Pemulaan :keluarga angkat Wei Wuxian

205 3 0
                                    

     Kedengaran bunyi guruh di langit, saat ini seorang kanak-kanak riang yang mendengar bunyi gurun itu berlari ke suatu tempat  agar dapat melindungi diri daripada hujan yang turun. Seorang kanak-kanak yang mempunyai wajah yang angkuh mengikutnya dari belakang. Menjerit-jerit nama kanak-kanak yang riang itu.

     "Wei Wuxian! Aku sudah kata akan hujan pada waktu petang ini tetapi kau tidak dengar apa yang aku bagitahu. Tengok!! Apa sudah jadi sekarang!!"kata kanak-kanak itu sedikit kesal dengan tindakkan kanak-kanak riang itu. Hujan semakin lebat membuatkan kanak-kanak berwajah angkuh itu memasang nada tinggi kepada kanak-kanak riang itu, Wei wuxian.

     "Bawak bertenang,Jiang Cheng.Hujan ini kejap sahaja. Kita tunggu sehingga hujan berhenti oke! " sambil ketawa Wei Wuxian cuba menenangkan keadaan.Mereka sudah berteduh di bawah sebuah rumah usang yg mempunyai lubang diatas nya tetapi tidak besar lalu dimanfaatkan untuk berteduh di kawasan itu.

     "Mana boleh!!kalau orang  dalam rumah tidak nampak keberadaan kita.Kita mesti akan dicari oleh mereka dan akan menyusahkan kakak!" balas Jiang Cheng yang mula risau dengan situasi mereka pada waktu itu.

     "Alaahhh~ Jiang Cheng, kata kan sahaja yang kamu risau akan dimarahi oleh puan Yu, tidak perlu menutup ketakutan mu dengan menjadikan shijie sebagai alasan"Wei Wuxian memasang wajah riang sambil meletakkan lengan di bahu jiang cheng.

     "Diam lah!! Aku buat untuk kau juga. Jadi jom pergi dari sini sebelum hujan makin lebat!"balas jiang cheng dengan rasa geram terhadap sikap Wei Wuxian  yang tidak ambil peduli akan hal-hal yang bakal terjadi jika mereka pulang lewat. Lalu Jiang Cheng menarik lengan Wei Wuxian tanpa mendengar balasnya.

     Hujan yang lebat membasahi baju mereka tetapi mereka masih berlari kerana risau pulang lewat dan menyusahkan orang rumah mereka. Langkah demi langkah memberi Wei Wuxian berfikir sesuatu tentang kata-kata Jiang Cheng tadinya tetapi tidak dapat di sampaikan kerana tangan Jiang Cheng yang menggengam pergelangan tangannya semakin kuat.Membuat Wei Wuxian tidak berkata dan hanya menahan rasa perit gengaman itu.

       Sesampai sahaja mereka di rumah kediaman klan Yumengjiang. Wei Wuxian dan Jiang Cheng masuk melalui ruang belakang kediman senyap-senyap tanpa dilihat oleh para pelatih yang giat berlatih mahupun orang bawahan Yumengjiang yang sibuk dengan urusan masing-masing.
Perasaan takut dan risau di selubungi oleh Jiang Cheng tetapi bukan pada Wei wuxian. Wei Wuxian hanya mengikuti Jiang Cheng sambil mengelamun tentang nasibnya jika bertemu puan Yu.
    
      Gerakkan mereka tiba-tiba terpaku semasa terdengar suara daripada belakang mereka yang memangil dengan nada yang samar-samar. Tanpa menoleh belakang serta-merta Jiang Cheng lari dengan pantas sambil menggengam pergelangan Wei Wuxian tidak lepas kerana takut sangat. Walaupun tidak mengeluarkan suara tetapi perasaan Jiang Cheng tidak dapat digambarkan bertapa takutnya dia. Jiang Cheng dengan pantas ke biliknya. Lalu membukak pintu dengan cepat sejurus jari jemari mencapai tombol pintu. Tangan sebelah kanan yang dari tadi menggenggam lengan Wei Wuxian tidak lepas menariknya lalu menolaknya masuk kedalam bilik yang suduh terbukak pintunya lalu Jiang Cheng pula yang masuk dan menutup pintu bilik dengan rapi.

      Perasaan Jiang Cheng menghela nafas lega setelah bersandar di pintu dalam biliknya sambil menarik nafas dengan tidak teratur kerana melakukan tindakan gelabah sebentar tadi. Wei Wuxian yang melihat tindakkan Jiang Cheng yang gelabah itu dengan sedaya upaya menahan ketawa sambil terbaring di atas lantai kerana lawak sangat sehingga tidak dapat tahan mengeluarkan air mata. Ketawanya masih kedengaran walaupun ditahan sekeras mungkin.

☂️
☂️
☂️
☂️
☂️
☂️

     Hai, ini fanfiction petama saya. Mohon support. Still newbie ☂️ tolng tegur..

    

fanfiction *Wei wuxian story*Where stories live. Discover now