Budak Tadika

194 0 0
                                    

Cerita ni ibarat diflashback semula. Ya, aku pernah jadi cikgu tadika sebelum menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih gayat. Jadi cikgu tadika di tadika pakcik sendiri lepas kontrak cikgu ganti dekat sekolah menengah tamat. So ini dikira episod sedih buat diri sendiri sebab for the first time duduk jauh 'sikit' dari keluarga.

Cheras-kepong ambik masa dalam 2jam plus minus jugaklah mengikut perkiraan aku. Pakcik akuni ustaz & menetap di Bandar Tun Hussein Onn. Episod tinggal dirumah orangni menyedihkan sikit even tu keluarga sendiri. Ok back to our topic, start kerja dekat tadika sebelum puasa sampai habis puasa. Pengalaman handle budak bawah kewarasan akal lagi ni agak menyempitkan esofagus aku.

Suasana tadika masa 2014 tu masih di rumah teres dua tingkat. Ada orang wakafkan rumah tersebut dekat pakcik aku untuk dirikan tadika. Keluasan masih ok ok untuk menampung bebudak yang seramai 80 orang. Ada 4 orang guru termasuk aku dan seorang tukang masak.

So start kerja kena bangun awal pagi. Dalam pukul 7 gerak tadika sebab kena pergi sekali dengan sepupu aku which is anak pakcik aku. Time tu dia umur 4 tahun & sangat diva. 🙄

Masuk je tadika, ya suasana biasa yang korang tengok bersepah sana sini bebudakni duduk, bergaduh, adegan menangis masa mak-mak hantar. Dan yang paling menangkap perhatian aku ada sorang budakni asyik melekat je dengan cikgu Syida.

Jadi untuk minggu pertama, cikgu dekat situ amanahkan aku untuk mengajar budak 5 tahun. Alah kacang je ajar budak 5 tahun sebab demeni dah boleh berdikari. Contoh macam nak pergi tandas ke, dah tak pakai pampers & minum susu. Jadi proses mengajar budak 5 tahun ni mudah sikitlah.

Lepas je seminggu ambik alih budak 5 tahun, cikgu Syida suruh aku handle budak 4 tahun pulak? Timeni aku agak nak meletuslah. Kamonlah, dah mengajar budak 5 tahun walaupun seminggupun ambik masa tau nak sebati dengan sistem pembelajaran deme. Ni tetiba nak handle budak 4 tahun?!?!?!

Ok ok, aku cool down jelah. Minggu kedua masuk kelas budak 4 tahun. First day aku disambut dengan "cikgu nak susu"?

Anggaran kasar budak 4 tahun dalam 10-12 orang. Berlatar belakang keluarga yang berbeza; kerajaan, swasta, budak kaya sikit & so on boleh nampaklah manners demeni. Ok jadi bukan susahpun nak mengajar budak 4 tahun. Start dengan assembly pagi, baca suruh alfatiha, doa dhuha, nama-nama nabi, malaikat & seterusnya. Pukul 8.30 masuk kelas. Kelas budak 4 tahun ni ditingkat atas. Jadi sebagai menjaga langkah selamat akupun tunggu tepi tangga sambil jengilkan mata "naik tangga elok elok. cikgu lastik kang" hahahahahahahaha

Seronok tau ngenak deme!! (search sendiri). Takdalah aku lastik betul. Alah jangan triggedzz

Jadi masuk kelas. Duduk atas kerusi menghadap papan putih. Bila aku nak start mengajar, adalah beberapa makeluk start nak mintak susu/ nak tidur/ bergaduh. ☹️ Penat jugaklah nak tarik perhatian budak 4 tahun ni. Jadi untuk minggutu aku macam cuba menyesuaikan diri dengan deme.

Masuk minggu seterusnya Alhamdulillah, everything went well (ugut menggunakan lastik).

Ingat tak budak yang suka melekat dengan cikgu Syida? ha nama dia Ain. Dia paling tinggi & besar dalam budak 4 tahun ni. Akuni bukan apa. Budakni pergi sekolah tudung ok lagi. Cantik elok je anak tudung. Tak sampai tengah hari semua rambut keluar dekat anak rambut?? SAMPAI DAH TAK NAMPAK MATA? FESYEN APATU AIN?!?!?!???!??

Aku perasanlah, kalau dah sememeh gitu sampai tunggu turn mandilah baru nampak macam orang. kahkahkhakhakhakhakhakah.

So harini aku nak cerita memori pasal Ain dulu eh. Ada banyak lagi budak dengan memori kelakar, jadi yangtu aku skip dulu. Kalau cerita sekarang kang habis idea nak menaip. Enko sabar sat.

Ain ni aku kategorikan budak bijaklah sebab english fluent, bahasa melayu dia slang matsaleh, iqra lancar. Cuma satu jelah masalah Ain. Dia taknak cakap. Dia tak cakap langsung beb masa aku ambik alih kelas 4 tahun ni. Dia diam je. Dia dengan rambut terkeluar diatu sampai kesudah gitu. Aku memula syak budakni bisu. hahahahahahahahahahaha. Aku tanyalah cikgu dekat situ si Ain ni memang tak boleh cakap ke? deme kata dia bukan tak boleh cakap, dia malu. Malu dia tahap tak boleh bincang? hm jadi aku ambik inisiatif merapatkan diri.

Memulatu aku selalu betulkan rambut dia. Maksudnya tudung dia dalam kondisi baik & bukan macam joyah sambil betulkan tudung aku dok ulang benda sama "nama cikgu, athirah." lepastu aku sajalah tanya dia "Ain, nama cikgu apa?"

Sekali dia jawab!!!!!!!!!! "nama cikgu Atiya" ☹️ Sis nangis immediately! Aku terharulah, usaha nak bercakap dengan Ain ni berhasil lah jugak. Aku start manjakan Ain macam anak sendiri tau? (even aku tak ada anak)

Aku uruskan semua benda dari buat susu, makan, mandi, tukar baju, tukar lampin? yes Ain pakai lampin lagi dan dia sama besar dengan budak 6 tahun.

Ain dah start cakap banyak dengan aku. Slang dia masih matsaleh.

Sebelum tidur. Aku siapkan semua susu bebudak 4 tahun ni. bagi sorang satu lepastu pastikan semua tidur baru akupun tidur kejap (rehatlah maksudnya).

Aku tidur sebelah Ain. Jadi nampakkan tahap sayang aku dekat Ain macam mana? Bebudakni pergi sekolah pakai tudung, bila waktu nak tidurni bukalah tudungkan. Jadi antara rambut aku dengan rambut Ain ni kira dah berselirat habis dah. Sebab tidur sebelah budakni bau dia tak sama macam perfume badan tau & sangatlah rugi kalau tak suka budak!

Lepas bangun je dari tidur. Siap pakai tudung-turun bawah nak mandikan bebudakni. Aku baru perasan Ain ni jenis suka garu kepala. Aku tak expect apa-apalah hari pertama. Ni dah masuk tengah bulan aku macam "haish apani Ain ni???"

Jadi masa nak mandikan Ain, aku beleklah rambut dia. Yelah kang tak check kata cikgu tak tahu apa-apa. Jadi cubaan check rambut Ain menemui spesis bebola putih penuh satu rambut? Ya Allah enko nih Ain banyaknya kutu!!! Naharam betui. Tapi Alhamdulilah, walaupun tidur tanpa batas dengan Ain, rambut aku masih secure hahahahahahahahahahhahahahaaha!

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 11, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

LIARWhere stories live. Discover now