Popularność na Wattpadzie to pojęcie względne. Nawet jeżeli jakaś "książka" jest rozpoznawana przez absolutnie wszystkich użytkowników tej platformy, to sama platforma jest, nie oszukujmy się, dość niszowa. Ale jednak istnieje te kilka prac, które już dawno przekroczyły próg miliona wyświetleń, praktycznie zadomowiły się na stronie głównej, a ich autorzy mają dziesięć tysięcy obserwatorów, jak nie więcej. W poniższym krótkim artykule przyjrzę się ich sukcesowi, oraz przeanalizuję czynniki, które zaważyły o ich sławie.
Na początku doprecyzujmy, żeby uniknąć nieporozumień: jako dolny próg popularności przyjąłem milion wyświetleń, jednak nie będę zajmować się każdą taką pracą, (bo wbrew pozorom jest ich dość dużo) ale tymi, które tę magiczną barierę przekroczyły kilka razy i kojarzy je absolutnie każdy.
Dlaczego więc popularne jest popularne?
1. Opowiadania skierowano do największej grupy odbiorców
Ameryki tym nie odkryję, ale żeby nie było, że biorę dane znikąd:
(Kolor fioletowy na pierwszym wykresie oznacza grupę wiekową 13-18, a różowy na drugim panie)
To są statystyki wieku i płci z ostatniej edycji "Splątanych Nici", z uwagi na powszechność i neutralność uznałem, że będą dość wiarygodną wizualizacją struktury demograficznej użytkowników Wattpada w naszym kraju (na świecie pewnie też).
Jak widać, różowo na białym, większą część społeczności Wattpada tworzą nastolatki. Wydaje się oczywiste, ale doprowadza do pewnych ważnych wniosków.
I teraz uwaga, będę sporo generalizować, ale inaczej się nie da. Jeżeli kogoś urażę, to przepraszam.
Statystycznie najpopularniejsza kategoria wśród płci żeńskiej to "romans".
Statystycznie najpopularniejsza kategoria wśród nastolatków to... No cóż, "dla nastolatków".
Teraz wejdźcie w tagi jakiegoś bardziej znanego opowiadania, gwarantuję wam, że znajdziecie tam właśnie te dwa magiczne tagi-klucze (klucze do sławy, oczywiście).
Ale to nie wszystko! Podobnie rzecz się ma z fanfiction. Nie muszę chyba przedstawiać wam wykresów, żeby udowodnić, że najbardziej poczytne są fanfiki o gwiazdach muzyki. Jeżeli opowiadanie dotyczy kogoś takiego, jak Harry Styles, Shawn Mendes czy Zayn Malik, automatycznie wręcz zyska sobie sporo czytelników, z uwagi na popularność samych celebrytów.
2. Gdy zagraniczny Wattpad kicha, cała reszta dostaje kataru
Czyje słowa sparafrazowałem? Kto uważał na historii?
Anglojęzyczna część społeczności nie jest wcale inna od naszej. Jest za to większa, i wszystko dzieje się tam na większą skalę. Powinniście słyszeć o "Bad Boy's Girl", najpopularniejszej książce w dziejach Wattpada. Kiedy piszę ten artykuł, opowiadanie liczy sobie 204 miliony (!) wyświetleń. Jak możecie się domyślić, jest to romans dla nastolatków. Nie chcę w tym miejscu zarzucać polskim autorom kopiowana, ale tak jak mówiłem – kwestia skali i rozmiarów. Jeżeli romans dla nastolatków (niejeden) odniósł taki sukces za granicą, to analogicznie powinno się zadziać u nas. I się zadziało.
Jeszcze jedna sprawa: na anglojęzycznym Wattpadzie dość powszechne jest wydawanie w wersji papierowej książek, które odniosły duże sukcesy. Pragnąłbym zauważyć, że i u nas taka sytuacja miała miejsce. Dobrze wiecie, o kim mówię, prawda? ;)
3. Telenoweliczna struktura
Mnóstwo postaci połączonych skomplikowaną pajęczyną relacji. W miarę krótkie i podobne do siebie rozdziały. Regularne aktualizacje.
Brzmi znajomo? Formuła "niekończącej się opowieści" sprzedaje się świetnie, czego dowodem są wytwórnie telewizyjne tworzące 2000 odcinków jednej historii i świetnie na tym zarabiające. Większość popularnych wattpadowych opowiadań dość trafnie oddaje ten schemat. W końcu jak często autor po, wydawałoby się, skończeniu książki zapraszał czytelników na drugą część? A główni bohaterowie schodzili się i rozchodzili kilkukrotnie, gdy dookoła nich rozgrywały się równie zawiłe historie ich znajomych?
Takie historie śledzi się przyjemnie, a i ich pisanie do trudnych nie należy. Decydując się na taką formę, przy odrobinie wytrwałości w pisaniu można zyskać spore i oddane grono czytelników.
4. Clickbait
Tytuł, okładka i opis. Te trzy rzeczy widzi czytelnik, zanim zacznie czytać. I jeżeli okładka przyciąga oko, (niekoniecznie starannością wykonania) tytuł ładnie brzmi, a opis zapowiada, że "będzie się działo", to więcej ludzi chętnie kliknie. Poza tym... Ewentualny podtekst erotyczny też nie jest bez znaczenia.
5. Opka jak książki
Literatura młodzieżowa z Ameryki ostatnio jest coraz chętniej czytana (i publikowana) w naszym kraju. Natomiast większość bardziej znanych opowiadań na Wattpadzie właśnie bardzo przypomina takie książki, chociażby umiejscowieniem akcji czy fabułą.
6. Popularność generująca popularność
To takie trochę błędne koło. Twoja książka jest popularna, więc Wattpad daje ją na stronę główną. Ludzie to widzą i zaczynają czytać, nawet tylko z ciekawości. Tym samym książka staje się jeszcze bardziej popularna, więc Wattpad jeszcze chętniej będzie ją promować. Stały przyrost nowych czytelników zapewniony.
I to już koniec! Nie umiem pisać podsumowań, więc nie napiszę. Zresztą chyba nie ma potrzeby. Pamiętajcie tylko, że kiedyś może to WASZA praca stanie się sławna. Kto wie?
***
Ratunku!
Jeśli adriananitaniteczka nie zbierze wystarczająco wielu odpowiedzi w ultra ważnej i absolutnie anonimowej ankiecie o pisarskich nawykach, Klusek przegryzie szósty kabel do ładowania z rzędu! Ratujcie, wypełniając ankietę i podsyłając dalej do innych pisarzy, choćby na swoich tablicach czy grupach!
Link będzie w komentarzu obok, znajdziecie go też w najnowszym poście na naszej tablicy.
Wyniki ankiety posłużą do artykułu, który pojawi się w Nożyce tną ;)
Serdecznie ściskamy i zapraszamy na naszego Instagrama, glnozyce!
CZYTASZ
Nożyce tną... listopad 2018
SachbücherMiesięcznik "Nożyce tną..." to nie tylko rozległy poradnik pisarski, ale i publikacja łącząca w sobie artykuły z pogranicza psychologii, literatury i sztuki. Znajdziecie w nim następujące serie: 🔹Perfekcyjne opko 🔹Perfekcyjny bohater 🔹Kurs pisan...