Setelah habis ritual bulan , Alpha terus mendekati Ezra .
Alpha : Awak okey ?
Ezra : Tak okey , keadaan saya teruk sangat sekarang ni .
Alpha : Ha ? Kenapa ni ? Apa jadi dekat Academy ?
Ezra : Saya dipukau , dan 'saya' menyerang kawan di dorm . Sekarang ni , rakan sebilik saya marah dengan saya , jadi saya terus lari ke sini .
Alpha : Ohh , begitu .. Orang yang pukau awak tu , mesti .... Leo kan ?
Ezra : Haah , mana awak tau ?
Alpha : Dia kadang² selalu datang ke hutan ini dengan senyap² bersama Taur dan pergi ke Gua Alam Manusia . Dengar cerita , mereka bersekutu dengan 1 manusia ini .
Ezra : Ohh .
Alpha : Jadi , awak tengah stress la sekarang ni ?
Ezra : Yeah .. Sebab saya tak dapat buktikan yang saya tak bersalah .
Alpha : Mari ikut saya , ada tempat yang saya nak tunjuk , mungkin tempat tu akan buat awak tenang .
Ezra : Baik , saya ikut je awak .
Alpha : Okey .Alpha dan Ezra terus berjalan ke suatu tempat di atas gunung . Semasa perjalanan , Ezra ternampak seekor Griffin sedang mendekatinya .
Ezra : Hei , Alpha . Tengok ni , ada Griffin la .
Alpha : Griffin ? Eh Ezra ! Letak balik !
Ezra : Tapi dia terlalu comel !
Alpha : Nanti ibu dia akan mar-TOM!TOM!TOM!
Bunyi hentakan itu membuat Ezra dan Alpha memandang ke belakang . Griffin besar !!
Alpha : Lari , Ezra !!
Alpha menyuruh Ezra berlari tapi Ezra enggan , dia tahu Griffin tidaklah begitu liar berbanding haiwan lain .
Griffin itu mendekati Ezra dan ingin menyerangnya . Ezra terus menghulurkan anak Griffin itu dengan perasaan takut . Anak Griffin itu terus ke belakang ibunya . Ezra terus berjalan sebelum dia ditahan oleh Griffin itu , tapi malangnya dia tak sempat .
Anak haiwan itu mendekati Ezra dan menjilatnya di pipi untuk memberitahu ibunya yang Ezra tidak merbahaya . Griffin itu terus menundukkan kepalanya tanda meminta maaf . Ezra mendekati makhluk itu dan mengusap lembut kepalanya . Griffin itu berlalu pergi dan diikuti anaknya .
Ezra : Tengok ? Griffin tak jahat pun sebenarnya . Mereka cuma tidak percaya dengan kita . Oleh itu , kita perlu mendapatkan kepercayaan makhluk tu .
Alpha : Yela² .. Eh , jomlah cepat , kita dah dekat dengan tempat tu .
Ezra : Oh , okey ..Setelah mereka sampai , Ezra sungguh teruja kerana mereka berada di kawasan yang sungguh perfect untuk melihat pemandangan langit . Tambahan pula , bulan sedang berada di dalam fasa bulan penuh . Memang sungguh cantik .
"Zurka tentu gembira melihat permandangan sebegini ." - Ezra
Alpha : Kenapa termenung ? Masih fikirkan hal itu ?
Ezra : Tak , saya tengah terfikir tentang apa kakak saya akan buat jika dia berada di sini . Dia amat minat dengan segala benda jika berkait dengan galaksi .
Alpha : Ohh .. begitu . Mesti dia akan gembira , kan ?
Ezra : Saya rasa , dia akan teruja , teruja sangat² dengan permandangan sebegini .
Alpha : Jadi , awak suka tempat ni ?
Ezra : Haah , suka sangat ! Kalau boleh , saya nak datang sini hari² .
Alpha : Hahaha . Suka sangat tu .Setelah beberapa jam mereka bersembang , Ezra tersedar yang dia sudah lama keluar dari academy .
Ezra : Hei , Alpha , saya rasa saya kena pulang ke Academy lah . Rasa macam dah lewat sangat ni .
Alpha : Ohh , okey .. kalau macamtu , jom . Saya teman .
Ezra : Baiklah .
Alpha : Ikut saya .Mereka pun berjalan hingga ke 1 lorong .
Ezra : Err , Alpha . Lorong apa ni ?
Alpha : Kalau awak nak tau , lorong ni sebenarnya bersambungan dengan dorm awak .
Ezra : Eh , ye ke ?
Alpha : Haah .
Ezra : Mana awak tau ?
Alpha : Sebab saya pernah masuk lorong ni , dan apabila saya sampai ke penghujungnya , saya berada di bawah karpet . Bila saya selak karpet itu , saya berada di dorm . Dan apabila saya berjalan keliling rumah itu , saya dapat dengar 2 orang pelajar yang masih belum tidur , sedang bermain MageGuard . Dan saya dengar mereka memanggil nama kawan mereka . Elol dan Martin .
Ezra : Tu nama kawan² sebilik saya .
Alpha : Jadi , ikutlah lorong ni . Awak akan sampai ke sana .
Ezra : Terima kasih , Alpha . Awak dah banyak membantu saya . Terima kasih sangat .
Alpha : Takde apa lah tu . Eh , esok datang lagi tau .
Ezra : Baiklah .
YOU ARE READING
Oneirataxia 1 (Malay)
FantasyDidalam suatu kawasan di bumi , terdapat suatu kerajaan yang terasing dari manusia dan tidak diketahui kewujudannya . Kerajaan itu dikenali sebagai Kerajaan Nelxo . Ini adalah kisah tentang suatu sekolah yang mengajar anak-anak penduduk kerajaan Nel...