-BAB 3-

578 13 0
                                    

-Stesen Bas Pekeliling-

"So sekarang ni Encik nak Rayyan naik bas?" Tak pernah pernah aku naik bas tetiba kene pulak. Ah, memang tak ah.
"Maaf tuan, ini bukan apa yg saya nak tapi Dato Hisyam yang arahkan saya" kata Encik Adli, Setiausaha Rayyan. Rayyan dah anggap Encik Adli ni macam pakcik kandung sendiri. Encik Adli lah yang sentiasa ada di sisi Rayyan sejak mak Rayyan berpisah dengan Dato Hisyam ketika dia berumur 4 tahun.
"Walau macam mana pon, Encik pon ikut Rayyan kan sekurang kurangnya bagi lah Rayyan..."
Tak sempat Rayyan nak sambung ayatnya Encik Adli menyelit.
"Budak tu dah buat masalah! Sekat semua kemudahanya! Rampas duit dia, kad kredit, kereta, semua milik dia!"
"Itu apa yang Dato cakap"
Terkelip kelip mata Rayyan melihat Encik Adli menjerit dekat stesen bas ni. 'Orang tengok kot'

"Huh" Rayyan mengeluh
"Bagi kunci kereta sekarang" Rayyan menadah tangan apabila melihat Encik Adli mengalihkan tangan daripada memegang beg roda Rayyan.

*Toing*
Encik Adli menunjuk kearah bas
"Encik Adliii!!! Saya tak berguraulaa... Bagilah kunci keretaaaa" rengek Rayyan macam budak kecil takdapat nak beli gula gula.
Encik Adli terus meletakkan beg Rayyan di bonet bas.
Termundar mandir Rayyan dibuatnya.
"Dah, mari pergi bas dah menunggu"
"Arghhh! Saya. Takkan. Naik. Bas. Tu" sepatah sepatah Rayyan cakap.
"Jom." Encik Adli mula memaksa Rayyan
"Taknak." Rayyan berpeluk kepada tiang bumbung perhentian bas.

Aksi pergaduhan bermula.
Encik Adli menarik badan Rayyan tapi tak berganjak sebab Rayyan ni sado sangat.
Encik Adli cuba cara lain.
Encik Adli menggeletek Rayyan. Akhirnyaaaa, Rayyan tergelak kuat dan secara automatiknya Rayyan melepaskan pelukan daripada tiang besi itu.
Encik Adli menolak Rayyan kedalam bas.
Ok! Mengalah! Puas!

Rayyan melihat Encik Adli sedang melambai lambai dari luar tingkap.
'Ya tuhan sakitnya hatikuuu!'
Rayyan membuat penumbuk kat Encik Adli dan membuat signal kelar leher bermaksud 'siapkau Encik Adli'.

Alana berlari anak di Stesen Bas Perkeliling. Jalan jammed tadi.
"Maafkan saya terlambat" kata Alana selepas menaiki bas.

Alana memegang beg rodanya yang sederhana besar tu kerana bonet bas dah tutup sebab dia lambat sangat. Alana berjalan didalam bas mencari tempat kosong. Tanpa Alana sedari Alana telah terlanggar kepala seorang lelaki.

Rayyan berpura pura tenang selepas kalah dengan Encik Adli. Rayyan duduk di sebelah lorong tengah didalam bas.
Tiba tiba, 'aduh! Ey minah ni hati hati lah sikit' gumam Rayyan sambil melihat belakang tubuh perempuan itu.

"Ah taguna takde tempat kosong" Alana berpusing balik ke depan

*Tuk*
Alana terlanggar lagi kepala lelaki tadi.

'Ey dah melebih ni'
"Hey cik" kata Rayyan. Ok hilang sabar dah. Kalau sekali takpe lagi ni dah kali kedua dah ni.
"Hah? Ye"
"Huhh" Rayyan mengeluh memandang ke luar tingkap.
"Terima kasih" ucap Alana selepas dia melihat lelaki tadi seperti memberi tempat duduk kosong di sebelah tingkap.
Cepat cepat Alana meletakkan beg roda nya di ruang atas yang kosong.

*Tuk*
Buku novel Alana jatuh tepat dekat batang hidung Rayyan.
'Oh gosh Alana, cuai giler kau ni.'
"Hah? Sorry sorry saya tak sengaja" kata Alana selepas die melihat lelaki itu mengaduh kesakitan.
Pedih woi.

"Sila duduk, bas akan bergerak." Kata kontraktor bas
"Hah? Ok, baik."
Alana dengan tak menyempatnya menyelitkan diri masuk ke tempat duduk.

*Zzummm*
Kontraktor bas menekan padel minyak membuatkan Alana terduduk diatas peha Rayyan semasa die menyelit.
'Oh gosh Alana.' Terkejut Alana bila sedar sedar dia dah berada di atas peha keras lelaki itu.

'Again?' Eyy minah ni dah melampau
"Hey cik" panggil Rayyan bila dia melihat perempuan tu tak berganjak ganjak lagi dari pehanya.
"Hah? Ye? Eh sorry sorry, bas ni bergerak tiba tiba." gelabah Alana lepas dia tengok dahi lelaki itu bekerut.
"Kalau ye pon sampai bila awak nak duduk atas peha saya"
"Ehhhh sorry encik sorry" ya allah macam mana kau tak perasan Alana?? Syok lah tu duduk atas peha lelaki kacak.
"Huhh" Rayyan merengus kuat. Sabar jela.
'Ayok lana die marah' gumam Alana memandang ke arah lelaki itu.

×××××
Selepas beberapa jam, bas pon tiba di Billa Vista. Rayyan dan Alana dah lena dibuat mimpi.
"Kita dah sampai" kata kontraktor bas.

Rayyan terjaga dan membiarkan penumpang lain turun dulu. Sesak.
Rayyan melihat orang disebelahnya yang lena. 'Haiyo, tido pon boleh comel ke'
Selepas bas sudah kosong tangan Rayyan ingin mengejutkan gadis itu.
"Argh, pandai pandai lah die bangun sendiri" Rayyan membiarkan Alana dan terus keluar dari bas.

"Cik, bangun cik." Kontraktor bas mengejutkan Alana. Aik aku yang bawak bas die pulak yang penat lebih.
"Hahh? Kita dah sampai ke?" Mamai Alana ni. Dah 10 minit yang lepas bas ni sampai.
"Ye cik"
"Okay, terima kasih"

"Arghhhh sakitnya badan badan aku, kerusi dah la keras" Rayyan berdiri di sebelah bas lepas die mengambil begnya. Rayyan mematah matahkan tulangnya bagi menghilangkan lengoh badan.

Alana turun dari bas dan melihat peta yang diberikan oleh maknya di whatsapps.
Alana berjalan pergi dihadapan Rayyan dan lagi sekali tanpa disedarinya beg roda dia telah melanggar kaki Rayyan.
Rayyan memandang panas ke arah Alana.
'Ada yang kene ni kang'
Rayyan hanya memandang Alana yang semakin jauh meninggalkan bas.

-apa yang akan berlaku di resort ni?
-kalau ada typo sorry tau! Fahamkan ajerr

Teman Satu MalamWhere stories live. Discover now