6-Tips kekal motivasi

501 53 4
                                    

Okay tips ni aku bagi untuk kau yang rasa macam x de self confidence dengan diri kau sendiri .atau apa apa jelah yang buat kau down dari nak belajar ..

1) Pilih satu maklamat

Untuk exam kau , set your own goals or targets , walaupun kau rasa benda tu macam imposibble untuk kau capai , at least kau akan rasa automatik then rasa termotivasi dengan matlamat yang kau sendiri nak capai.

2) Bayangkan kau dapat hadiah bila kau capai target kau.

Okeh , benda ni aku selalu imagine huwawa .Bagi aku la , Diri kau , aku atau kita juga akan terdorong untuk fokus belajar bila ada hadiah. Contoh ;

“Kalau aku berjaya capai A dalam subjek ini, aku akan pergi belikan 2 pasang jeans untuk diri sendiri”. Simple step, tapi mana tahu berkesan kan?

3) Talk to yourself and keep motivate to sucess .

Bila kau nak aplikasikan benda macamni ? cemni , bila kau tak dapat capai target kau dan kau mula rasa giveup dan mula rasa belajar ni tak penting sebab asyik failed atau markah rendah je.ok  contoh la , kau target Bm nak dapat 95% , tapi kau tersasar jauh , kau dapat 50% . its okay , pujuk diri , cakap pada diri sendiri yang belajar tu penting. Sentiasa ingatkan diri sendiri, dengan belajar kau boleh capai banyak benda baik. Maybe dengan pencapaian yang baik, membolehkan kau senanh dapat kerja. Mungkin dengan 4.0 flet, kau tak perlu lagi bayar pinjaman pendidikan.Mungkin dengan 9A dlm pt3  atau 11A ataupun 22A dalam spm , kau tak diejek lagi jdi budak tak berguna dalam kelas . Ingatkan balik  sesuatu kebaikan dari apa yang sedang anda buat.

❤🌼🌸🌼

Okay , dengan kesempatan ini , ely nak cakap thnkyou sangat2 sebab read TS ni , and literally thanks to voters . lot ofloves , stay tuned❤.

Tips StudyWhere stories live. Discover now