Pulang.

446 12 2
                                    

"Khalis, aku balik dulu. Dah landing nanti aku call okay? "

"Safe flight bro. Update aku pasal ayah kau eh." Khalis menepuk-nepuk bahu Ayman. Dia cuba menenangkan Ayman.
************************************
"Assalamualaikum. "
Hampir 10 sekali Ayman memberi salam, namun tiada yang menyahut. Pagar dan pintu rumah tertutup rapi. Dia cuba mencari kunci pendua yang sering diletakkan di bawah pasu bunga di depan rumahnya.

"Ish, takde. Bapak ni selalu sorok kat sini mana pulak alih ni? " Dia menggaru-garu kepala.

Keletah Ayman menarik perhatian jiran sebelah.

"Lah, Dak Ayman ke? Acik ingat sape lah. Kau cari kunci ke? " sapa Ibu Rokiah. Nama Dak Ayman sudah sebati dengan dirinya sedari kecil. Mungkin maksudnya Budak. Ayman tidak kisah dengan panggilan tersebut. Ibu Rokiah merupakan jiran paling rapat dengan mereka. Ayman sudah menganggapnya seperti ibu sendiri, maka dipanggilnya Ibu Rokiah.

"Ini ha, kebetulan bapak kamu pernah tinggalkan kunci pendua kat ibu. Dia upah ibu kemas rumah dia, katanya ada kerja luar 3 hari. Lepas tu, ibu lupa nak pulangkan. Nah, ambik semula. "

Aneh.
"Bapak pasti beritahu aku kalau dia nak ke mana-mana. Kenapa aku tak tahu? " bisik hati kecil Ayman.

"Ah, terima kasih Ibu. Kalau macam tu, saya masuk dulu ya. "

********************************
"Assalamualaikum..." perlahan Ayman memberi salam.

Kemas. Tersusun. Wangi. Tiada yang mencurigakan di dalam rumahnya.

"Assalamualaikum..Bapak,ooo Bapak. " Sepi. Tiada jawapan.

Pranggggg!!!

"Eh, apa yang jatuh tu? Dengar bunyi macam dari dapur..tapi pelik. Masa masuk rumah tadi, mana ada orang kat dapur..."

Ayman berlalu ke dapur. Matanya meliar mencari objek yang jatuh sebentar tadi.

"Aik? Takde? Bunyi rumah sebelah kot.. "

Kringgg.. kring...

Ayman: Ya helo Khalis?

Khalis: Assalamualaikum Ayman. Sihat?

Ayman: Waalaikumusalam. Sihat je Khalis. Apesal ni? Jarang kau call aku. Mesti ada hal mustahak ni kan.

Khalis: Hurm, kau next week free? Aku ada benda nak cakap. I felt like tak proper nak inform thru phone call.

Ayman: Lah, cakap je la. Kau ni buat aku cuak je.

Khalis: No la, not proper. I'll send the link to your email. Nanti check ya Man ...

Ayman : What link?

Khalis : Kau check je email k? Bye.
Tutt...tutt.. tutt..

Perbualan terhenti. Ayman berasa curiga. Dia mula merasa tidak sedap hati. Jantungnya berdebar-debar.

"Kenapa aku rasa lain macam ni.. Khalis, it's better be a good news.."

HILANG.Where stories live. Discover now