5

767 131 26
                                    

Cahaya mentari yang mencelah masuk dari langsir mula menggangu tidurku. Aku cuba menggerakkan badanku tetapi gagal. Aku mula berasa tidak sedap hati, takkanlah sebab duduk dalam hujan semalam aku jadi lumpuh. Aku menjadi takut hendak membuka mataku. Mulutku pula cuba menjerit nama Jimin. Tetapi belum sempat suara aku keluar, ada yang lebih pantas mencantas kataku.

"Ya Jahee, aku ada kat sisi kau ni" aku membuka mata dan terlihat Jimin sedang memelukku sambil matanya tepat merenung ke dalam anak mataku. Aku nak memang niat nak sepak dia dari katil aku tapi cara dia renung aku tu sungguh buat hati aku berdebar kencang. Aku jadi kaku ditempatku.

"B-boleh k-kau le-lepaskan aku?" aku mengalihkan pandangan aku dari Jimin. Aku rasa lain sangat bila pandang dia tadi. Perasaan yang aku tak pernah kenal selama ini. Dengan perlahan-lahan, Jimin melepaskan aku dari pelukannya. Keadaan antara kami menjadi betul-betul janggal.

"Jahee kau lapar?" Jimin memandang kearahku. Aku mengangguk perlahan.
Pada mulanya aku ingat nak suruh Jimin tolong belikan sarapan di kafetaria tetapi aku tersedar yang dia ialah hantu. Jimin ialah roh yang tak tenang.

"Kau nak makan apa? Aku akan masak" tanpa dapat ditahan,ketawa aku terburai. Sumpahlah hantu nak masakkan sarapan untuk aku. Aku pandang Jimin dengan pandangan kau-merepek-apa-ni-hanat.

"Kau jangan nak bergurau lah Jimin, takkan lah hantu masak?" tawa aku masih bersisa. Jimin membuat muka menyampahnya ke arahku lalu menuju ke dapur mini bilikku. Aku bangun dari katil dan mengikutinh dari belakang.

Aku sumpah terpana apabila sekelip mata sebuah sarapan lengkap ada di depan mataku. Aku rasa baru je dia sampai tadi kat dapur ni,takkanlah dah siap masak. Aku beri pandangan mencurigakan pada Jimin.

"Aku dah masak awal-awal tadi dah sebelum kau bangun lagi. Makanlah, jangan ragu-ragu." dia mendudukkan aku diatas kerusi. Aku merasa sedikit telur goreng buatan hantu. Wah sedap,lagi sedap dari yang kat kedai.
Jimin gelak bangga bila aku puji telur yang dia goreng sedap. Aku ketawa kecil sebelum aku sambung makan sarapan aku.

<SKIP>

"Jimin kau pergilah berehat, dah midnight sia. Tak payah lah jaga aku dah" Jimin yang sedang berdiri di balkoni bilikku tersentak sedikit. Terkejut kot sebab aku tiba-tiba sergah dia dari belakang.

"Kau dah sihat?" Mata Jimin masih setia memandang langit malam. Cantik pulak langit malam ni, ada banyak bintang, bulan pun cerah semacam.

"Bolehla." Aku juga turut menyertai Jimin menikmati keindahan langit malam. Disebabkan kolej aku ni terletak di kawasan yang bebas lalu lintas, suasana malam kami tidak diganggu oleh bunyi kenderaan yang lalu lalang. Tenang.

Tiba-tiba Jimin menjerit teruja kearahku. Aku memandang dia pelik. Dah kenapa pulak hantu ni.

"Jahee ada tahi bintang lah!" Jimin ketawa teruja. First time kot dia tengok tahi bintang. Aku tersenyum melihat tingkah laku Jimin. Kalau ada orang lalu kat bawah, mesti dia ingat aku gila sebab sengih sorang-sorang, malam-malam pulak tu.

Jimin tiba-tiba menarik aku dekat dengannya. Tangannya pula kemas menggemgam tanganku. Air muka ku berubah. Aku sumpah rasa nak terajang Jimin sekarang ni, senang-senang je pegang tangan orang. Aku menarik tanganku dari pegangannya.

"Sekejap je Jahee, jom lah buat hajat sama-sama!" Jimin menarik semula tanganku. Kali ini genggamannya lebih kemas.

"Perlu ke pegang tangan ni?" sejujurnya aku rimas. Buat jelah hajat, asal nak berpegang tangan pulak. Apa kaitan pegang tangan dengan buat hajat.

"Aku pernah baca, kalau kita pegang tangan orang yang kita suka masa buat hajat, hajat kita akan termakbul. Dah cepat buat hajat, nanti tahi bintang dah takda!" Jimin pejam mata dan terus buat hajat. Aku masih terkaku dengan ayatnya sebentar tadi.
Pegang tangan orang yang kita suka?

Aku tersenyum memandang Jimin yang tekun membuat hajat,comel betul diani. Aku pandang tangan dia yang sedang pegang tangan aku,tangan dia telus pandangan,tapi aku still dapat rasa.

"Jimin kau wish apa?" aku curious dengan diani. Lama sangat dia buat hajat,takut aku

"I won't tell you my wish,if i did it won't come true" dia sengih kat aku sebelum dia tinggalkan aku sorang-sorang di balkoni.

I hope for the miracle but do I have the chance?

☀☀☀

Dorm 2032-PjmWhere stories live. Discover now