bab 1

32 1 0
                                    

"Harith!" Narina dan Darisha yang sedang menunggu ketibaan Umar di Taman Tasik Titiwangsa memandang Umar tajam.

"Sorry aku teman papa pagi tadi." Umar senyum memandang dua sahabatnya. Narina mula mengangkat keningnya, malas hendak dengar alasan Umar.

"Aku denda kau." Narina mula memeluk tubuh sambil di pandang sekeliling. Darisha hanya tersengih mendengar perkataan yang keluar dari mulut Narina.

"Sorry la Rin. Aku bukannya sengaja." Umar memohon maaf kepada Narina dengan muka simpati.

"Alaa.. Tak seronok la kau buli Umar." Suara seseorang yang sedang duduk di bawah pokok sambil menurun sedikit spek mata hitamnya melihat tiga sahabat di hadapannya.

"Eh? Shaf? Kau datang juga?" Umar mula berjalan meninggalkan Narina dan Darisya. Dia menuju ke arah Shafiq Aiman yang mula berdiri dari tempat duduknya. Mereka berdua mula bersalam sambil memandang Darisha dan Narina silih berganti. Darisha datang ke arah mereka dan Narina? Hanya jemur menunggu ketibaan Umar.

"Woi pendek." Panggil Shafiq. Narina hanya memandang sekilas sebelum melangkah meninggalkan tempat dia berdiri.

"Haish.. Merajuk pula Rin ni. Aku pergi pujuk kejap." Umar mula berlari anak menuju ke arah Narina yang berjalan melihat permandangan.

"Rin. Tak kan marah kot." Umar yang sudah berada di sebelah Narina, mula memancing pandangan Narina.

"Kau kan yang ajak galah tu?" Narina jegilkan matanya kepada Umar. Umar menggeleng.

"Bukan aku. Aku tak tahu pun yang Shaf datang sekali."

"Kalau bukan kau sapa? Rish?" Narina jeling geram.

"Ye la kot." Umar jawab acuh tak acuh.

"Aku dah tanya Rish. Dia tak ajak pun galah tu."

"Aku yang datang sendiri." tiga batang pucuk bunga di hadapan Umar dan Narina. Narina dan Umar memandang Shafiq dengan muka terkejut. Darisha di sebelah Shafiq hanya senyum memandang wajah Narina.

"Kau pikir aku hingin dengan bunga murah kau ni?" Narina mengepis bunga dihadapannya. Shafiq senyum sinis.

"Kau pikir bunga ni untuk kau?" Shafiq memandang sebelah Narina. Narina dan Umar memandang sebelah mereka.

"Hai Rin." Dayana sengih dan tunjukkan dua jarinya kepada Umar dan memeluk lengan Narina.

"Alah kau Yana. Kalau suka dekat galah ni, tak payah lah nak kepit lengan aku. Eee! Rimas!" Narina menolak tubuh Dayana jauh darinya.

"Tolonglah. Aku tak minat girls yang acah cantik ni." Dayana mencebikkan bibirnya. Narina menepuk bahu Dayana yang sudah mula hendak menangis.

"Kau buat apa dekat sini Yan?" Darisha memandang wajah Dayana.

"Kan aku dah cakap.. Dia datang sebab ada galah ni." Narina menunding jarinya ke arah Shafiq di sebelahnya.

"Lagipun dah terbukti bunga ni untuk Yana, kan galah kan." Shafiq terus buang bunga di tangannya sambil badannya bergeletar sebab geli dengar ayat terakhir Narina.

"Aku datang sebab Umar dan Darisha."

"Aku?" Umar menunding jarinya pada diri sendiri. Darisha hanya mengangkat keningnya.

"Asal?" Narina mengangkat keningnya.

"Sebab patik hendak menjemput puteri Nurul Darisha dan putera Umar Harith pulang ke istana. Atas arahan raja-raja dan permaisuri permaisuri Umar dan Darisha." Panjang Dayana menuturkan ayatnya. Narina menjeling melihat Umar dan Darisha.

"Ni mesti kau orang tak beritahu papa mama kau orang datang sini jumpa aku kan?" Narina memandang dua orang sahabatnya. Darisha dan Umar memandang Narina tanpa jawapan. Narina yang paham dengan pandangan mereka mula melangkah tinggalkan kawannya.

"Rin!" Panggilan Umar tidak di jawab Narina.

"Ceh. Suka buat aku macam ni." Narina berjalan menuju di sebuah pondok. Dia mengeluarkan smartphone dari dalam begnya.

"Yang kau nak ambil hati kenapa? Memang selalu mereka macam tu kan? Aku pelik lah dengan parents Risha dan Umar tu. Kenapa tak suka mereka kawan dengan kau eh?" Shafiq mula duduk di sebelah Narina.

"Kau pahal tak balik?" Narina jeling Shafiq sekilas sebelum di sambung mendail nombor seseorang.

"Tunggu kau."

"Tak payah tunggu aku.. Aku boleh duduk sendiri." Shafiq senyum sendiri.

"Aku dengar cerita dari Umar.. Walaupun kau ada masalah dengan keluarga Umar dan Darisha, tapi dua orang tu tetap juga nak kawan dengan kau. Boleh aku tahu sebab apa keluarga dia orang tak suka kau?" Shafiq memandang Narina yang berhenti menekan skrin handphonenya.

"Sebab tak ada siapa nak kawan dengan aku selain dua orang tu." Narina terus tinggalkan Shafiq yang hanya memandang Narina dari belakang.

Dia Pilihan HatikuWhere stories live. Discover now