Part 2: Malam kedua - Sendirian

1.1K 45 3
                                    

Gangguan Malam Ke-2

Saya bangun2 saja sudah jam 12 tengah hari.. terlebih tidu la saya masa tu gara2 terbangun tengah2 subuh tadi kan.

Saya cerita lah sama kakak saya tu hal tdi pagi. Dia cakap tida juga dia rasa yang lain2 masa tidu semalam.

Hari ni dia cakap mau balik tambunan suda sebab dia kena pindah keja di sana masa tu lagipun habis sda cuti kan.

Mama pun masih di kampung teda line telefon di sana. Adik beradik yang lain pun keja dan tinggal d Kk (Kota Kinabalu). Masa tu saya belum lagi la berkeja masi menganggur. Jadi nanti malam saya satu urang saja la di rumah..

Sy bukan tida besa sendiri2 juga dirumah..tapi nikali pasal kes c Liah tu.. Saya rasa tida sedap badan saja. Dalam hati kasi berani sajala.. saya bawa jeliu (rosary) saja sebelum tidu nanti malam fikir saya..

Cepat betul masa berlalu..lepas siap suma keja di rumah, jam 3 petang tu Kakak saya gerak suda jalan pigi balik Tambunan. Ikut jalan Moyog sana.

Walaupun masih ada lagi keluarga2 c Kalang d rumah dorang.. Saya rasa tu tempat kami mcm suram sama seram saja..

Tida sedap badan ni rasa.. mcm ngilu2 sejuk smpi tulang.. buli rasa lagi sumarat (meremang) saja tu masa tu.

Bilik mandi kmi d bwah ruma.. jadi sy awal2 lagi pigi mandi.. makan.. mau tidur awal sebab sendiri2 saja kan.. suma keja di rumah pun saya kasi siap awal2.

Masuk saja maghrib, semua anjing di tempat kmi tu mula lah melolong lolong..menanggis nangis.. panjang betul lolongan tu anjing2.

...auuuwwwwwww.. auuuuuwwww...

Suara2 menghala pigi rumah saya.. Macam ada sesuatu saja tu anjing nampak..apalagi..punya sumarat saya rasa..cepat2 saya naik atas..tutup tingkap sma pintu rumah walaupun blum gelap lagi..

Saya pigi tinguk TV mau cuba2 kasi lupa tu perasaan takut.. tapi masih juga sy rasa sumarat ni satu badan.. lain betul rasa..

Tida lama, saya tutup TV cepat2 masuk bilik..mau cuba la kunun tidur awal.. bantal saya letak kiri kanan..

saya mingkuluput (berbungkus) sma tu selimut.. Saya paksa saja tu mata tutup walaupun tida rasa mengantuk pun..

Rumah di atas kami tu kan kayu..lantai kayu.. Tida pasti jam berapa suda masa tu, tiba2 sa dengar bunyi jelas 'urang' berjalan laju dari bawah rumah naik pigi atas ruang tamu.. tangga pun jenis kayu juga.

Tak! Tak! Tak! Kachinggg! Kachingg! Kachinggggg!

Dengar 'dia' guna rantai loceng ni..ada bunyi2 loceng.. kalau lantai kayu kan kalo ko berjalan saja .. boleh rasa tu gegar suda kan..

Ngit.. ngit..ngit..

Apa yang bikin seram lagi, tu bunyi stop ngam2 di depan pintu bilik saya.. trus bunyi lari lagi pigi ruang tamu atas.. lari pigi depan bilik saya lagi.. rasa bukan khayalan saya semata mata.

Jantung saya masa tu..

DUG DAG DUG DAG

..mcm mau terkeluar saja.. berabis saya tutup mata mau paksa tidur.. Teda lagi henpon saya tu time.. sampai berpeluh2 dingin bha satu badan sama tapak tangan..

Saya tida tahu lagi sama siapa minta tolong.. kalo lari pigi rumah tu Om sana jiran sebelah rumah nanti bikin malu pula.. telampau guntalou (penakut) dorang cakap saya nanti..

Berserah ja saya, saya sambayang2 dalam hati tu, balik Tamaza sama Ave maria.. Tapi macam tida ketentuan suda saya punya prayer..sebab telampau takut..

Tida lama ..teda suda tu bunyi.. saya buka la sikit tu selimut..kepanasan btul badan sy.. tinguk tu jam di dinding nampak juga samar oleh cahaya di luar yang masuk, mau jam 11 malam saya belum lagi dapat tidur.. pusing Kiri kanan saja..

Tiba2 saya dengar ada bunyi bergesel di tingkap bilik sy..lama lagi tu.. pura2 saja sy buat bodoh.. tutup mata macam tidur la konon..
Tida lama lepas tu bergantian lagi kena ketuk2 lagi tu tingkap..

Tok! Tok! Tok!!

Nah time tu saya rasa terang terang suda kena kacau.. Kamu tau ka tu rasa yang jantung ko kabak2.. mau pingsan pun ada.. langsung saya tida bergerak..
Bilik saya kan tingkat satu.. kalau mau cakap orang yang ketuk..mustahil la kan.. menggigil suda saya di dalam selimut.

Tu anjing menanggis lagi..time tu anjing bising2...

auuuuuuuuu auuuuuuuuuuuu... huhuhuuuuu

Macam ada ikut lagi satu suara perempuan menanggis..ni.. yaiiii.. dalam hati sy Jesusss tulungg...

Sebab terlampau takut saya tida sedar saya tertidur ka pingsan sampaila pagi....

Sebab terlampau takut saya tida sedar saya tertidur ka pingsan sampaila pagi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Perempuan Mati Beranak (Jelmaan Pontianak) [completed]Where stories live. Discover now