Walaupun tv terpasang kuat,mata Zati tajam memandang ke dalam mata Hannah. Masih belum boleh maafkan Hannah pasal tadi.
Mak senah meletakkan satu cawan berisi kopi panas atas meja.
"Minum bang." Abah Zati angguk je.
"Kau pahal Kak ? Pandang Hana macam nak makan." Dari Tadi Ezwan perhati Zati yang duduk berhadapan dengannya.
Hannah yang faham tersengih comel je sebab dia tahu Zati tak akan mengapakan dia.
"Tadi elok berdua berrgelak bagai. Lepas tu tak bercakap pulak."
Bunyi vibrate fon Ezwan kat sofa memecah kesunyian antara dua singa betina ni.
"Nah kak. Aku malas nak cover. Jawab." Ezwan menghulurkan fon kepada Zati yang dah mengeluh siap2,cuba mencari alasan. Hannah memandang gelagat Zati.
"Helo. Waalaikumsalam. Hai Zarul." Automatik Zati bangun dan menuju ke tangga depan rumah. Hannah masih memasang telinga.
"Sihat je. Mak abah pun sihat,Alhamdulillah. Hah? Eh,buat apa? Takpayah lah awak. Call pun dah ok. Zarul? Helo?" Zati dah tak senang duduk.
"Mak,mak?..erm..mak sini jap." Zati memanggil maknya ke tepi. Hannah masih focus memerhati tapi acah2 macam dia tgk tv.
Lepas beberapa minit,Mak Senah datang pada suaminya dan duduk sebelah.
"Bang,anak Dato Ali otw ke sini."
"Hah? Buat apa pulak?"
"Itulah tu. Dia kata nak jumpa dengan abang katanya."
Zati kembali duduk. Bertentang mata plak dengan Hannah. Hannah macam dapat tangkap apa yang bakal jadi satgi.
"Asal kak?"
"Kau punya hal jugak. Suruh lagi aku jawab."
"Aik? Aku plak salah?"
"Dah2. Tetamu nak dtg. Wan,kau pergi beli pisang goreng ke karipap ke,apa yang ada lah. Zati,kau kemas sikit rumah ni. Ajak Hannah sekali." Zati angguk je,then tarik tangan Hannah ke dalam bilik. Hannah pelik.
"Ingat Zarul tak?" Tanya Zati macam polis.
"Erm..Zarul..the nerd one. Why?"
"Haa,dia lah. He's coming here."
"For what?"
"Im not sure. He said he wants to meet abah and ask permission."
"Permission? Like a blessing?" Soal Hannah plak.
"Don't know. Wait,I thought you can speak Malay? Why don't you?"
"I can understand a little bit what you talking about,but I can't speak that good.."
"Ok,whatever. How do you reject someone?"
"You asking me?" Tanya Hannah membeliakkan mata.
"No,Im asking that lamp behind you. Erghh!!"
"Woa chill. Urm..you just tell him. What you feel. Easy."
"That's how it works?"
"Where I grow up,yeah."
"Ok let's go. Help me clean the house."
Hannah mengikut je,tapi dalam hati ada sedikit perasaan kecewa.
~~~
Semua yang ada berpandangan antara satu sama lain. Zarul si gentleman itu tersenyum handsome memandang kedua ibubapa Zati.
YOU ARE READING
CiNtA Untuk Ezzaty
General FictionMengisahkan Ezzaty,gadis kampung lepasan SPM yang berada dalam kelasnya tersendiri. Ezzaty sangat pentingkan keluarga dan seorang yang tidak berminat dengan cinta selain cinta pada keluarga. Baginya,bercinta adalah perkara yang membuang masa dan te...