Part 8

67 7 0
                                    

Kapal terbang mendarat di KKIA hampir pukul 10 malam. Sementara menunggu bagasi, sempat Thalia call mummy Jordan mau kasitau yang diurang sudah sampai. Mummy offer mau ambil tapi Thalia bilang mau naik grab saja.

Jordan genggam tangan  Thalia macam nda mau kasi lepas. Balik-balik dia cium tangan Thalia. Dalam grab pun dia peluk bahu Thalia. Nda dia peduli tu driver grab balik-balik jeling di cermin.

Di persimpangan jalan mau masuk ke kawasan perumahan Jordan, tiba-tiba ada sebuah kereta pacuan 4 roda terbabar dan berpusing beberapa kali sebelum merempuh kereta yang diurang naik. Tanpa sempat mengelak, kereta yang Thalia naiki terbabas di tepi jalan. Hentaman yang agak kuat menyebabkan Thalia pengsan.

Bila Thalia buka mata, dia baru perasan dia di hospital. Kepala dia berpusing-pusing macam naik roller coaster. Beberapa minit kemudian baru keadaan dia kembali normal. Di sebelah katil Thalia, Tyler setia menunggu dia. Bila Tyler nampak Thalia sudah mula sedar, Tyler terus bangun.

“ Syukurlah kakak bangun sudah. Kakak okkah ni?” Tyler peluk kakak dia dengan muka risau.

“ Ada pening sikitlah...Joe mana?” Baru dia teringat suami dia. Yang dia ingat tadi, diurang dirempuh dan kereta terbabas di pembahagi jalan.

“ Dia di sebelah..kakak rehat dulu. Nanti kita tinguk dia. Ni tangan kakak luka semua kena cermin  ni...” Tyler tunjuk tangan Thalia yang tercalar. Thalia menyeringai kesakitan sebab memang kesan luka tu pedih walaupun sudah dibersihkan.

Bisuk pagi baru Thalia berpeluang melawat Jordan sebab dia discharge sudah sebab dia Cuma pengsan sama dia luka sikit kena cermin kereta. Tapi dia betul-betul terkejut sebab Jordan rupanya di wad ICU. Air mata Thalia mengalir laju. Patutlah mummy dengan daddy Jordan nda muncul dari semalam melawat dia.

“ Jordan macam mana mummy? Thalia nda tau dia di sini...” air mata Thalia mengalir lagi. Dia peluk mummy mencari kekuatan. Mummy juga ikut menangis.

“ Sabar sayang...doktor cakap Jordan mungkin koma tapi kita tinguk perkembanganlah macam mana. Dia nda sedar dari semalam dan tekanan darah dia sekejap stabil sekejap nda...kita doa banyak2 Lia...moga Jordan tiada apa-apa...”pujuk mummy.Thalia lap air mata dia yang makin banyak keluar.

Mungkin inilah sebab Jordan murung sebelum ini. Hanya Tuhan yang tahu betapa sedihnya Thalia melihat keadaan Jordan sekarang. Jordan, bertahanlah. Lia akan doakan semoga Joe kembali seperti sedia kala.

5 bulan berlalu, keadaan Jordan nda banyak berubah. Dia masih bergantung kepada mesin oksigen. Jadi rutin Thalia sudah berulang alik ke hospital. Dia sangat penat apatah lagi dia sedang mengandung sekarang. Berat betul dugaan yang dia alami. Nasib baiklah mummy sangat menyokong Thalia.

“ Mummy sama daddy bulih jaga Jordan juga Lia....berehatlah dulu. Jaga kandungan Lia tu. Kesian sikit sama baby..” mummy risaukan keadaan Thalia. Walaupun kandungan Thalia sudah masuk bulan kelima tapi mummy tetap mau Thalia banyak berehat. Urusan di kebun juga uncle Rasha yang buat. Dia nda mau cucu dia ditimpa masalah.

Masuk bulan ke 9, Thalia akhirnya melahirkan seorang bayi perempuan. Dia terpaksa memandu sendirian pigi hospital sebab Tyler berkursus di semenanjung. Dia malas mau menyusahkan mentua dia. Lagipun dia masih mampu bergerak. Doktor hanya menggeleng tinguk keadaan Thalia yang lemah dan kurang bermaya.

Selesai bersalin dan dipindahkan ke wad biasa, barulah Thalia call mummy. Mummy berabis membebel marah Thalia sebab langsung nda kasitau dia mau bersalin. Lebih kurang setengah jam, mummy dan daddy Jordan datang melawat.

“ Lia, kenapa nda call mummy sama daddy...Thalia masih ada kami ba walaupun keadaan Jordan begitu..” mummy Jordan terus peluk Thalia.

“ Mummy...Thalia ok juga ba..kebetulan memang Lia mau melawat Jordan. Nda sangka pula tiba-tiba sakit mau bersalin...sori ya mummy” itulah sebenarnya terjadi. Tapi kalau boleh, dia memang nda mau susahkan sesiapa. Kalau ada Tyler, dia nda kira sangat kalau menyusahkan adik dia..haha..

Seteguh DandelionWhere stories live. Discover now