"Adara!" Namanya dilaung kuat bersama ketukan di pintu bilik. Adara menggeliat sambil tangan menyelak selimut tebal ke sisi. Mata ditenyeh perlahan.
"Apa bising-bising ni?" ngomelnya. Dia turun daripada katil dan menghampiri pintu bilik. Terpacak tubuh ibunya Puan Kasmah di situ. Adara mengerling raut wajah ibunya yang kelihatan cemas.
"Ada apa ibu?" soalnya pelik.
Puan Kasmah tiba-tiba meluru dan memeluk tubuhnya erat. Adara mengerut dahi. Semakin bingung dengan situasi yang berlaku. Sudahlah Puan Kasmah mengejutnya di tengah-tengah malam begini.
"Kenapa ni ibu? Orang tak fahamlah." Adara meleraikan pelukan.
"Hadi..." Sebaris nama itu terpacul di bibir si ibu. Adara mengecilkan mata sebaik nama tunangnya itu disebut. Seperti ada berita kurang enak yang bakal didengarinya.
"Kenapa dengan Hadi?"
"Dia... dia..." Tergagap Puan Kasmah bersuara. Adara menggigit bibir. Entah kenapa jantungnya berdegup kencang. "Dia... kena tangkap basah. Baru sekejap tadi mak dia telefon ibu."
Sebaris ayat itu membuatkan jantung Adara seperti dicucuk pisau. Sakit, pedih dan rasa tertipu. Lama dia bertentang mata dengan Puan Kasmah. Tanpa sedar Adara ketawa kecil. Terasa lucu.
"Hadi kena tangkap basah? Tak percayalah." Adara masih tertawa lucu. Matanya mengerling raut wajah Puan Kasmah yang semakin suram. Tanda ibunya itu tidak bergurau. Senyuman Adara mati.
"Tak akanlah Hadi nak tipu orang," komennya perlahan. Sebenarnya lebih kepada hendak menyedapkan hati sendiri. Puan Kasmah kembali memeluk dirinya.
Kali ini Adara mula menangis. Air matanya galak mengalir tanpa henti. Agak lama dia dan Puan Kasmah dalam keadaan begitu sehinggalah ayahnya muncul untuk memujuk.
"Tak payah menangis untuk lelaki macam tu," pujuk ayahnya, Encik Idris. Adara menyeka pipi dan mata yang sudah sembab. Saat ini tubuhnya juga terasa sangat lemah.
"Ibu dan ayah sentiasa ada untuk Adara. Dah... jangan difikir lagi pasal Hadi." Puan Kasmah juga memujuk.
Adara memejam erat matanya. Nafas ditarik sedalam mungkin agar oksigen masuk ke dalam jantungnya yang terasa senak. Puan Kasmah dan Encik Idris memapah Adara masuk ke bilik. Tubuh Adara dibaringkan di atas katil.
"Tidur. Esok ayah akan jumpa dengan keluarga Hadi dan bincangkan pasal perkara ni."
Adara mengangguk lemah. Tiada dayanya hendak membalas apa-apa lagi. Mata dipejam rapat. Dia perlukan ketenangan saat ini.
++++
~ Bersambung
YOU ARE READING
SEPARUH HATI ADA PADAMU (ONGOING)
RomanceSebulan sebelum majlis pernikahannya, Adara menerima berita yang tidak dijangka. Tunangnya Hadi ditangkap basah dengan wanita lain! Hancur luluh hatinya. Tanpa membuang masa keluarga Adara bertemu orang tua Hadi untuk memutuskan tali pertunangan. I...