Episode 1

979 32 5
                                    


Kat sebuah rumah... Tepatnya pada rumah Dr Ghazali.... Tinggalah sebuah keluarga... Mereka hidup bahagia.. Setiap hari mereka selalu bersama... Keluarga tersebut berjumlah 4 orang : Dr. G, mrs Aliya , Ali , dan kucing dia labu.

Pada saat Ali berumur 2 tahun... Ibu Ali telah tiada... Dan juga kerana kematian Ibu Ali tersebut Labu kucing Ali pun pergi... Dan tak kembali... Keluarga tersebut pun menjadi sunyi... Hari hari Ali dirumah hanya ditemanni oleh pengasuh dia sedangkan Dr. G bekerja.

_4 tahun kemudian_

Ali kini berumur 6 tahun. Dia bertambah besar.. Dan semakin comel. Pengasuh Ali pun tlah diperhentikan karena Ali sudah beranjak dewasa. Yha, dia juga sudah siap masuk tadika. Dan juga, Ali sangat bersemangat kerana dia akan mendapatkan teman.

Hari pertama masuk sekolah. Ali bersiap siap sembari di temankan ayah dia. Dia memakai baju berwarna putih dan seluar biru... Dan juga dasi dia juga biru. Dia berangkat dihantar ayah dan didampingi ayahnya hanya sampai waktu jam pelajaran dah mulai...

Ali disana hanya diam dan memeluk kaki ayah nya itu..

Dr. G : "Ali... Kamu tak nak kawan baru ke?"

Ali : " mestilah nak, tapi Ali takut la ayah"

Dr. G : "hmm? Takut? Anak ayah takut? Macamni lah... (berlutut dan memegang kedua bahu Ali) Ali, kalau nak kawan baru... Kena lah berani! Anak ayah kan hebat...."

Ali : "emmm okay Ayah saya cuba"

Dr. G : "haaa macamni lah baru Anak Ayah"

Kring kring kringgggg!!!!

Bel berbunyi

Dr. G. : "haa bel dah bunyi. jom, masuk kelas"

Ali : "haa nak buat ape?"

Dr. G : "masuk jelah"

Ali : "okay"

Ali masuk kelas dan didampingi ayahnya sampai di depan pintu kelas...

Dr. G : "Ali... Ayah pergi dulu yee?"

Ali : "haa ayah nak kemana teman Ali lah kat sini"

Dr. G : "Ayah kan nak kerja. Jadi, Anak Ayah haruslah pandai... Ali kena berani ye... Kan Ali dah nak dapat kawan baru... Dah yee ayah chau dulu.. Bye Ali (mencium dahi Ali)

Ali : "okay ayah bye..."

Ali masuk kelas dengan penuh keraguan.. Pada saat Ali masuk terlihat ada sebuah budak perempuan memakai cekak hijau yang tengah duduk di kursi tepat di dekat tingkap. Ali pun tertarik nak dekati budak perempuan tadi...

Ali : "haii"

?? : "emm hai.. Awak ni sape?"

Ali : "errr saya Ali.. (ulur tangan) Ali bin ghazali "

?? : "ooo saya Alicia kheng (sambut uluran tangan)"

Yha nama budak tu Alicia...

Ali : " ooo ye Alicia kheng"

Alicia : "hahha panggil saja saya Alicia.. "

Ali : "oh okay Alicia😅"

Kebanyakan murid pun dah masuk. Ada yang masih dengan orang tua dia.. Ada yang nangis.. Ada yang diam... Ada yang berlari... Banyak kali lah... Ye lah kan tadika.

Cikgu pun masuk..

Cikgu : "selamat pagi semuaa..."

Murid² : "selamat pagi cikgu "

Cikgu : "okay hari ni cikgu nak tau. Nama kamu semua... Haa cikgu ada kertas nii... Tolong tulis nama kamu di kertas ni ye.."

Cikgu membagi kertas tersebut. Murid murid pun mulai mengisinya.. Kebnyakan murid murid tak dapat nak menulis nama dia. Termasuk Ali, tapi Alicia... Dia dapat lah nak tulis. Alicia yang nampak wajah bingung Ali pun bertanya...

Alicia : "Ali.. Awak tak tau nak tuliske?"

Ali : "emm ye saya tak reti nak tulis😥"

Alicia : "hmm takyah nak sedih saya boleh ajar"

Ali : "ye ke Alicia...?"

Alicia : "iye.."

Ali : "trima kasih Alicia"

Alicia : "same same"

Alicia pun mulai mengajari Ali... Mereka pun mulai akrab satu sama lain. Mereka berdua selalu datang and balik sekolah bersama sama. Tetapi, pada suatu hari pada saat bel pulang sekolah dah bunyi Ali kali ni tak balek ngan Alicia. Kenape? Sebab Ali tak nampak Alicia waktu pulang... Disaat perjalanan nak balik Ali mendengar BUNYI RIBUT....

Ohh ya. Disini ada tambahan yaitu mawar & melur tuu kat sini nakal walaupun diaorang pakai tudung lagi, & satu lagi yaitu Liora dia budak perempuan yang nakal jugak walaupun masih tadika kenakalannya melampaui anak pada umumnya.

Liora : "haaa kau niii tak tahu diri ke?!"

Alicia : "errr emmm eeerrr tahu apa?"

Mawar dan melur hanya melihat dari belakang liora

Liora : "kau kira kau lah yang paling cantik kat tadika ni ke?
(tadika pun dah macam ni? Ish ish ish?)

Liora mengambil paksa cekak Alicia dan mematahkannya.

Alicia hanya bisa menangis dan pergi dari situ

_comeback to Ali_

Ali : "ehh bunyi apa tu? Alicia kemana? Arhhh balik jelah"

Ali balik & sampai rumah dia hanya memikirkan Alicia...













Bersambung

Sorry ye kalau terlalu pendek. Saya tak pandai pun nak buat fanfic ni... Hahha...

Jangan lupa like yaaaaa........

Jumpa kat chapter selanjutnya

Bye byee.......

Do You Love Me?Where stories live. Discover now