Tijdens een wiskundesom krijg ik ineens een berichtje. Het is een foto van Jackie die ze in de groepsapp heeft verstuurt. Ik schrik mij dood. Het is een foto van mij en Amy dat wij aan het zoenen zijn in de bioscoop. Jackie heeft een foto van ons gemaakt. Hoe irritant kan je zijn? Ik mocht Jackie al niet en nu al helemaal.
Jackie: Kijk nou eens wie ik tegenkom in de bios.
Heeft ze er nog eens onder geschreven. Shit! Ik haat Jackie nu nog meer. Ik laat hem aan Amy zien. Zij schrikt ook. Wat moet ik nu doen? Moet ik zeggen dat wij verkering hebben? Allemaal jongens zeggen dat ze het leuk vinden. Puur omdat ze eindelijk zien dat er twee meisjes zoenen. Zo ontzettend kinderachtig zijn jongens dus. Nu moeten wij wel zeggen dat wij verkering hebben. Ze weten niet eens dat wij homoseksueel zijn. Wij zeggen gewoon dat wij wilden weten hoe het is om te zoenen en dat het niet slim was om het openbaar te doen. Ik ben blij dat er geen filmpje van is gemaakt. Dat zou echt erg zijn. Want het was een heftig zoenpartij. Amy stuurt ook dat ze niet wilt dat het online wordt gegooid, bijvoorbeeld op instagram. Maar toch ben ik bang dat het gaat uitlekken. Het liefst zou ik op dit moment boos naar Jackie gaan en die foto op haar telefoon verwijderen. Ik ben heel erg boos, bijna zo boos dat ik moet gaan huilen. Boos en verdrietig tegelijk. Ik voel een huil uitbarsting op komen. Mijn mond probeer ik dicht te houden en ik slik. Alleen kan ik het niet tegenhouden en ik begin te huilen. Amy ziet het en ze probeert mij te troosten. Het lukt haar niet, ik steek haar juist aan en Amy begint ook te huilen. Ze geeft mij een knuffel. Op dat moment hoor ik mijn moeder de trap op lopen naar boven. Dan pas besef ik dat ik heel hard huil, harder dan normaal want anders zou mijn moeder het niet merken. Ik probeer mijn tranen te stoppen maar het lukt niet echt. Mijn moeder komt binnengelopen en ze gaat naast ons zitten.
'Wat is er aan de hand, meiden?' Vraagt ze terwijl ze ons troost. Het liefst zou ik mijn moeder vertellen wat er aan de hand is maar dan moet ik haar vertellen dat wij verkering hebben en dat wil Amy niet. Ik kijk Amy aan met een gezicht van moet ik het wel vertellen? Zij begrijpt mij en knikt. Dus ik kan het mama vertellen. Dat is fijn. Maar ik wil niet alles vertellen.
'Er... er...,' stamel ik, 'er is een foto... een hele lelijke foto... waar wij alletwee opstaan en... en... die heeft iemand uit de klas in de groepsapp gezet alleen dat wilden wij niet en...' Ik denk weer aan wat er net is gebeurd en moet weer huilen. Waarom zou ze dat willen doen? Jackie is toch niet boos op mij. De tranen van Amy zijn weg.
'Silke,' zegt Amy tegen mijn moeder die mij aan het troosten is, 'misschien klinkt dit raar.' Amy is gestopt met huilen en ze slikt een keer. Ze pakt haar telefoon en laat de foto aan mijn moeder zien. Ik kan zien dat ze schrikt maar Amy vertelt het hele verhaal. Gelukkig is mijn moeder blij en vat ze het goed op. Alhoewel ze het nooit had verwacht dat wij lesbisch zijn. Mijn moeder geeft als advies dat wij er niet hysterisch op moeten reageren en lief moeten vragen of Jackie die foto wilt verwijderen. Ze staat op en verlaat mijn kamer. Ik hoor haar naar beneden gaan, op dat moment is mijn verdriet voorbij. Op mijn telefoon staan allemaal berichtjes waarom wij dat deden alleen wil ik het hen niet vertellen. Amy wilt het ook niet. Dan app ik Jackie persoonlijk of ze die foto wilt verwijderen van haar telefoon. Ik krijg niet gelijk een antwoord en daar irriteer ik aan. Amy houdt mij rustig door mij te zoenen. Dat voelt goed. Na het zoenen kijk ik op mijn telefoon. Jackie heeft een berichtje teruggestuurd. Ze appt dat ze de foto wil verwijderen op een voorwaarde. Hopelijk hoeven wij niet te vertellen waarom wij aan het zoenen waren want ik heb echt geen zin om dat te vertellen. Rustig lees ik verder maar ik word langzaam steeds bozer. Ze wilt wel de echte reden weten waarom wij aan het zoenen waren. Ik word stil en heb het gevoel dat ik bijna weer moet huilen. Amy merkt op dat ik stil word en kijkt op mijn scherm, ze kan zien wat Jackie heeft geappt. Op dat moment komt ze erachter waarom ik mij zo gedraag. Amy pakt mijn telefoon en appt terug dat ze de foto moet verwijderen of anders gaan wij naar de school directeur. Maar nog voordat ik kan zeggen dat ik er geen probleem van wil maken heeft Amy het bericht al verstuurd.
'Maak je geen zorgen, Zoë. Jij wilt toch ook niet dat de hele school er achter komt dat wij wat hebben. Soms moet je beetje hard zijn.'
'Maar Amy. Mijn moeder zei dat...' Amy onderbreekt mij.
'Laat dat maar.' Zegt Amy en ze zoent mij weer. Na de zoen gaat Amy naar huis omdat ik mij niet zo lekker begin te voelen. Ik voel een kramp in mijn buik. Heel irritant. Het voelt alsof ik mij niet kan bewegen. Gelukkig lig ik nu in bed dus ga ik maar slapen.
JE LEEST
Amy en ik✔️
Short StoryVOLTOOID Dit is het eerste deel van de tweedelige boekenserie. Een verhaal over twee beste vriendinnen, Amy en Zoë. Al hun hele leven zijn ze besties. Alleen heeft een van de twee een raar gevoel. In dit verhaal kom je erachter wat het gevoel is...