1. Muukalainen

4.4K 58 7
                                    

Tiiviisti:
Genre: Romantiikka
Tärkeät henkilöt:
- Henkilö A, muusta maailmasta eristyksissä asunut, oman alkuperäisheimonsa viimeinen jäsen
- Henkilö B, vastavalmistunut kulttuurintutkija (tai vaihtoehtoisesti kulttuurintutkimuksen opiskelija) joka työskentelee (tai on työharjoittelussa) tutkimuslaitoksella. B saa tehtäväkseen tutustia An kulttuuriin, vaikkei yhteistä kieltä olekaan

Idea lyhyesti:
Henkilö A on muusta maailmasta eristyksissä asuneen heimonsa viimeinen jäsen. Heimon kulttuuri ja kieli poikkeavat kovasti muun maailman kulttuurista ja kielistä, mikä kiinnostaa tutkijoita kovasti. Henkilö A toimitetaan tutkimuslaitokselle, jossa hänen kulttuuriaan ja kieltään aletaan tutkia. Aletaan myös selvittää olisiko kulttuuria ja kieltä mahdollista elvyttää. Henkilö B on samaisella tutkimuslaitoksella opiskelemassa kielten tutkimusta ja saamassa työkokemusta (vaihtoehtoja henkilön B taustasta löytyy ylempää). Hänet määrätään tutkimaan Henkilö A:n kieltä ja selvittämään sen mahdollisia syntyperää sekä sanastoa.

Mahdollisia kohtauksia:
- Henkilö B opettaa Henkilölle A omaa kieltään ja kulttuuriaan, jolloin Henkilö A alkaa käyttämään hallitsevaa kieltä ja omaksumaan kulttuurin tapoja. Tästä voi seurata esimerkiksi se, että Henkilö B:n työpaikka tutkimuslaitoksella hylätään ja häntä kielletään näkemästä Henkilöä A enään koskaan.
- Tutkimuslaitokselta yhdessä karkaaminen. Tällöin Henkilö A voi yrittää sopeutua mahdollisimman hyvin puvustusta myöten vallitsevaan kulttuuriin.
- Henkilöiden A ja B välille syntyy syvempikin suhde, vaikkeivat he paljoa ymmärräkään toistensa kieltä tai kulttuuria.

Muita ideoita:
- Henkilön A kultttuuri voi olla aivan nurinkurinen verrattuna hallitsevaan kulttuuriin. Esim. keskisormen näyttäminen tarkoittaa tervehdystä ja käsien ristiminen on epäkohteliasta etc. Tästä tulisi varmasti hauskoja väärinkäsityksiä aikaiseksi.

Juoni-ideoita ja muuta inspiroivaaOù les histoires vivent. Découvrez maintenant