Jam menunjukkan tepat 7:00 petang. Kini siang digantikan dengan malam. Burung-burung telah pun pulang ke sarang.
"ALLAHUAKBAR!" Jerit Hana. Mukanya sudah berpeluh. Dadanya turun naik akibat mengambil nafas.
Setelah Hana bertenang,dia meneliti keadaan sekelilingnya. 'Aku di rumah?' Bisiknya. Dia bingkas bangun dan menuju ke tandas. Mukanya dibasahkan dengan air. Kemudian,dia pun keluar ke ruang tamu di mana dia berada tadi. Fikirannya teringat sesuatu.
"Ibu!" Dia menoleh ke arah dapur. Figura perempuan yang disayanginya tiada di pandangan. 'ke kedai agaknya.' Bisiknya lagi.
"Kedai apa pula kalau dah pukul 7:00 petang ni?" Dengusnya lagi. Hatinya kurang senang. 'Ayah pula mana? Batang hidung dia pun aku tak nampak'. Makin gelisah dibuatnya.
KNOCK KNOCK
"Assalamualaikum." Hana membeku. Fikirannya mencari 1001 jawapan.'cam pernah dengar suara tu tapi...siapa eh?'. Malas melayan soalan dilontarkan pada diri sendiri. Dia terus menuju ke pintu.
Pintu dibuka dengan luas. Figura seseorang lelaki terpampar di hadapan Hana namun belakangnya ditoleh ke arah Hana. Susahlah Hana nak tahu siapa jejaka dihadapannya.
"Waalaikumsalam..." Dia menoleh memandang Hana. Senyuman diukir . Comel betul apabila dia senyum. Mata Hana membulat.
"J-Jimin?" Jimin mula berkerut dahi.
"Awak mimpi lagi ya?" Jimin bertanya. Sekarang mulut Hana pula melopong luas. Matanya semakin membulat. Sungguh tidak percaya dengan matanya sendiri bahawa jejaka yang diminatinya berada di hadapan mata.
"tutup mulut tu. Lalat masuk nanti." Jimin tersenyum lagi.
"W-what?"
"Hadoi,tak faham bahasa melayu pula ke?" Jimin menyoal.
'sekarang ni aku yang patut tanya dia camne boleh cakap bahasa melayu.' Monolog Hana dalam hati.
"kenapa- ermmm apa.....okay,saya tak faham apa yang terjadi sekarang ni." Hana berterus terang. Jimin mengeluh.
"At least bagilah mochiawak ni masuk dulu." Cepat betul Jimin sebut dua perkataan 'mochiawak' dan menyebabkan Hana tak dengar.
Mereka berdua pun masuk dan duduk di sofa. Jimin dengan senang hati meletakkan coatnya di tepi. Hana pelik.
"So....." Hana membuka mulut.
"Hana,awak ada mimpi lagi ke?" Jimin terus bertanya. Hana semakin pelik dengan soalan Jimin tambahan pula dengan 'lagi'. Kenapa? sebelum ni dia ada mimpi sesuatu ke?
Jimin mengeluh."Nampaknya,ya." Dia bangun dan duduk ditepi Hana. Hana kebelakang. Terpancar kesakitan di mata Jimin.
"Look, semua tu dah lepas Hana. It's already over.We can't fix it. Awak perlu terima takdir tu." Jimin mengeluh lagi.
"wh-"
"Your parents already dead because of the accident that you always dreaming of." Jimin memicit dahinya.
"Saya nak awak stop. Stop thinking about the past." Air mata mengalir ke pipi Jimin. Dia bangun dan menuju ke tingkat atas. Belum sempat Jimin menjijak kakinya ke tangga dua buah tangan melingkari pinggangnya.
"I'm-. Hana mintak maaf,bang. Hana tak tau nak buat apa. Semua yang terjadi semua salah Hana. Hana rasa bersalah. Hana merasakan semua yang berlaku adalah salah Hana. Dan Hana tak boleh terima kenyataan yang ibu dan ayah dah lama meninggal. I-i just.....I'm truly sorry. For everything." Hana menangis teresak-esak. Jimin memusing kan badannya yang masih dalam pangkuan Hana.
"Syg~ tengok abang." Jimin mengangkat muka Hana yang sudah kemerahan.'This is the same face that always playing in my head' Bisik Jimin.
"Semua yang terjadi bukan salah ayang. Itu semua Allah dah tentukan dan kita sebagai hambanya perlu terima takdir tu. Dia nak uji kita. Uji sekuat mana kita boleh bertahan. And whatever it is kita tempuhi sama-sama tau." Jimin mengelap air mata Hana.
"What will i do if you're not beside me." Hana mencium pipi Jimin. Jimin tersenyum.
"Untungnya abang dapat seorang bidadari mcm Hana dalam hidup ni." Kini Jimin pula mencium Hana. Dahi ,pipi, hidung dannn...... Hang fikir sendirilah😂
"Abang sayanggggggggggggg Hana." Sambil tersenyum. Hana akhirnya mengukirkan senyuman.
"Hana sayangggggggggggggg abang juga." Perut Jimin mula berbunyi. Mereka ketawa.
"Abang lapar ya? Tapi........Hana tak masak." Hana buat 'puppy eyes' sambil memuncungkan bibirnya. Jimin tersenyum lagi.
"kita makan luar jelah. Dah lama abang tak dating bidadari depan abang ni." Jimin mengenyit mata. Hana tersipu malu.
"sorry"
-
"Sebagai balasan.....Hana jangan tidur malam ni tau." Hana mengerut dahi sambil memandang suaminya depan mata yang sedang memandu kereta ke rumah setelah habis 'dating'.
"Kenapa tak boleh tidur?" Hana terfikir. 'oh no........' Bisik Hana. Muka Hana mula kemerahan. Hana mengipas-ngipas mukanya yang dah mula panas. Jimin ketawa.
"Abang!" Makin kuat Jimin ketawa,makin merah muka Hana. Jimin mengangkat keningnya. Hana menepuk-nepuk bahunya.
"sakitlah ayang.....lagi pun salah ke?" Jimin tersenyum senget. Hana mengipas mukanya semula.
"whatever." Hana menoleh ke arah tingkap. Jimin tersenyum.
"okay then." Jimin tersengih.
"N-no. No i mean....." Jimin ketawa lagi. Perjalanan pulang kerumah ditemani dengan gelak ketawa mereka. ......
'This is why i always love u. You always make our times special. You always make me happy. You always beside me and help me walk out from the darkness. Thank you my lovely husband :)'
THE END
Hi yall! Sooooooooooo how was it? Ikut atas reader nk bgi rate cerita ni berapa author tak kesah. Ikut pendapat masing ii. Tq tau sbb bace buku yg tak bagus langsung ni T-T. Bnyk salah silap dlm cerita mohon diampunkan. Author masih dlm proses belajar so bertahanlh dgn typo n kesalahan yg lain
Chp terakhir ni harap ii takde lh yg muntah😂. Author x pandai sngt romantic ii ni. Harap bertahan ye. N sekali lagi author ucap terima kasih bnyk ii tau sbb sudi bace buku tah pape ni😂. Dan juga mohon maaf ye.
So bye...maybe kita jumpe di lain mse✋
Please vote & comment :)
YOU ARE READING
MY LIFE
FanficApakah yang akan terjadi kepada Hana? Adakah dia akan hilang selama-lamanya? ✨Read it if you want to know..😊😊