06

67 4 0
                                    

Ting!

Ting!

Ting!

Deeja mengambil phonenya diatas meja kecil yang berada disebelahnya. Chat yang dihantar oleh Izzaty itu dibaca.

Selepas membalas chat itu, Deeja masuk kedalam rumah mencari along kesayangannya.

"Along! Adik nak lepak dengan kawan boleh?" Tanya Deeja setelah menemui Naim diHadapan tv.

"Lepak kat mana?" Dengan mata memandang tv, Naim berkata.

"Taman depan tu je. "Jawab Deeja dengan harapan, alongnya mengizinkan.

"Ok. Nak along hantar ke ni?" Mata Naim memandang Deeja dengan muka seriusnya.

"Boleh jugak! Jap ye? Nak tukar baju. "Selepas berkata Deeja memecut laju kebiliknya.

Usai menukar baju dan memakai tudung, Deeja turun ke bawah. Melihat alongnya tiada di hadapan tv. Deeja bergerak kearah rak kasut. Kasut dipakai lalu bergerak keluar mencari alongnya yang hilang dari pandangan.

"Along tak keluar mana-mana ke hari ini?" Deeja masuk kedalam kereta alongnya.

"Ingatkan nak keluar dengan adik along ni. Tapi dia nak lepak dengan kawan dia. Tak keluarla along hari ini. "Jawab Naim sambil membuat muka sedihnya.

"Boleh je kalau along nak keluar dengan adik. Tapi kena pergi bagitahu kawan-kawanlah. "Cadang Deeja apabila melihat muka sedih alongnya itu.

"Betul ke ni sayang?" dengan terujanya Naim berkata.

"Betulll."

➣➣➣➣

"Assalamualaikum. Haii!" Deeja menegur kawan-kawannya yang sedang rancak berbual.

Mereka menjawab serentak lalu memandang Deeja.

"Eh Deeja, lawanya awak hari ni? Nak ke mana?" Thirah bertanya sambil memandang Deeja atas bawah.

"Eh awak ni. Jangan la pandang macam tu. "Marah Deeja lembut. Marah manja manja jer.

"Hahaha. Ye lah. Ni awak nak ke mana?" tanya Thirah sekali lagi smbil ketawa kecil

"Ingat nak keluar dengan along saya sekejap lagi. "Jawab Deeja.

"Ouh. Kalau macam gitau. Kau pergi lah keluar dengan along kau. Kesian dia tunggu kau nanti. "Sampuk Izzaty dihadapan Deeja.

"Ok ok. Bye awak semua. Jumpa isnin nanti tahuu. "Deeja melambaikan tangannya karah mereka.

Sampai sahaja di tempat letak kereta, Deeja dan Naim keluar dari kereta. Mereka pergi kekedai yang menjual baju.

"Sayang nak beli baju?" Tanya Naim.

"Nak nak. Janji along bayar. "Tersengih Deeja.

"Memanglah along bayar, along yang ajak kan? Alonglah bayar. "Tergelak Naim melihat kebodohan adiknya.

"Ouh. Hehe. "Deeja berjalan melihat baju yang menarik. Tanpa memandang kehadapan, deeja membelek baju.

Sedang ralit membelek baju, bahu Deeja dilanggar perlahan. Deeja yang hampir jatuh itu sempat berpaut pada lengan orang yang melanggarnya.

"Sorry. Saya tak sengaja. "Walaupun bukan salahnya, Deeja memohon maaf. Deeja mengangkat kepalanya perlahan-lahan.

"Rafiq?" Dengan nada terkejutnya, Deeja berkata.

"Eh, kau buat apa kat sini? "Tanya Rafiq. 'Jodoh kuat ni. '

"Jalan-jalan dengan along saya. Awak pulak buat apa kat sini?"

"Saja cuci mata. "Balas Rafiq.

"Eh Rafiq? Kau Rafiq Arif kan?" Naim yang berada dibelakang Deeja itu mula bertanya.

'Ush along ni, terkejut aku. Bila dia ada belakang aku ni?'Dengan muka terkejutnya Deeja memandang alongnya dibelkang.

"Haah. Aku Rafiq Arif, kenapa?" Tanya Rafiq pelik.

Naim menolak Deeja ketepi lalu bergerak kearah Rafiq. "Weyh lama tak nampak kau. Ni aku naim. "Naim memeluk Rafiq ramah. Peluk cara lelaki bukn Gay. 😂

"Eh kau ke? Belajar mana sekarang?" Dengan terkejutnya Rafiq bertanya. Sambil matanya melihat Deeja ditolak.

"Eh Along ni, dahlah tolak aku. Pastu taknak tolong pulak tu. Tahulah jumpa kawan lama. "Bebel Deeja perlahan.

"Aku masuk kolejlah. "Balas Naim.

"Sayang dah pilih baju? Nah pergi bayar sendiri. "Naim menghulur duit. Dengan muka masamnya Deeja mengambil lalu bergerak membayar.

"Awek kau bro?" Dengan nada cemburunya dia bertanya. Cemburu melihat naim memanggil 'jodohnya' dengan panggilan sayang.

"Tak lah. Buah hati aku. Paling aku sayang. "Sambil mata memandang Deeja yang sedang membayar bajunya.

"Ouh. Weyh jom wayang? Lama tak tengok wayang dengan kau. "Ajak Rafiq.

"Aku on ja. "Dengan selamba Naim memegang tangan adiknya dan bergerak keluar dari kedai itu.

⇨⇨⇨⇨

Ok done bab6! Maaf sbb dah lama xupdate. Busy sangtt.

Camne, okey tak ff kite? Ada ayat pelik tak? Ke ada typo? klau ada tolong gitau tau. Thanks❤

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 02, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Hadirnya seorang RafiqWhere stories live. Discover now