Sesak. Panas. Bermacam macam di fikiran Damia Arinah. Dua luggage ditarik laju bersamanya. Phone ditangan pantas mendail nombor kawan baiknya Ella atau nama sebenarnya Rosella. "Hello? Ella? It's me Damia!"
"Damia? Seriously? Tell me I'm not dreaming?!" Rosella teruja menerima panggilan dari rakan baiknya.
"Yeah It's me. I'm coming home, for good. Actually aku dah ada kat Malaysia. Aku nak jumpa kau. There's something I want to talk about. Bila kau free?"
"What the? Kenapa tak cakap awal awal? Aku free je sekarang. Why not kau datang aparment aku?" Rosella memberikan cadangan.
"Sure. Aku pun tengah cari tempat tinggal ni. Family aku tak tahu aku dah balik. Send location, aku gerak sekarang." Damia segera mendapatkan teksi.
"Already done babe. Oh my god I miss you so much!" Selepas menamatkan panggilan, Rosella segera mengemas bilik kosong yang ada untuk Damia.
_______________Qadrina memandang Adam di sebelahnya. Seatbelt yang dipakai dibuka. Dia memerhati kawasan di kondominium sekitarnya. Lapang. Cantik. Selesa.
"Let's go." Tanpa banyak bicara Adam segera mengeluarkan beg beg pakaiannya dengan Qadrina.
Qadrina hanya mengikut Adam sehingga ke tingga 5 kondo itu. Pelik. Selalunya saja yang tak kena di matanya. Tapi sekarang, lain pula jadinya.
"Nak masuk ke tak nak? I tak kisah kalau u bercadang nak tidur kat luar? Maklumlah rumah I kecik je, tak macam rumah u. Bilik air pun dalam bilik je, senang. So?" Mata Adam masih setia menatap wajah Qadrina. Entah kenapa hati nya rasa semacam apabila mengusik Qadrina. Lagi lagi bila Qadrina menunjukkan wajahnya ketika marah. Comel? Adam menahan senyum. Aiyo Adam. Apa dah jadi ni.
Qadrina mendengus. Geram. Sejak selesai akad nikahnya hari tu. Adam tidak habis habis menyakatnya. Pantang tengok dia senang barangkali? Qadrina melangkah masuk ke dalam. Mata nya meliar memandang seisi rumah. Cantik. Not bad taste dia.
"Bilik I yang mana? I nak bilik sendiri?" Wajah Adam dipandangnya.
"Wah wah demand betul u ni. Kita kan dah kawin, why not tidur sebilik je? Bukannya I nak buat apa apa kat u pun." Senyuman nakal diberikan kepada Qadrina. Adam mula melangkah merapati Qadrina. Sehingga tiada ruang lagi untuk Qadrina ke belakang. Jari jemari nya perlahan lahan memainkan rambut Qadrina. Matanya tajam seperti helang memandang Qadrina.
"Ad.. Adam... U buat apa ni.." Qadrina mula gelisah. Jantung mula berdegup laju. Dia tidak suka begini, tapi dia tidak juga marah. Perasaan keliru mula hadir. Keliru dengan perasaan sendiri.
Adam mendekatkan wajah ke telinga Qadrina. "Kalau I cakap... I nak u? Macam mana?"
Adam mula menjarakkan dirinya dengan Qadrina. Wajah Qadrina merah. Baru usik sikit dah merah muka. "Sorry... Em u tidur bilik I. I tidur bilik lain malam ni."
Selepas menunjuk biliknya, Qadrina pantas meninggalkan Adam. Adam mengeluh. Macam mana la aku nak lalui hidup dengan dia kalau macam ni haih...
________________"Kau tahu aku selalu support kau kan? Apa kata kau try berbaik dengan dia?"
"Seriously Alyssa? Kau tahu aku macam mana kan? Kau expect aku nak layan dia macam aku dah lama kenal dengan dia? No way." Qadrina mendengus. Handphone di telinga dibetulkan. Lenguh.
"Haih suka hati kau la Qad. By the way, Hilmi ada call aku semalam, tanya pasal kau. Dia baru tahu kau dah kawin, so he surprised of course. Maybe kau patut explain kat dia? Aku tahu dia ex kau dah sekarang, tapi kau hutang dia penjelasan kenapa tiba tiba kau kawin." Alyssa menambah.
"Nanti nanti la aku call. Got to go. Bye babe." Qadrina menamatkan talian.
Qadrina termenung. Lama.
Bunyi ketukan di pintu.
"I dah hidang makanan. Jom makan?" Suara Adam kedengaran di sebalik pintu.
Di meja makan terhidang roti bersama planta dan coklat. Qadrina dan Adam mengambil tempat secara bertentangan.
"So planta or coklat?""Coklat." Qadrina hanya memerhati tangan Adam lincah menyapu coklat pada roti.
"I balik lambat hari ni, u jaga diri tau. I tak kisah kalau u nak keluar, but please tell me first sebabnya i..." Belum sempat Adam menghabis kan ayat nya, telefon di meja berdering. Keningnya terangkat? "Mama?" Dia memandang Qadrina yang seperti tertanya tanya. Telefon di diangkat.
"Hello?"
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
"Being deeply loved by someone gives you strength, while loving someone deeply gives you courage.” – Lao Tzu.
YOU ARE READING
Cinta Pandang Pertama (SLOW UPDATE)
RomanceZakriel Adam, seorang yg sangat cerewet dalam memilih pasangan hidup. Dia lebih berminat dengan gadis melayu kacukan cina, tetapi gadis itu mestilah menepati citarasanya iaitu, memakai tudung atau lebih tepat, muslimah. Ainna Qadrina, mewarisi kecan...