1 September

667 15 0
                                    

Hari ini, buat pertama kali aku bersama teman-teman Julia bercuti ke sebuah pulau. Pulau yang bernama "Sepitap".

Kami menaiki sampan catar Pak Joko yang serdahana besar untuk kesana kerana pulau ini jauh di pedalaman. Tiba-tiba sampan yang dikayuh bergolak, seperti ada yang menghalang kami.

Aku mula gusar.

Takut.

Hati mula berdebar.

"Awan sepertinya ingin membasahkan kita sama hujan", kata Pak Joko.

"Takkan takleh teruskan? Dah dekat dah ni, tu bukan pulau tu ke?", kata Aryan sambil menujuk kearah sebuah pulau kecil di tengah-tengah laut.

"Emang benar sih itu pulaunya, tapi anginnya kencang. Bapak cuma enggak enak hati. Sepertinya ada petanda buruk", balas Pak Joko.

"Kami sudah bayar, teruskan jelah!", marah Aryan.

"Baiklah, kalau ada apa-apa... Ini bukan salah bapak ya", Pak Joko akur.

***

Setibanya di Pulau Sepitap, mereka semua turun bersama kecuali Pak Joko dan aku.

Aku rasa tidak sedap hati.

Keadaan pulau amat sunyi.

Seram.

Belum sempat aku menjejakkan kaki ke pasir putih halus ini, Pak Joko sempat memesan...

"Bapak tahu kamu anak yang baik, jaga diri kamu. Ini bukan pulau yang secantik kalian lihat.", pesannya.

"Kenapa?", soalku pendek. Lalu menuruni sampan.

"Sepitap", jawabnya sepatah.

Dia pergi, menyayuh sampannya jauh dari pulau ini. Tanpa menjawab persoalanku.

Apa maksudnya?

Sepitap?

Aneh.

Ada apa ini?

Kenapa dengan nama pulau ni?

Jelita!

Namaku dipanggil. Aku menoleh, melihat Julia melambai-lambai kearahku.

Aku membontoti mereka.

***

"Gila! Besarnya rumah uncle kau Roy!", tempik Julia.

"Uncle aku beli dengan orang jawa, entahlah. Aku pun tak pernah sampai sini. Ini pun sebab korang aku datang"

"Kenapa dia jual weh? Mesti mahal kan! Tapi tak pelik ke, ini je satu-satunya rumah kat sini..."

"Entahlah, aku rasa murah je sebab uncle aku cakap berapa ribu je. Sini dulu tempat orang kena buang daerah, kalau aku tak salah"

"Oh, mesti ada penempatan kat sini kan!"

"Asal lak?"

"Mesti ada yang ganteng dong", kata Julia. Gedik.

***

"Kau nak duk bilik mana?", soal Roy.

"Aku nak sebilik dengan baby aku ah", jawab Aryan.

Mengada.

"Ala you ni by, naughty tau. Kita kan dah promise nak datang sini tengok keindahan pulau ni", rengek Julia.

"You tu terlebih indah buat I, sayang", kata Aryan sambil memaut pinggang Julia.

"Dah tu camna ni?", tanya Hafiz yang sedari tadi bisu.

"Laaa, kau boleh cakap? Dari tadi diam. Ingatkan dah bisu", ejek Aryan.

"Aku nak duk bilik sorang, kat tingkat 3. Aku nak privacy okay", sambung Aryan.

"Suka hati kau lah", kata Roy.

Hafiz...

Lelaki yang amat baik.

Lelaki yang patuh akan agama.

I like him.

Eh?

Kenapa dengan aku ni?

"El", panggil Hafiz.

"Ah ha yes?", habis lamunanku.

"Nak duduk bilik mana?

"Hmm I tak kesah, as long as with Julia"

"Sebelah bilik kami ada satu bilik kosong, katil king. Saya rasa muat awak dan Julia duduk situ"

"Oh okay sure"

Hatiku berdebar.

Rasa malu.

Perasaan apakah ini?

***

SeptemberWhere stories live. Discover now