Skoldagen gick fort och Becky funderade helatiden över varför Jack inte sagt något om festen till henne. Hon ville gärna inte gå, men hon tycker att han bör ha nämnt något.
När Becky är på väg från skolgården med alla tankar i huvudet så får hon helt plötsligt syn på Jack. Han står och pratar högljutt med ett gäng kompisar. Becky skulle bra gärna vilja gå raka vägen dit och be om att få prata med honom, men hon låter bli, hon vill inte störa.
Becky skulle precis kliva ut på trottoaren utanför skolområdet då Jack ropar på henne. Hon hör hur han säger hej då till sina kompisar och kommer emot henne.
När han väl är framme vid henne kysser han henne på kinden.
”Har du hört att det är fest på fredag hemma hos Jim? Tänker du hänga med?” sa Jack.
”Hm, har du hört att du visst ska sova hos mig på fredag?! För det hade inte jag! ” skrek Becky nästan. Hon var väldigt upprörd över den lögnen som hon inte ens fått veta om.
”Ja, men om jag ens ska få en chans att få gå på den festen måste jag dra till med något. Skulle aldrig få gå annars.” sa Jack.
Becky sa inte mycket mer. Hon hade inte mycket mer att säga. Hon ville inte börja ett bråk med Jack, han tycker väl redan hon är konstig som hon är. Hon står bara och ser på honom, han kysser henne i pannan och hon håller om honom. Ibland får Becky bara för sig att det är något Jack håller hemligt för henne, troligtvis något hon bara inbillar sig. Men hon vill verkligen inte förlora honom.
”Får jag hänga med dig hem?” Frågar Jack.
Becky bara nickar, tar hans hand och de börjar gå. Allt känns som vanligt för en stund, fast egentligen vet hon att inget är som vanligt.
Väl hemma hos Becky så händer inte mycket. De pratar och glor på film som hon och Jack alltid brukar göra tillsammans.
Becky tvingas lämna mitt i filmen för att ta ett telefonsamtal från Jenny. Jenny vill sova hos Becky ikväll. Becky blir grymt osäker och vet inte vad hon ska svara, det slutar med att Jenny själv bestämmer att hon kommer över.
Runt klockan 20 är det tyst i huset då Jack just gått hem. Dörrklockan ger ifrån sig ett ljud och Becky springer ner för den vita smala trappan för att öppna. Hon släpper in Jenny.
De pratar länge om festen och Jenny försöker konstant övertyga Becky att gå men hon vägrar. Hon ljuger ihop en historia om att hon inte har tid. Jenny blir åter igen misstänksam, nästan sur. Men Becky vill verkligen inte gå. Men hon känner mer och mer att hon måste, Jenny kommer bli sur om hon inte går. Jack kommer troligtvis tycka hon är konstig och hitta någon ny om hon inte kommer.
Men hon kan verkligen inte ta sig ur huset efter 20 riskfritt. Det hade hon insett vid det här laget. Hon visste dessutom mycket väl att Jim, som skulle hålla i festen, inte var den skötsammaste och han skulle troligtvis hitta på något hyss.
Att riskera att bli förvandlat till ett monster i princip för att det lyser in genom ett fönster eller något var inget Becky ville riskera..
KAMU SEDANG MEMBACA
I skuggan av månskenet
Manusia SerigalaDenna berättelse handlar om Becky som är en förvirrad 17 åring.. Som en dag efter en middag blir överfallen och där efter sker konstiga saker och Becky får lära sig leva ett nytt liv som varulv. Saker och ting blir mer komplicerat än vanligt.. Det...