Sekalaisia juoni-ideoita #2

1.2K 31 25
                                    

Suoritan täällä kirjan kevätsiivousta. Nauttikaa näistä draft-luvujen uumenista löytyneistä neljästä juoni-ideasta :)!

--

Sairaat
Scifi/Fantasy
Oletko koskaan miettinyt miten sairaudet leviävät tehokkaasti yhteisöissä? Vaikka tätä on kuinka selitetty tautien tarttumisella, ei silti olla osuttu oikeaan. Ihmisten joukossa on ihmisten näköisiä tartuttajia. Tartuttajilla on jokaisella oma tautinsa. Yksikin kosketus tartuttajan kanssa aiheuttaa automaattisesti hänen kantamansa sairauden ilmenemmisen kosketetulle. Entä kun nuori tappaavaa tautia kantava tartuttaja A haluaisi koskettaa jotakuta ilman, että sairastuttaisi tätä?

+++++

Kukkatarha / Kukan nuput

Scifi/Fantasy
Jokainen ihminen syntyy kukan kuva ranteessaan. Kukan symboolinen merkitys vastaa kyseisen henkilön tulevaisuutta ja tarkoitusta yhteiskunnalle. Entä jos kukkaa ei voida tunnistaa? Tai entä jos koet kukan olevan väärässä ja koet kohtalosi olevan aivan toinen? Entä jos kukkaa ei ilmesty lainkaan?

+++++

Vajonneet

Muita nimiä:
Uponneet, Hukkuneet, Menetetyt, Veden armoilla

Genre:
Fantasia/Maaginen realismi

Juonen idea:
Useita kymmeniä vuosia sitten mereen upposi valtava satoja matkustajia täynnä ollut alus, jolta ei ehditty pelastaa ketään. Laiva oli kuitenkin antanut hätäsignaalinsa ja tiedettiin, että sillä olleet ihmiset olivat uponneet laivan mukana.
Nyt, useita vuosia myöhemmin, lipuu rannalle kuitenkin ränsistyneen näköinen alus täynnä kunnossa olevia ihmisiä. Vuosia pohjalla ollut alus on noussut takaisin pinnalle kaikkine matkustajineen.

Kysymyksiä juonen työstöön:

Miksi laiva upposi?

Mitä laivalle oikeasti kävi?

Ovatko laivalla olleet ihmiset vanhenneet vai ovatko he kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan?

Mitä tapahtuu kun he palaavat vuosien jälkeen muuttuneeseen maailmaan?

Millaisia suhteita laivalla on syntynyt?

Lisäideoita juoneen:
- Voit keskittyä laivalla olleeseen henkilöön tai tiettyyn ihmisjoukkoon
- Henkilöiden palatessa koteihinsa voi vallita hämmennys, kun kotona asuukin joku toinen
- Henkilöt voivat kokea kokevansa useita menetyksiä yhdellä kertaa. He ovat nyt luultavasti kodittomia ja perheettömiä
- Henkilöt voivat pyrkiä selvittämään syitä, miksi kaikki on niin kuin on

+++++

Pöytälaatikkokirjailija

Näyte

"Mikään ei ole koskaan ollut minulle niin rakasta kuin kirjoittaminen. Mutta kadehdin silti muusikkoja. Kun he soittavat heidän musiikkinsa voidaan kuulla pelkästään vahingossa. Jos he ovat hyviä, he saavat kehuja. Hyvää kirjoittajaa kehutaan vasta jos hänen tekstinsä on luettu ja niistä pidetään. Meitä pöytälaatikkokirjailijoita ei edes ajatella kirjailijoina."

Juoni

A on koko ikänsä rakastanut kirjoittamista. Aivan sama olivatko kyseessä runot, näytelmät, tarinat vai mitkä ikinä. A:lla ei ole kuitenkaan rohkeutta julkaista tai näyttää tekstejään missään. Samaan aikaan B tuskailee saamastaan vastuusta koulun musikaalin suhteen. B on lupaava muusikko, eikä koulun musikaaliin kelpaavien kappaleiden säveltäminen ole hänelle mikään ongelma. Ongelma B:lle sen sijaan syntyy tarinan luomisesta. Kuin tilauksesta B löytää ruokalan pöydältä täydellisen käsikijoituksen näytelmään. A puolestaan panikoi itsensä aivan sekalaiseen tilaan, huomatessaan uusimman käsikirjoituksensa kadonneen, haluaahan hän vain pysyä pöytälaatikkokirjoittajana. A:n nähdessä oma esityksensä koulun lavalla musikaalimuodossa, on hänen pakko kysyä joltakulta tekstistä. B kertoo lainanneensa A:n tekstiä, mutta on kuitenkin valmis antamaan A:lle oikeudet koko teokseen sekä kertomaan kaikille siitä, kuka kehutun musikaalin oli oikeasti kirjoittanut.

Tapahtumat jatkuvat ja vyöryvät pienestä erheestä lumipalloefektin tavoin kohti suurta kaaosta, jossa B:tä ylistetään seuraavana musikaalinerona ja häntä pyydetään yksin kehittelemään tarinoita musikaaleihinsa.

Vaihtoehtoisia tapoja soveltaa ideaa:
A voi olla joku, joka ei syystä tai toisesta halua/pysty/saa julkaista teoksiaan. B puolestaan tarvitse jotain julkaistavaa esimerkiksi rahaa saadakseen.

Loppukevennys: Näin idea syntyi
Äidinkielen tunnilla opettaja mainitsi, ettei aikanaan ollut hyväksyttävää, että aateliset julkaisivat teoksia
==> Hetkonen saiskos tästä historiallisen kirjan!!
==> Otetaan joku aatelisheppu ja pistetään se kirjottaa törkeenä. Sit se unohtaa ne kirjotuksensa johonki ja joku lukee ne ja haluaa julkaista
==> Mut miks se ei vaan käyttäis salanimeä se aatelisheppu?
==> Se ei halua hullun mainetta tai vaarantaa aatelisasemaansa, joten se jättää suosiolla kirjotuiksensa vaan pöytälaatikkoon
==> Ja se joka lukee ne tekstit vois olla semmonen rahan tarpeessa oleva, joka haluaa ansaita jotain sen aatelistyypin teksteillä
==> JOOO
==> Okei raakileidea on ready
==> Pitäs varmaa viel soveltaa tätä
==> Toisaalta jos tän sijoittas johonkin toiseen ympäristöön kouluun vaikkapa
==> Joo ja sit täs on tämmöne randommusikaali ja sit täält tulee tää hahmo ja JOO
==> Päädyimme tähän ideaan

Ja näin, rakkaat lukijat, olemme oppineet, ettei lopullisen idean tarvitse viitata mitenkään alkuperäiseen inspiraation lähteeseen.

Juoni-ideoita ja muuta inspiroivaaWhere stories live. Discover now