BAB 2

3K 281 7
                                    

Ingatkan Hakimi akan pulangkan telefon aku melalui Wina. Manalah tahu dia kesian apabila melihat aku menangis. Rupanya tidak. Dia tak pulangkan semula.

Wina pula tak ada cakap apa-apa pasal hal tu. Yang aku tahu ada orang hantar dia balik. Mungkin Hakimi dan kawannya. Sekarang ni Hakimi dah tahu dekat mana rumah sewa aku. Pasti dia akan sentiasa perhatikan aku. Lantaklah! Dia ingat aku akan lari ke? Tak, aku takkan lari kemana-mana.

Hari ini aku offday. Bolehlah cari kerja partime untuk aku bayar semua hutang-hutang Hakimi. Lepas tu dia boleh berambus dari hidup aku.

Sewaktu aku turun ke tingkat bawah, aku terserempak dengan Syahida. Dia ni housemate aku merangkap ketua rumah. Housemate aku lagi seorang, Hidayah. Aku dan Wina satu bilik. Mereka berdua tinggal di bilik berasingan. Dia hanya memakai singlet nipis dan seluar pendek.

"Morning Mira. Awal bangun? Kan offday."

"Morning. Aku nak cari kerja."

"Aik. Dah berhenti ke?"

"Bukanlah. Just nak cari duit lebih je."

"Kenapa pula? Duit tak cukup? Tulah kau. Boros sangat."

Aku cuma tersenyum.

Syahida capai sebatang rokok kemudian dinyalakan. Syahida memang baik tapi dia minah club. Bekerja pun di club malam.

"Apa kata kau kerja dekat club malam jadi penyanyi. Kau kan pandai menyanyi. Gaji pun masyuk tau." Dia memberikan cadangan.

"Ha? Betul ke?"

"Betul. Kau nak ke? Malam ni ikut aku."

"Nak!"

"Okay, apa-apa hal nanti aku beritahu kau."

"Thanks Syida!" Tubuhnya aku peluk sekejap.

"Ye, ye. Welcome."

Bergegas aku naik ke tingkat atas semula. Wah! Tak payah pening-pening cari kerja, terus dapat.

×××××××××

Aku bersiap-siap untuk pergi ke kelab. Syahida bagi aku pinjam dress dia. Baik hati betul.

Rambutku yang panjang disikat rapi. Kerja dekat kedai buku pakai tudung. Sekarang mestilah kena free hair. Takkanlah pergi club pakai tudung. Teruk kena kecam nanti.

"Kau nak kemana pula?" Soal Wina yang baru masuk dalam bilik.

"Cari kerja."

Dia pandang aku dari atas ke bawah.

"Cari kerja dekat mana?"

"Club malam tempat Syida kerja."

"Hah! Kau gila ke Mira?"

"Gila apanya? Aku bukan nak buat benda tak senonoh. Aku cuma nak jadi penyanyi dekat situ je. Salah ke? Mana tahu ada rezeki aku. Boleh langsaikan semua hutang-hutang Kimi. Lagipun gaji dekat sana masyuk."

"Jangan cari pasal Mira. Entah-entah ini perangkap."

"Merepek je kau ni. Mana ada cari pasal. Perangkap apa pula. Syida kan housemate kita."

"Manalah tahu dia cuma nak pergunakan kau dan jadikan kau GRO dekat situ. Tak payahlah pergi."

"Tak baik buruk sangka."

"Aku telefon Kimi?"

"Buat apa nak telefon dia!"

"Beritahu dia yang kau nak kerja kelab malam untuk langsaikan hutang dia. Mesti dia tak izinkan kau pergi."

"Weh, dia bukan sesiapa okay! Suka hati akulah! Aku tahu kau ada hati dengan lelaki bisu tu. Mengaku jelah."

"Mira, memang Syida kawan kita. Tapi kau tak patut percayakan dia. Aku takut dia nak perdajalkan kau je. Aku ni kawan baik kau. Aku yang patut kau percaya."

"Sudahlah!" Bentak aku.

Pintu bilik kami diketuk.

"Mira, dah siap ke?" Kedengaran suara Syahida.

"Dah!" Aku capai beg tangan dan keluar dari bilik. Langsung tak toleh pada Wina.

Suka hati akulah. Bukan menyusahkan hidup dia pun.

SAYANG, JANGAN PERGIWhere stories live. Discover now