصاشو به اشتراک میذاشت به جرم ترویج لهو لعب پیجش بسته شده😑خلاصه...

_فمنیست ها در مورد دستیابی به حقوق زنان و رفع نابرابری و تبعیض، هدف یکسانی را دنبال می کنند. اما همه آنها برای دستیابی به این هدفها، روش یکسانی ندارند و در واقع همین امر موجب شده است تا فمنیسم به انواع مختلفی تقسیم شود که عبارتند از:

فمنیسم لیبرال
فمنیسم مارکسیستی
فمنیسم رادیکال
فمنیسم روانکاوانه
فمنیسم سوسیالیستی

■فمنیسم لیبرال■

جنبش فمنیسم لیبرال معرفترین گرایش این مکتب است. فمنیسم لیبرال نسبت به سایر گرایش ها، معتدلتر رفتار می کند و با تبیین جایگاه کنونی زنان، سعی دارد تا حقوق برابری را برای آنها بدست آورد. این گرایش موانع مصنوعی در برابر مشارکت زنان در عرصه اجتماعی را واکاوی می کند و برای تبیین نابرابری میان زنان و مردان، فاکتورهایی همچون تقسیم کار جنسیتی، جدایی عرصه عمومی (برای مردان) و خصوصی (برای زنان) و فرایند اجتماعی کردن کودکان (دختران) را برجسته می کند. 
از نظر فمنیسم لیبرال، نظام های لیبرالیستی دارای نهادها و انجمن هایی هستند که می توان از طریق آنها، به آزادی و برابری زنان دست پیدا کرد. با این وجود فمنیست های لیبرال معتقدند که حقوق زنان حتی در جوامع لیبرالیستی نیز پایمال می شود. به همین دلیل است که برای بدست آوردن حقوق برابر تلاش می کنند. این گروه از فمنیست ها، برای رفع نابرابری جنسیتی، روش های زیر را مد نظر قرار می دهند:

۱.بسیج امکانات موجود سیاسی و قانونی
۲. تأمین فرصت‌های اقتصادی برابر برای زنان
۳.اصلاح نهادهای خانواده، مدرسه، و رسانه‌های عمومی
۴.تمرکز بر اصلاح جامعه، بدون تغییر انقلابی آن

■فمنیسم مارکسیستی■

فمنیسم مارکسیستی با نظریات مارکس و انگلیس پا گرفته است. انگلس در کتاب «منشاء خانواده، مالکیت خصوصی و دولت»، معتقد است که تمامی انسان ها، فارغ از طبقه اجتماعی و جنسیت، دارای حقوق برابر هستند. در فمنیسم مارکسیستی، از زنان تحت ستم طبقه سرمایه دار صحبت می شود. فمنیسم مارکسیستی عواملی همچون مالکیت خصوصی، تقسیم کار جنسیتی و نظام خانواده مردسالار را به عنوان مهمترین دلایل تبعیض جنسیتی بر می شمرد. در عین حال فمنیسم کمونیستی بر این نظر است که «نظام سرمایه داری» به تبعیض جنسیتی دامن می زند و عامل اصلی بازتولید نابرابری میان زنان و مردان می باشد.
از نظر فمنیست های مارکسیستی، نظام طبقاتی موجب شده است تا زنان در موقعیتی فرو دست قرار بگیرند. به همین دلیل باید نظام طبقاتی را از بین برد. فمنیسم مارکسیست معتقد است که با انقلاب سوسیالیستی می توان به راحتی موقعیت زنان را همچون مردان ساخت و تبعیض جنسیتی را از بین برد. این جنبش بر زنان کارگر متمرکز شده است که مبارزه اصلی را در رفع تضاد طبقاتی می داند. در واقع فمنیسم مارکسیستی، برای رفع تبعیض جنسیتی به عرصه عمومی وارد می شود.

■فمنیسم رادیکال■

فمنیسم رادیکال (همانطور که از نامش بر می آید) بسیار سخت گیرانه به موضوع تبعیض جنسیتی نگاه می کند. از نظر فمنیسم های رادیکال، زنان به دلیل نفس زن بودن دارای جایگاه مثبتی هستند. آنها سعی می کنند تا با اهمیت دادن به جنس زن، او را از نابرابری برهانند. یکی از مهمترین مفاهیمی که در فمنیسم رادیکال خودنمایی می کند، مفهوم «ستم جنسی» می باشد.  این نوع فمنیسم  ستمی که بر زنان روا داشته می‌شود را نقد می کند و تمامی اشکال سلطه و سرکوب را ناشی از تفوق مردانه می داند. 

■فمنیسم روانکاوانه■

فمنیسم روانکاری از نظریات فروید(وای که من چقد از این مردک بدم میاد-_-M) نشأت گرفته است. او در سه مقاله سعی می کند تا از حقوق پایمال شده زنان حمایت کند. از نظر فرید رشد زنانگی بر اساس «رشک ورزی به آلت نرینه» در دختر، و رشد مردانگی بر حسب «عقده ادیپ» (عامل نفی مادر) قابل بررسی می باشد. به طور کلی فمنیست های روانکاوانه معتقدند که آموزش های دروان کودکی بر ناخودآگاه انسان تاثیرگذار است. مردانی که در خانواده های مرد سالار پرورش یافته اند، آموخته اند که زنان هیچ حقی در جامعه ندارند و باید مادران و زنان در خانه بمانند. همچنین زنانی که در این نوع خانواده ها پرورش یافته اند، به آنها گفته نشده است که در جامعه چه حق و حقوقی دارند. 
یکی از نظریه پردازان فمنیسم واکاوی «چودوروف» می باشد که معتقد است مادران نقش مهمی در هویت یابی جنسی فرزند دارند. آنها پسران را به گونه ای تربیت می کنند که نسبت به دختران، سریع تر مستقل می شوند. در حالی که دختران در آغوش مادر می آموزند که باید ارتباطات عاطفی برقرار کنند. 

■فمنیسم سوسیالیستی■

زمانی که در دهه 1970، فمنیسم رادیکال و فمنیسم مارکسیست بر سر علت تبعیض جنسیتی با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کرده بودند، فمنیسم سوسیالستی شکل گرفت. از جمله مهمترین نظریه پردازان فمنیسم سوسیالیستی می توان به ژولیت میشل، هایدی هارتمن، و آلیسون جگر اشاره کرد. هارتمن در مقاله «ازدواج ناموفق فمنیسم و مارکسیسم» به دفاع از حقوق زنان می پردازد. 
فمنیسم سوسیالیستی بر این نظر است که نظام سرمایه داری و نظام مردسالاری با یکدیگر ترکیب می شود  و همین امر موجب شده است تا موقعیت زنان تنزل پیدا کند. آنها برای واکاوی و بررسی موقعیت فرودست زنان، نگاه تک بعدی ندارند. بلکه مجموعه ای از شرایط و علل را در ایجاد این موقعیت مقصر می دانند. فمنیسم سیوسیالیستی معقتد است که مبارزه برای احقاق حقوق زنان، باید در دو جبهه انجام شود.این دو جبهه عبارتند از: نظام سرمایه داری و نظام مردسالاری. آنها نه تنها  فضای کارخانه را موجب محدودیت زنان می دانند، بلکه به حوزه های عمومی و خصوصی نیز انتقاد شدیدی می کنند.

امیدوارم توضیحات کامل بوده باشه و اطلاعاتتون بیشتر شده باشه.من که یک عدد لیبرال هسدم.

شما کدوم گرایش فمنیستیو دارید؟ حتما باهامون به اشتراک بذارید.

we should all be feministsOù les histoires vivent. Découvrez maintenant