Jak začít psát cyberpunk, část 1. | NÁPAD

164 12 1
                                    

autor ::: [ auri ]

Jestli jste se nezamotali v předchozí kapitole, kde jsme si tak nějak přibližně řekli, co že to ten kyberpunk je, a chcete vytvořit vlastní dílo v tomto žánru, tak pozorně čtěte. Následujících pár kapitol bude taková menší pomůcka pro všechny humanoidy, kteří si chtějí vyzkoušet být dalšími bity v alternativní realitě.

Než se vůbec pustíte do psaní cyberpunkového díla, měli byste o tom něco vědět. A k tomu vám nestačí jenom tahle příručka, ale i něco málo z praxe. Ale nebojte se, nepošleme vás do virtuální reality shánět nové drogy, ani vám neuřežeme končetiny kvůli testování augmentací. (I když by to mohla být zábava pro obě strany). Vezmeme to tou příjemnější cestou - filmy. Abyste si vytvořili „reálnou" představu o tom, jak má vypadat cyberpunk v praxi, není lepší příklad. Klasiky mezi cyberpunkovými filmy jsou Blade Runner a Matrix, což jsou filmy, které prostě musíte vidět. (A výmluvy na čas neexistují). Co se modernějšího grafického zobrazení týče, určitě jsou skvělými filmy z estetického hlediska například Total Recall (remake z roku 2013), Gamer, Ares, Automata, nebo taky novější seriály Altered Carbon a Incorporated. Tohle by vám mělo posloužit jako zdroj inspirace pro vizuální stránku vašeho menšího či většího universa. (Nedopuručuji „kyberpunkovat" fanfikce)

Když už tak nějak víme, jak si to prostředí kyberpunku máme představit, je třeba udělat ten nejdůležitější krok - vymyslet, o čem že ten náš příběh bude. Můžete se držet kyberpunkového klišé, nebo vymyslet úplně nový příběh. Pro začátečníky je dobrou volbou přepracovat nějaké to klišé ve svůj vlastní příběh. Můžete začít psát o vládě korporací nad celou Zemí, můžete se zaměřit víc na technologie a psát o nových robotech v životě občanů, nebo se můžete zaměřit na život vašeho hrdiny ve krutém neonovém světě. Ale jestli chcete maximálně využít své fantazie, sáhněte po virtuální realitě.

Než se nadšeně pustíte do psaní, měli byste si uvědomit, které prvky se tam musí objevit, aby se tomu dalo říkat cyberpunk. Pokud jste v tom úplní n00bové, vypiště si prvky někam k poznámkám k vašemu příběhu.

Určitě nesmíte zapomenout do příběhu začlenit moderní technologie, při nejlepším nějaké futuristické vychytávky, třeba telefony využívající holografické promítání, nějakou tu až moc chytrou umělou inteligenci v domě, co vám neustálé připomíná, že jste nechali zvedlé prkýnko. Chtělo by to šoupnout tam nějakou zmínku o nadnárodní korporaci, přidat tam trochu nihilismu a přidejte tam nějakého toho hackera do vašeho friendlistu.

Androidův průvodce cyberpunkemKde žijí příběhy. Začni objevovat