Jak uniknąć konfliktów?

260 10 4
                                    

Borderline nie można się zarazić jak grypą, ale można stać się integralną częścią jego dynamiki. Dojdzie do tego, jeżeli nie postawimy jasnych granic, a zachowania osoby z borderline będziemy brać do siebie. Wówczas odpowiedzialność za jej uczucia i działania przerzucimy na własne barki, a niezdrowe reakcje osoby z borderline tym samym będą wzmacniane. Oto i efekty: z czasem tracimy poczucie własnej wartości, współuzależniamy się, przejmujemy sposób myślenia i odczuwania naszego bliskiego z zaburzeniem. Pojawiają się poczucie bezradności, winy i wstydu, wycofanie, izolacja, niezdrowe nawyki i nadmierna czujność. STOP! Nie pozwól na to.

Przede wszystkim, warto nauczyć się komunikować z osobą dotkniętą borderline. Oto kilka wskazówek:

• unikaj konfliktów,

• bądź dobrym, opanowanym słuchaczem,

• pod żadnym pozorem nie ignoruj rozmówcy,

• zadawaj wiele pytań,

• zwracaj uwagę na słowa rozmówcy, jego język, ton głosu, mimikę,

• sam mów tylko we własnym imieniu, szczerze, powoli, wyraźnie i pewnie,

• upraszczaj przekaz i nie próbuj interpretować wypowiedzi rozmówcy,

• nie broń się i nie usprawiedliwiaj nadmiernie,

• konkretnie przedstaw swoje granice, bądź konsekwentny i rozważny,

• reaguj na zachowania osoby z borderline na zasadzie lustra (odbijaj jego uczucia z powrotem do właściciela), a nie gąbki (wchłanianie bólu i wściekłości).




To chyba takie najważniejsze. Jeśli o czymś zapomniałam to piszczcie ale wydaje mi się, że opowiadanie jest przejrzyste.

Powyższe punkty mogą nam pomóc w każdej rozmowie, ponieważ bardzo podobnie wyglądają zajęcia z komunikacji. Czasem małe gesty mogą wiele zmienić. Pamiętajmy o tym bo nas to nic nie kosztuje a taka osoba może poczuć się lepiej.

Dzięki za przeczytanie i w miarę możliwości proszę o udostępnienie dalej. Bardziej co prawda zależy mi na depresji, ale to również ważny temat.

Pozdrawiam i życzę miłego dnia/wieczoru/nocy

Wasza ToJestemTylkoJa

BorderlineOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz