BAB 5

149 4 0
                                    

"SEMALAM mak long cakap Abang Reza yang akan jemput Zara. Kenapa Abang Saif yang datang? Abang Reza pergi mana? Dia sibuk ke?"

Soalan yang bertubi-tubi itu buat Saif melepaskan keluhan deras. Dia dah lama cuak dengan gadis itu. Masih tak berubah lagi rupanya. Si mulut murai!

Betullah kata orang. Orang yang ada tahi lalat di bibir memang banyak cakap macam gadis ini.

"Kenapa? Tak boleh ke aku yang datang jemput?" Saif jeling gadis yang sudah pun duduk di sebelahnya, di kerusi penumpang.

"Boleh! Siapa cakap tak boleh pulak? Zara cuma tanya aje. Takkanlah itu pun nak marah. Abang Saif sihat?" Zara Asyiqin menyoal, cuba untuk memanjangkan perbualan.

Dia memang peramah. Suka bercakap dan mudah mesra dengan semua orang.

"Kalau tak sihat, boleh ke aku datang jemput kau kat sini?"

Nada sarkastik Saif buat Zara mencemik.

Huh, dia peduli apa? Lantaklah kalau gadis itu nak cakap dia berlagak pun. Dia rimas dengan orang yang banyak cakap. Dia tak suka!

"Mak long dengan pak long sihat?" Zara bertanya lagi.

Bibirnya masih kekal dengan senyuman manis. Dah tak sabar nak jumpa dengan mak long dengan pak long.

"Hmm."

"Abang Reza?"

"Hmm." Kali ini, suara Saif lebih keras daripada tadi.

Dah tak kuasa nak melayan soalan-soalan Zara.

"Alhamdulillah. Umi dengan abi kirim salam dekat abang. Umi cakap kalau ada masa datang rumah. Dah lama umi tak jumpa..."

"Isy, kau tutup mulut kau sekejap boleh tak? Aku nak drive!" Saif menoleh, memandang Zara yang agak terkejut dengan sergahannya.

Zara terkebil-kebil seketika sebelum mengangguk perlahan. Dia alihkan pandangan ke hadapan.

Ya ampun, kenapalah sombong sangat anak mak long ni? Langsung tak sama dengan mak long dan pak long yang ramah-tamah lagi baik hati. Betul ke dia ni anak pak long dengan mak long?

Eh! Zara cubit pipinya sendiri. Celopar! Mestilah anak mak long dengan pak long.

Muka Saif saling tak tumpah macam pak longnya. Muka Hindustan dan mat salih sikit-sikit. Maklumlah sebelah pak long ada darah Jerman dan Pakistan. Jadi, Saif memang kacak tahap giga!

Nama pun sedap macam rojak buah, Saif Inayat Khan Bin Dato' Sayyid Khan. Sedap tak, weh? Kan?

Muka Reza ada iras-iras pak long juga, tapi lebih kepada gen mak long. Jadi, Reza tak nampak Hindustan sangat. Muka Melayu memonopoli. Nama Reza pun sedap juga. Reza Arman Khan Bin Dato' Sayyid Khan. Untung dia orang sebab ada darah campuran.

Saif tumpukan perhatian pada pemanduannya. Rasa tenang kepala otaknya bila Zara diam sejak lima minit lalu. Boleh pun diam! Ingatkan boleh sesak nafas kalau tak bercakap. Huh!

Tapi, sesaat kemudian dia terkejut bila Zara bertepuk tangan sambil terlompat-lompat di atas kerusi. Ketika itu, keretanya berhenti di lampu isyarat.

"Kau ni dah kenapa? Sawan ke?" Saif ketap bibir.

Geram dengan telatah Zara. Tak sampai 20 minit, Zara berjaya buat dia rasa menyampah gila dengan perangainya. Takkanlah belajar sampai masuk U pun masih buat perangai jakun.

Zara luruskan jarinya ke hadapan. Ke arah kereta yang berada betul-betul di hadapan mereka.

Saif bawa pandangannya ke arah itu. Ada sebuah kereta berwarna merah jambu di situ. Apa yang menariknya?

TUMPANGWhere stories live. Discover now