Masuk hari ke-3 suda arwah c Liah kena kubur.
Suasana di kawasan kami tu masih suram, walaupun matahari naik. Keadaan masa tu pun masi rasa seram lagi.
Bagi saya masa tu mimang roh dia tida tenang kali. Walaupun ini pertama kali saya berhadapan dengan situasi begini, saya penah tinguk tu movie pasal Pontianak.. cerita pasal perempuan mati beranak ni lain sikit, semangat dia kuat betul, sebab dia ada rasa kehilangan, dendam dan hasrat dia yang tida kesampaian.
Ini kan lagi dia rasa anak dia hilang.. dia mencari dimana anak dia..
Macam saya rasa tida patut juga dorang kubur tu baby masih dlm perut mama dia sama2 tapi saya pun tida tahu macam mana adat bangsa dorang c Liah sebenarnya ..macam2 di pikiran sy masa tu berkaitan sama dia.
Saya teringat pernah dulu mama sy cerita ni 'benda' kunun takut sama paku yang jenis panjang tu.
Saya pigi carilah tu paku 5 inch di rumah. Cari punya cari jumpa kotak tools abang saya, nasib ada juga. ada 3 batang saya jumpa (saki baki buat rumah sewa dulu).Pastu Saya pigi putung juga tu ranting limau di luar rumah yang ada duri. Manatau ada datang lagi tu B kuasa dua kan.
Saya kumpul2 suma sedia mau buat persiapan macam mau pigi berperang saja bha tapi yang ni nah mau melindungi diri daripada tu benda halus dan bukan orang sebenar...
Masih siang lagi masa saya buat persediaan, belum pun tengah hari tapi yang bikin jatuh jantung saya masa saya letak tu 1st paku atas pintu rumah, sambil saya sambayang2..tu anjing mengonggong tiba2 di luar rumah ja. punya saya terkejut sampai bergegar bha tangan saya masa letak tu paku, sumarat trus satu badan pun ada masa tu macam tu 'benda' sebelah2 ja saya. Tapi saya kasi kuat ja semangat saya buat2 tida peduli.. yang 2 batang paku lagi saya letak sama2 tu dahan pokok limau berduri di sana dua2 tingkap bilik saya...
Sambil saya sembayang2, dalama hati saya pesan2 juga itu 'benda' tida pigi mengacau.. saya harap betul jangan la kena kacau ni malam..Macam hari yang sebelumnya...
masuk maghrib saja tu anjing mula suda melolong menanggis.. saya macam besa tutup tingkap dan pintu awal2 lagi...Mandi.. Makan suma saya awal2 pastu naik atas trus pigi masuk bilik.. Awal tidu la kunun..
Bantal kiri kanan selimut ready atas kepala.. Jangkaan sy tida kena kacau meleset..Start saja saya berabis mau tidu di sana saya dengar tu loceng 'urang' berlari2.. Tida lama pastu tingkap (bukan yg sliding tu masi jenis tingkap lama) kena ketuk2..
Macam dia memerhatikan saya dari luar saja.
Saya genggam kuat2 tu jeliu (rosary) saya time tu. Saya tutup mata sembayang dlm hati..
Mati2 saya buat2 tida dengar tu bunyi2..
Tida lama, senyap sekijap macam teda bunyi apa2 pun di luar ruma, baru saya menghela nafas lega..
Datang balik bunyi.. tapi bukan ketukan lagi,
Ni kali bukan lagi bunyi anjing melolong suda tapi suara menanggis sayu d luar... jelas lagi suara perempuan menanggis tu.Gugur jantung sy, naik sumarat(meremang) dari kaki sampai pigi kepala.. Tida perna sa begini seram sejuk..sampai kebas badan sya rasa.
Saya kasi kuat hati saya, saya bercakap dalam hati-
'APA KO MAU?.. nanti saya tolong kasi sembayang ko saja....'
Saya bercakap2 sampai tida sedar saya tertidu dan saya mimpi tu Ponti menanggis sayu sambil merayau2 di jalan raya mencari anak dia...Dia tida sedar yang anak dia suda kena kubur sama dia masa tu anak masih dalam perut lagi....
YOU ARE READING
Perempuan Mati Beranak (Jelmaan Pontianak) [completed]
УжасыKisah 7 hari 6 malam dihantui roh jelmaan perempuan mati beranak. (Diambil dari kisah benar) cover credit: Imelda Peter (Facebook) credit story part pictures: via Google (edited by me) p/s: Slank sabahan. Ini first story yang saya buat masa mula men...