Mari Kita perhatikan makanan Dan minuman jahanam yang diberikan oleh neraka kpd penghuninya.
Berikut perhatikan makanan mereka,iaitu zaqqum, sebagai Mana yang difirmankan oleh Allah Ta'ala:
"Kemudian sesungguhnya kamu, Wahai Orang-orang yang sesat Lagi mendustakan! Pasti akan memakan pohon zaqqum,maka akan penuh perutmu dengannya.Maka kamu akan minum seperti unta (yang sangat Haus)minum."
(Surah Al-Waqi'ah: 51-55)
Firman-Nya Lagi:
"Mereka memasuki API yang sangat panas(neraka), diberi minum dari sumber mata air yang sangat panas."
(Surah Al-Ghashiyah:4-5)Ibnu Abbas pernah berkata, rasulullah s.a.w bersabda:
"Seandainya setitis saja zaqqum menitis ke lautan di dunia,ia akan dapat merosak kehidupan seluruh penduduk dunia."
Okay, bayangkan macam Mana kalau makanan neraka tu menjadi makanan kpd seseorang.
Abu Darda' berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ditimpakan kpd ahli neraka rasa lapar,maka rasa sakit lapar itu sebanding dengan segala seksaan yg Ada di neraka itu.Kemudian mereka minta makanan,maka mereka diberi makan buah pohon berduri(zaqqum) yang tidak menggemukkan Dan tidak pula menghilangkan rasa lapar.Mereka kembali menjerit meminta tolong diberi makanan, Lalu mereka pun kembali diberi makanan berupa pohon berduri yang mencekik leher.Mereka kemudian teringat bahawa ketika di dunia mereka biasa menghilangkan rasa tercekik di tenggorokan dengan cara minum air.Mereka menjerit meminta tolong diberi minum,Dan dibawakan kpd mereka penyepit dari besi,Dan dihantarkan kpd mereka air yang mendidih.Dan ketika sudah dekat kpd mereka,dituangkan air itu ke wajah mereka.Ketika minuman itu sudah sampai ke perut mereka, maka tercabik-cabiklah isi perut mereka.Selanjutnya mereka berkata, ' Kita panggil malaikat penjaga neraka.' Mereka Lalu berkata kpd malaikat penjaga Neraka Jahanam, 'Mohonkanlah
Kpd Tuhanmu supaya Dia meringankan azab dari kami barang sehari,' Penjaga Jahanam berkata, ' Dan apakah belum datang kpd kamu rasul-rasulmu dgn membawa keterangan-keterangan?' Mereka menjawab, ' Benar, sudah datang!' Penjaga Jahanam berkata, ' Berdoalah kamu!Dan doa orang-orang kafir itu hanyalah sia-sia belaka."(Hadis riwayat At-tirmidzi)
Jikalau sewaktu Kita di dunia ini pasti Kita merasa lapar Dan dahaga..Sudah semestinya utk menghilangkan rasa lapar Dan dahaga pasti Kita akan mencari makanan Dan minuman Kan?Begitu juga lah di neraka Dan di syurga.. Jikalau di neraka pun telah diberikan makanan yg seksa pun Kita x tahan ini apatah lagi seksaan Dan azab dari api neraka..Tapi kalau di syurga ,segala makan Dan minum Kita semua baik2 dan Kita juga pasti dilayan baik2 shj..Jadi Mari kita banyakkan Amal jariah Dan saham akhirat Kita,sudah tentu ..hasil yg kita dapat adalah baik.😇.Seperti yang Kita dah belajar dari hadis Dan surah diatas tu..Kita kenelah banyakkan buat sesuatu yg baik Dan disukai Allah supaya akhirat nnti Kita Dlm keadaan baik2 shj.
Jangan sampai Allah x nak jumpa dgn Kita pun Sbb knp?Sbb Kita ingkar arahan Dia Dan Kita buat larangan -Nya..
Allah S.W.T berfirman:
"Tinggalah dengan Hina di dalamnya,Dan Janganlah kamu berbicara dengan Aku."
Harap -harap Kita dijauhkan dari segala benda yg x baik Dan musibah-Nya..😨😨Tengok ayat diatas tu 👆 pun telah Allah katakan yg dia x mahu berbicara dengan Kita. kerana sewaktu di dunia Kita sepatutnya melakukan arahan Dan patuh mengikut perintah-Nya tapi apa yg Kita buat, Kita ingkar lepastu nanti jangan pulk Kita time dkt akhirat nangis2 air mata darah meminta ampun Kat Allah..Masa tu doa Kita pun x makbul knp?Sbb Allah x makbul Kan doa orang-orang kafir..
Jadi marilah Kita ubahkan diri Kita Dan segera bertaubat sebelum pintu taubat tertutup Sbb Kita x Tau bila Kita mati..Kita semua mesti nak hidup Kita mempunyai pengakhiran yg baik Dan disudahi segalanya dgn benda2 yg baik..😇😇 semoga Kita semua mendapat pengajaran dari surah Dan ayat diatas..
YOU ARE READING
Dakwah bersama
RandomRamai yang nak berubah tapi insaf Tak lama lepastu buat balik.Bagi yang macam tu bacalah Dan mohon berubah kepada yang lebih baik..Selagi nyawa masih Ada Mari Kita berubah dan bertaubat segera sebelum maut datang memanggil Dan malaikat maut datang m...