Malam tu Zati Tak lena tidur. Tak pasti sebab lapar atau overthinking. Mostly lapar kot. Jadinya dia perlahan bangun,niat nak ke dapur,tengok apa yang ada.
Tudung saji mengkuang itu diangkat perlahan. Lauk mlm tadi masih ada,cuma sambal tempoyak ja licin. Boleh lah dari takda.
Pinggan diambil cermat dan Zati mencedok nasik dua kali.
Masuk je nasik dalam mulut,pergh. Nikmat. Even lauk gulai dah sejuk. Masakan mak memang level master chef. Sedang asyik menjamu selera,tetiba Zati terdengar tapak kaki berjalan menghampirinya.
Dengan badan membelakangkan tangga dapur,Zati berhenti mengunyah dan segera menoleh.
"Ah,kau lagi? What now?" Zati meneruskan makan. Hannah datang mendekat dan duduk berhadapan Zati. Awkward sikit,tapi Zati makan je dengan selamba.
"Sorry. About that kiss thingy. Don't know what I was thinking."
Ujar Hannah lembut,mata pada Zati yang sedang mengunyah."Hell yeah you were not thinking at all.." Zati makan lagi. Hannah suka melihat Zati makan.
"Anything else?" Tanya Zati mengangkat muka memandang Hannah. Hannah menggeleng.
"Nothing. Let say if Im going back to Australia,would you like to visit me? I mean,I'll be your tourguide." Kening Hannah terangkat sikit. Zati mencapai gelas dan minum seteguk.
"Okay,sounds good." Pendek jawapan Zati. Malas dia nak layan Hannah. Kang mintak macam2.
"I broke up with my girlfriend."
"Er..do I have to know about your personal life now?"
"Just saying."
"Good for her. It's not like you are serious with her,right?"
"What's with the paranoid? I didn't plan any of that to happen. It just happened. Get over it will ya?" Suara Hannah sedikit menekan.
"16 girls,at your age? No,I will not."
"Only three of them I am deeply in love with. Other than that,they are just messing around."
"They? They messing around? Okayy."
"Geez,Zati. Im not the only one who break their hearts. They broke mine too. Do you ever feel less of a person when someone you love,only approach you because of some stupid bet? I do. Some of them just want to test the water you know. Like it was a bloody experiment." Hannah seperti meluahkan perasaan yang tersimpan.
Zati menelan nasik yang tersisa kat dalam mulut dan berhenti menyuap. Wajah Hannah dipandang.
"Im sorry about that."
"Don't be." Ujar Hannah pendek.
"I hope everything will be okay for you in the future."
"What if I suddenly miss your presence?"
"We'll think about that later,ok?"
"Why not now?"
Zati diam je.
Bila Hannah buat muka redho kat situ,barulah Zati habiskan nasik yang ada kat dalam pinggan.
Mereka duduk kat dapur in silent for about 5minutes Pastu keduanya beransur ke bilik masing2.
~~~
Pagi ni Hannah bangkit awal dari biasa. Teruja sebab Daddy dia nak datang pick up dia and kemungkinan terus fly ke Australia. Bag2 dah siap kemas disusun ditepi pintu.
Zati kat muka pintu senyum je. Taktaula terpaksa ke apa.
"Tau la excited nak balik Australia. Lambat lagi,okay. Jom kita breakfast sama dulu." Pelawa Zati lembut. Hannah angguk lalu bangun.mengekor Zati ke dapur.
Mereka berdua saja kat rumah Skang.
YOU ARE READING
CiNtA Untuk Ezzaty
General FictionMengisahkan Ezzaty,gadis kampung lepasan SPM yang berada dalam kelasnya tersendiri. Ezzaty sangat pentingkan keluarga dan seorang yang tidak berminat dengan cinta selain cinta pada keluarga. Baginya,bercinta adalah perkara yang membuang masa dan te...