Jenazah

4 2 0
                                    

Saat Kita dengar Ada orang meninggal, seperti yg Kita tahu Kita kena mengucapkan innalilah wainnalilahirojieun terlebih dahulu sebelum berkata apa2 Lagi ...

Tahu kah anda kalau Kita tidak melakukan solat jenazah ,Kita akan berasa sungguh rugi.. kdg2 kalau Ada solat jenazah Kita pasti Ada pelbagai alasan yg hendak diberi.. Contohnya, solat jenazah berapa rakaat?macam Mana solat jenazah ni dilakukan? Dan lain-lain lagi..dengan itu Kita dpt melarikan diri dari melakukan solat jenazah..kalau Ada yg begitu lepasni Mari lah Kita berubah..

Berdasarkan ayat dibawah👇

"Sesiapa yang melakukan solat jenazah,maka ia mendapat (pahala) satu qirat.Dan sesiapa yang melakukan solat jenazah Dan mengiringi sehingga jenazah dikuburkan,maka ia mendapat (pahala) Dua qirat.

Rasulullah ditanya;  " Apa itu Dua qirat?" Beliau menjawab; Dua qirat itu Seperti Dua gunung yg Besar (Bukit Uhud)". (Muttafaqun 'Alaih)

Wah ... sungguh rugi kalau Kita meninggalkan solat jenazah kerana pahala yg diberikan adalah besar seperti Bukit Uhud..Alangkah untung nya Kita jika dapat melakukannya...Jadi Jangan lah kita mensia-siakannya..Selain daripada memberi kebaikan kpd jenazah ianya juga dapat memberikan Kita pahala yg berlipat Kali ganda..

Marilah Kita mengubah sikap Kita ke arah yg lebih baik Lagi..😇😇

Dakwah bersamaWhere stories live. Discover now