Solar: kerja rumah sudah siap?
Jennie: sudah!
Solar: Jennie. Bukankah lebih baik kalau kau baca buku sekolah? Ataupun buku mengenai subjek yang akan diajar cikgu, esok?
Aku pura-pura tidak mendengarnya.
Solar: sekurang-kurangnya semasa cikgu mengajar nanti, kau sudah memahaminya. Majalah itu boleh dibaca pada hujung minggu.
Unnie memberikan alasan bernas.
Jennie: Unnie menyibuklah! Membebel macam orang tua! Suka hati aku lah. Aku tak suka orang masuk campur hal aku. Unnie pergilah belajar, jaga tepi kain sendiri.
Aku menengking unnie.
Solar keluar dari bilikku dengan perasaan sukar dimengertikan.
Begitulah perangaiku. Tidak boleh ditegur walaupun aku sendiri yang melakukan kesilapan itu.
Semakin hari semakin teruk perangaiku. Omma dan unnie tidak henti-henti menasihatiku. Appa juga tidak ketinggalan.
Namun perangaiku semakin menjadi-jadi.
Kini aku lebih kerap keluar runah dan suka merayau di bandar dengan kawanku yang tiga orang itu.
Lisa, rose, dan jisoo menjadi teman setiaju ketika melepak. Ponteng sekolah menjadi hobi baruku.
Solar sudah tahu tentang tabiatku itu walaupun omma dan appa masih belum mengetahuinya.
Unnie belum bersedia hendak membosorkan rahsia aku itu kepada mereka. Dia bimbang mereka akan kecewa.
🌵🌵🌵
Solar: Jennie pergi mana semalam?
Jennie: sekolahlah! Nak kemana lagi.
Aku cuba merahsiakan kegiatanku.
Solar: unnie ke sekolah kau semalam. Kawan-kawan kau kata kau dah 2 hari tidak hadir sekolah. Jennie ponteng sekolag ya?
Tanya Solar lembut sahaja.
Jennie: kau peduli apa?! Kenapa unnie mesti nak siasat apa yang aku buat atau ke mana aku pergi?! Hah!
Aku geram kerana Solar dapat menghidu kegiatanku.
Solar: jennie, unnie sayangkan kau. Sebab itulah aku buat macam ni. Kau kena ingat yeoja risikonya tinggi.
Kalau sudah terperangkap dengan lelaki jahata susah nanti. Unnie tidak mahu kau rosak.Jennie: unnie! Cakap itu biar berlapik. Kau ingat, kau itu baik sangat hendak nasihat orang lain?
Solar terkedu.
Jennie: yalah! Semua orang sayangkan kau sebab kau baik dan pandai. Tidak macam aku.
Aku melepaskan perasaan marahku yanga terpendam selama ini.
Solar: jennie! Kau sedar tak apa yang kau cakapkan tu?!
Unnie menegur kata-kata yang aky ucapkan tadi. Suara unnie meninggi.
Aku tersentak. Solar tidak pernah meninggikan suaranya sebelum ini. Tuturnya selalu lembut dan berhemah.
Solar: aku sudah lama sabar dengan kau. Aku mahu kau berjaya dalam pelajaran. Kalau jennie rajin, omma dan appa pasti sayangkan kau. Aku bukan nak tunjuk baik....
Solar tidak dapat menerukan kata-katanya. Dia menangis lalu keluar dari bilikku.
Berabung...
YOU ARE READING
✅ I Have You🖤
FanfictionKebencian, ego dan mengikut kata hati. Perasaan yang tak lari dari seorang manusia Aku adalah salah satu dari mereka. Solar merupakan insan yang paling aku benci. Credit: Ziniriah Zainodin