2-Jaga Adab

717 64 6
                                    

Okay cakap pasal adab ni , hm , orang zaman la ni agak kurang la bab adab ni . Sedih aku tengok .Cakap ngan cikgu pun macam cakap dengan kawan kawan . Tak salah kau nak sporting , tapi berpada laa ye .Kalau kau pandai mana pun , bagus dalam semua subject tapi sayang adab dan akhlak kau tak da . Takley pegi jauh weyh 🙂.

Jaga Adab dengan ;

ALLAH

Dengan allah mesti kau wajib beradab , sebab Allah tu la punca kau hidup sekarang ni .

✅IBU BAPA

Dengan ibu bapa mestila kau wajib beradab , dengan depa kita kena cakap lembut je , jangan anggap ibu bapa tu kawan kita yang boleh ditengking tengking sesuka hati .Kalau setitis ayaq mata mak kau tu jatuh sebab kecewa dengan kau , dosa wei . Jangan sakitkam hati depa . senangkan depa . Kalau tak sebab depa , kau takkan wujud kat dalam duniani . Tolong ! tolong utamakan depa , tolong hargai depa sementara depa ada lagi kat dunia ni .

KENGKAWAN
Kau ingat dengan kengkawan takde adab ke ? Tolongla beradab even kawan . Aku geram betul dengan manusia yang hidup jenis tengking tengking kawan depan orang ramai ni . Kesian dya wei , kau buat macam kuli kau , kawan pun ada hati perasaan . Tu dah kira dia teraniaya taw ! Kalau dia doa , cepat je termakbul . Nanti baru kau nganga ot !

✅GURU

Kalau kau nak ilmu kau berkat , janganla kutuk cikgu . Elly mengaku , elly pun pernah kutuk cikgu sebab denda elly . huwaaa , tapi elly mintak maaf dekat dia . niat cikgu nj , dia cuma nak kita ni betul betul jadi orang . dia tegas pun untuk kebaikan kita jugak . So , lepasni kalau ada cikgu ke apa marah kau please , jangan simpan dalam hati .Forget it and forgive it .Guru ni , dia dah macam pengganti ibu ayah , tapi dia cuma jaga kita kat sekolah .

BUKU
okay ini last , Ingat manusia bernyawa je ke kena ada adab ? Dengan buku pun kene taw ! Apa ciri2 orang yang tak dak adab ngan buku ? Benda ni jadi when ; Kau balik je sekolah buku2 kau lempar macamtu je . Jangan la buat macamtu .Memang buku tu kau yang beli tapi , hormat la buku tu kalau nak berjaya 🎈.

ILMU = NO2
  ADAB = NO1

CENNA NAK DAPAR ILMU , KALAU ADAB TUNTUT ILMU PUN GAGAL .BE BEAUTY WITH BRAIN !! ✅🙂❤

Tips StudyWhere stories live. Discover now