"Liikettä vätykset!" komentokeskuksen kapteeni karjui, "Nyt työt äkkiä käyntiin ennen tarkastuskierrosta!"
Mustiin, sekä vihertävänruskeisiin Imperiumin virkamiesten takkeihin ja hattuihin pukeutuneet työntekijät laahustivat omille paikoilleen. Oli aivan tavallinen päivä Imperiumin valtavalla taisteluasemalla, Kuolemantähdellä. Grant asettui muiden virkamiesten tavoin omalle työpisteelleen, jossa tulisi viettämään seuraavat 16 tuntia ennen uutta pitkää lepotaukoa. Grant lysähti mustaan pyörivään nahkatuoliinsa ja käynnisti edessään komeilevan laitteiston. Jos joku ulkopuolinen olisi katsonut komentokeskuksen työntekijöiden tietokoneita, hän ei olisi nähnyt muuta kuin vilkkuvia valoja ja tuhansia vipuja ja nappuloita. Grant sen sijaan osasi tunnistaa ja nimetä jokaisen noista työpisteensä vempaimista. Hän oli opetellut niiden kaikkien käyttötarkoitukset ja toiminnot jo monia vuosia sitten, aloitettuaan työnsä Kuolemantähden sensorijärjestelmän vastaavana. Myöhemmin Grantin erikoisalaksi olivat kehittyneet taisteluaseman modernit pitkän kantaman sensorit.
Grant raaputti lyhyiksi kynittyjä hiuksiaan lakkinsa alta. Hän asetti työhönsä kuuluvat metalliset kuulokkeet korvilleen. Kukakohan nämäkin kuulokkeet on kehittänyt? Grant ajatteli. Ei sitten yhtään hienotunteisemmin olla mietitty näiden käyttäjiä! Kuulokkeissa ei ollut minkäänlaisia pehmusteita ja ne olivat painaneet vuosien saatossa miehen korviin jäljet.
Komentokeskuksen kapteeni huomasi Grantin värkkäävän kuulokkeillaan. "Hei sinä 2. rivin sensorivastaava, keskity työhösi!" kapteeni pauhasi. Grant kääntyi murahtaen laitteistonsa pariin. Hän avasi edessään olevan näytön sormenjälkitunnistimella ja ryhtyi suorittamaan sensorijärjestelmän päivittäistä tarkastusta. Hetken kuluttua hän unohti ympäristönsä sekä puristavat kuulokkeet ja uppoutui täysin tietokoneen maailmaan. Se oli hänen tapansa saada aika kulumaan. Unohtaa kaikki mitä ympärillä tapahtui. Hänen oma pieni maailmansa oli siinä, kahden muun työntekijän välissä, nahkatuolissa, ylös seinää pitkin kohoavan metallisen laitteiston edessä.
Yhtäkkiä jokin rikkoi Grantin täydellisen keskittymisen. Pieni punainen valo, joka vilkkui ja sai aikaan piippaavan äänen hänen kuulokkeissaan. Grant kurtisti kulmiaan. Koko uransa aikana hän ei ollut nähnyt vastaavaa. Oli hän toki nähnyt monien punaisten valojen vilkkuvan ja piippaavan, mutta ei tällä tavalla. Tämä piippaus merkitsi pitkän kantaman sensoreiden havainneen jonkin suuren kappaleen avaruudessa.
Jonkin suuremman kuin asteroidi.
Jonkin, jota ei aiemmin ollut löydetty.
Useita kappaleita? Ei. Ei se voinut olla.
Vai oliko sittenkin?
Grant nojautui eteenpäin ja hieroi leukaansa. Hän tutki näytölle ilmestynyttä kuvaa pienestä tähdestä, jota kiersi kaksi planeettaa. Toinen oli suuri kaasuplaneetta ja toinen kiviplaneetta, jonka ympärillä oli monia kuita. Punainen valo piippasi tiheään tahtiin ja se tarkoitti, että sensorit olivat havainneet kiviplaneetalla elämää. Grant hengitti kiivaammin. Näin suurta löytöä ei yksikään sensorivastaava ollut tehnyt. Kokonainen Aurinkokunta! Eikä kukaan Imperiumin miehistä ollut koskaan aiemmin huomannut sitä! Eikä se kyllä mikään ihme ollut, sillä Aurinkokunta oli pieni ja se sijaitsi Galaksin todella syrjäisellä laidalla. Grant tunsi ihan tärisevänsä innosta, mutta myös järkytyksestä. Tästä saattaa seurata ylennys! Varmasti minut palkitaan jotenkin. Pääsisin johtamaan tutkimusretkeä ja ensimmäisenä astumaan löytämäni planeetan pinnalle. Minut julistettaisiin kapteeniksi. Tai amiraaliksi. Itse keisarin edessä!
"Nyt kaikki ahkeraa työntekoa, tarkastuskierros alkaa! Myös siellä 2. rivissä!" komentokeskuksen kapteeni ilmoitti kovaan ääneen, mutta Grant ei kuunnellut. Kunnianhimon vallassa hän viskasi kuulokkeet päästään ja pomppasi ylös tuolistaan. Juuri samalla hetkellä komentokeskuksen ovet paukahtivat auki ja saliin astui pitkä, mustaan viittaan sonnustautunut henkilö, jonka konemainen hengitys kaikui hiljentyneen salin seinistä. Darth Vader ehti kuulla Grantin huudon.
"Kapteeni, olen löytänyt uuden planeetan!"
YOU ARE READING
Yadinin Tarina
RandomKauan sitten kaukaisessa galaksissa... 19 vuotta ennen suurta Yavinin taistelua Galaktisen Tasavallan ylikansleri Palpatinen toimesta astui voimaan "Käsky 66". Käsky merkitsi kaikkien jedien, Tasavallan suojelijoiden ja mystisen Voiman käyttäjien, t...