1. I utkanten av Manchester

114 4 0
                                    

Flytten från Londons lilla vrå till det fina huset på landet var en stor förändring. Mamma hade fått byta jobb när företaget hon jobbade på gick i konkurs. Nu hade hon fått ett bra jobb i utkanten av Manchester. Vi bor i ett litet hus bara 30 minuter med bil från staden. Jag trivdes redan då jag såg de vidsträckta ängarna och gröna skogarna från mitt sovrumsfönster.
Jag satte mig på fönsterbrädan i mitt rum med den enda Jane Austen boken jag inte läst ännu, Emma.
Utanför ser jag himlen mörkna och små droppar börjar falla. Snart så har himlen öppnat sig och fönsterrutan är helt suddig.
"Middag", ropar mamma från bottenvåningen. Jag lägger ifrån mig boken och skyndar mig ner till köket. Mamma sitter redan vid bordet och lägger upp mat på sin talrik. Det blir spagetti och köttfärsås, min favorit.
"Kan du inte ta ut sopporna efter maten är du snäll, Margaret?", frågar min mamma mig precis innan hon stoppar in en stor slev med spagetti i munnen. "Visst", svarar jag.

I hallen stor en stor hög med lådor staplade på varandra. Min regnjacka ska ligga i den som det står "Utekläder" på. Jag hittar den efter 10 minuter. Lådan var längst ner under alla andra.
Vinden och det hårda regnet sliter i mina kläder, som jag nu märker var alldeles för tunna för vädret. Sopptunnan är 100 meter bort vid stora vägen. Jag håller soppåsen tätt intill mig för att den inte ska flyga iväg. Men det är nästan så att jag själv flyger iväg. Vilket oväder. Soptunnan har såklart vält i den hårda blåsten, men jag ställer upp den igen. Även om den säkert kommer ramla inom 10 minuter igen.
Ett väldigt knakande hörs från den gamla eken. Plötsligt slår något hårt mig i huvudet och jag ramlar omkull.

Jag vaknar med ett ryck. En ung tjej står med frågande ögon och kollar på mig. Vad har hon på sig? Varför har hon en konstig hatt och lång klänning. Det har ingen, såvida de inte ska på en maskerad eller något nuförtiden. "Elizabeth, kolla. Hon har väldigt konstiga kläder", skriker den lilla tjejen. Plötsligt kommer en tjej i min egen ålder också. Med liknande kläder som den lilla flickan. Vad har hänt?

Ny plats, ny tidWhere stories live. Discover now