HIJAB

12 1 0
                                    

Sudah sebulan Hana menginap di rumah 7 orang lelaki ni. Mereka sangat baik dengan Hana. Dan dalam masa yang sama mereka dapat tahu yang Hana ialah seorang muslim.

Hana sebenarnya takut jika mereka tahu. Kenapa? Kerana dia banyak dengar orang non-muslim tidak suka orang islam dan dia takut mereka mengejek Hana.

Namun apa yang difikirnya adalah auta. Mereka respect Hana dan masih melayan Hana seperti biasa. Syukur!

"Hana, do you want to buy anything?" Sapa Namjoon dari belakang. Terkejut Hana. Dia tergelak melihat riaksi Hana.

"I want a scarf." Hana membalas. Namjoon terus mencapai tangan Hana dan bawa dia ke satu kedai.

6 orang lelaki lagi semestinya berada di kedai ais krim. Habis comot mereka makan. Hana dari tadi memperhatikan mereka. Banyak betul kerenah sorang-sorang.

"Choose anything you want." Hana melihat di rak depannya. Pelbagai warna yang ada. Hana tidak tahu mahu pilih yang mana.

"Black is better." Tercampak kain dari tangan Hana. Dia memandang ke belakang.

"JIMIN!" Jerkah Hana. Jimin tergelak. Hana memukul tangannya dengan lembut. Jimin cuba menghalang namun gagal.

"sorry" Jimin merapatkan ke dua-dua belah tapak tangannya. Hana berhenti memukulnya dan terus ketawa.

"Okay,i choose black!" Jimin ambil kain hitam itu dan pergi membayarnya. Hana mengucap terima kasih.

"That's okay. Besides you don't have money." Hana melontarkan senyuman. Jantung Jimin bergoncang dengan laju. Setiap kali dia melihat Hana pasti senyuman terukir dibibirnya. Tambahan pula dengan senyuman dan tawa Hana semakin lebar senyuman Jimin.

Dia bahagia melihat Hana happy. Dia berharap senyuman itu akan melengkapi hidupnya atau Hana melengkapi seumur hidupnya.

"Jimin!" Hana melambai-lambai tangannya di hadapan muka Jimin.

"Ouh,sorry." Jimin tersenyum. Kemudian, dia menarik tangan Hana dan keluar dari kedai itu.

"Wait!" Hana berhenti dari berjalan dan terus mengambil kain itu menutup rambutnya. Seperti memakai telekung.

Jimin tidak berhenti melihat setiap gerak geri Hana. Dia mengaku Hana memang cantik apabila memakai kain itu. Tapi dia masih pelik kenapa Hana memakai ia?

"What are you wearing?" Jimin bertanya. Hana hanya tersenyum.

"Hijab. Something that i need to wear to cover my aurat." Hana membalas. Berkerut dahi Jimin.

"In Islam we can't show a few part of our body to anyone.so that is aurat."

"You mean i can't see your hair?" Jimin bertanya. Hana mengangguk.

"Not just my hair but my whole body except my face and hands." Hana menerangkan lagi. Jimin akhirnya faham.

Mereka berjalan dan masuk ke beberapa buah kedai. Mereka hampir terlupa 6 orang lagi berada di belakang. Mereka terus menuju ke tempat di mana 6 orang itu berada.

Mereka bercadang untuk pulang. Lagipun Suga sudah membebel dalam bahasa korea tapi hanya dijawab dengan gelak ketawa yang lain.

Setibanya di rumah, mereka terus ke ruang tamu. Dicampak ke tepi beg-beg membeli-belah itu. Hana turut serta. Kakinya sudah sakit daripada berjalan seharian di mall.

Kemudian, Hana teringat perkara yang perlu diberitahu kepada BTS. Tapi dia takut hendak memberitahu. Dia menguatkan semangat dan terus membuka suara.

"Guys... can we talk?" Ahli BTS terus memandang Hana.

"Sure,what is it?" Namjoon membalas. Hana membetulkan posisinya.

"I think...." Hana berhenti sebelum menyambung.

"i should back to my house." Hana menggigit bibir bawahnya.

"You don't like living here?" Teahyung bertanya. Matanya mula berkaca.

"NO! I didn't mean that way. I...i just miss my home,my mom and my father...." Hana terbayangkan wajah ibu bapanya. Tanpa disedari air mata mengalir ke pipinya.

Jimin duduk ditepi Hana. Dia tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Dia tidak boleh menyentuh Hana seberangan. Hana telah menceritakan beberapa batas yang terdapat dalam agamanya.

"Hey look at me~" Hana mendongak kepalanya ke atas. Mata mereka bertemu. Jimin mengukirkan senyuman.

"We will make sure you'll go home safely." Hana menjadi tenang. Entah apa ilmu yang digunakan oleh Jimin tapi dia memang menenangkan Hana.

"Thank you."

A/n: tak taulah apa yang author mengarut
:-P. Comment & vote.

MY LIFEWhere stories live. Discover now