special part

890 32 4
                                    

rafiq dan farah...

"abang... sayang rindukan arwah.. sesungguhnya arwah adalah sahabat yang terbaik yang pernah sayang ada" ujar farah kesedihan walaupun hampir setahun fatihah nasuha pergi meninggalkan mereka semua tetapi namanya masih tetap terpahat dihati masing masing.

"kita doakn yang terbaik buat arwah ye.. sayang semoga arwah ditempatkan dikalangan org beriman..." ujar rafiq dengan lembut sekali.

"terima kasih abang kerana selalu ade untuk sayang... sayang bersyukur sangat kerana Allah hadirkan seseorang lelaki yang begitu bertanggungjawab.." ujar farah dengan penuh kesyukuran.

"selagi abang mampu untuk membimbing sayang abang akan bimbing sehingga ke akhir hayat abang ..." jawab rafiq dengan sepenuh hatinya.

"mama... papa.. thia lapar.." ujar si kecil fatihah aulia.

fatihah aulia adalah anak mereka berdua. mereka memberi nama fatihah aulia kerana ingin anak mereka menjadi seperti sahabat mereka yang kukuh imannya dan kuat jiwanya.

"syang lapar ye.. jom kita makan ye... mama hari ni masak special untuk anak mama ni.." ujar farah.

"aikk untuk thia je... untuk abang takde ke.." sampuk rafiq yang seakan akan merajuk.

"alorh lo... merajuk pulak die mesti lah ada untuk suami tercinta ni..." ujar farah sambil mencit hidung si suami.

"ish papa mama ni thia lapar ni..." rengek si kecil itu. "yela sayang jom kita makan ye.." ajak rafiq dan mereka berlalu pergi ke meja makan.

*****
flashback..
"arah jalan leklok sikit awak tu perempuan.." marah fatihah nasuha kepada adik susuan nya itu. adiknya itu nama sahaja perempuan tetapi perangai tidak macam perempuan puas ditegur tapi tidak pernah didengari.

"ishhh suha ni.. arah memang mcm ni kan... arah bukan macam suha .. yg bolh lmah lmbut arah rimas lah..." jawab adiknya itu.

"ish arah ni x pernah dengar cakap suha" marah suha. "tia..." sampuk seorang lelaki yang tiba tiba sahaja muncul. "Rul... jangan lh kacau saya... Rul ni x de kje ke???" soal fatihah nasuha kpada Rul.

"x de.. kje Rul nak mngorat tia lah... tiakn Rul punya..." jawab rul dengan tersenyum seperti kerang busuk. "amboi Adik die ni hidup lagi okay... mmg x de kje ke ape kacau suha.. igt senior aq takut" sampuk syarah dengan matanya membulat kerana mmpertahankn kakak nya dari diganggu.

"eh budak aq tgk ko ni kecik je tau.. jangan kurang ajar sangat kau.. sedar sikit ko junior kay.. ke ko jeles aku ngorat kakak kau" jawab rul.

"eii x kuasa aku layan dh lah suha jom malas layan org gile ni" syarah menarik tangan fatihah nasuha kemudian berlalu pergi

end flashback

syarah tersedar dri kenangan lamanya apabila mendengar suaminya sudah pulang dri menziarahi kubur.

******

khairullah bru sahaja pulang mlawat kubur arwah kedua ibu bpanya kembarnya dan insan yang dia pling sayang suatu ketika dahulu iaitu arwah isterinya fatihah nasuha yg mmpu meruntuhkn egonya sbgai seorang lelaki.

"abang.. nah air untuk abang" syarah menghulurkan secawan air buat suaminya yang baru sahaja pulang itu. "terima kasih syarah" ujar khairullah dengan senyuman.

"abang syarah nak tanya sikit bole??" soal syarah. "nak tanya ape syarah" soal khairullah kembali. "macam mana abang kenal arwah suha???" soal syarah ingin mengetahui kisah antara mereka.

"abg kenal arwah sejak dri zaman skolah dulu.. abg selalu kacau dia kat sekolah dulu bila dia sorang..." ujar khairullah

" kenapa pulak kacau bila suha sorang??" soal syarah hairan. " sbb suha kalau sorang je abg boly kacau sebb klau ade adik die msti abg tkleh kacau ti kne mrah..." jawab khairullah.

"abg jgn ckp abg lh Rul tu???" soal syarah. " yela abg lh Rul tu.. eh jap jap... mcm mna syarah tahu" soal Khairullah kehairan.

"abg suha tak de adik lain lagi abg selain syarah..." ujar syarah " jgn kata syarah adik suha yg selalu baking suha" soal khairullah.

"ye lah suha mana ada adik lain dan syarah tahu abg pergi pon sbb suha tolak cinta abg... abg pergi bawa hati syarah thu semua tu dan syarah gak thu yg sbnarnya suha terluka bila abng pergi tanpa mngucapkan selamat tinggal." terang syarah.

"knapa suha perlu sedih bkn ke masa tu die x suka abg???" tnya khairullah dgn hairan. "dia dh mula syang abng tapi nak buat mcam mana abg pergi mcm tu je..." terang syarah.

"ooo abng ingat abg sorang je yg kecewa..." luah khairullah yg terkilan akan perbuatannya dahulu. "dah lah jgn diingat kisah lama apa yg penting skang kehidupan kita selepas ini..." pujuk syarah

"ye abg tahu... tapi abg x prnh faham die abg selalu bgi die sakit hati dengan abg.. beza dengan kembar abg...kmbar abng walaupun kasar dngan dia tapi x pernah skali nak sakitkan hati suha beza dengan abg dri awal perkenalan sampai ke akhir hayat nya abg selalu bg die sakit hati... patutlh suha susah sngat nak hapuskn arwah dri ingatannya..." luah khairullah.

"abg semua org pernah buat silap takde manusia yg x pernah buat silap... syarah yakin suha bkn seorg yg simpan dalam hati walaupun hatinye kecwa." ujar syarah memujuk suaminya itu

"thanks syarah sbb ada dengan abg" ujar khairullah dan syarah hanya tersenyum sahaja.

ASSALAMUALAIKUM RINDUWhere stories live. Discover now