Hudba je jazykom univerza

4 0 0
                                    

Takto znie môj citát o hudbe, ktorý hovorím. Dá sa vyložiť rôzne, ale ja ho zvyknem používať práve v súvislostiach, kedy hovorím o hudbe. Isté tibetské príslovie hovorí: „Ten, kto pozná tajomstvo zvuku, pozná tajomstvo vesmíru." Okrem toho hudba môže byť aj jeden z prostriedkov na komunikáciu so samotným Bohom. Ďalšie tibetské príslovie hovorí: „Každý zvuk je hudba, každá hudba je mantra, mantra je základ každého zvuku." Pre Tibeťanov je mantra to, čo pre nás modlitba. Toto sa netýka iba národov, ale hlavne náboženstiev. Aj v kresťanskom okruhu sa náboženské spevy približovali transcendentálnym hodnotám, napríklad gregoriánsky chorál. A čo indická klasická hudba, indické Bhádžany, súfijské Qawwali, alebo arabské Našídy? A čo hudba New age, čiže meditačná a relaxačná hudba?

Niekedy dokáže hudba zbližovať rôznych ľudí, ani si to neuvedomujeme. Poznám napríklad Slovákov (patrím k nim tiež), ktorí si vypočujú maďarskú hudbu, pri čom s Maďarmi sú ešte stále živé určité historické konflikty. Napriek tomu sa mi ich hudba páči. Alebo keď som začal počúvať arabskú hudbu, zaoberal som sa Islamom? Vtedy som neriešil takéto otázky, preto že niektorí interpreti arabskej hudby, ako som neskôr zistil boli Kresťania. Ak sa vám so slovami arabská hudba asociuje radikálny Islam, tak majte na pamäti, že mnoho mladých spevákov niektorých hudobných žánrov padlo za obeť práve islamským militantom. Ešte jeden príklad za to stojí. Na dovolenkách v Chorvátsku som sa stretol s ľuďmi, ktorí pochádzali z oblasti, kde chorvátska kultúra je podobná ostatným balkánskym krajinám. Títo ľudia počúvali aj srbskú hudbu a vôbec neriešili to, čo sa v deväťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia odohralo na území bývalej Juhoslávie. Akoby hudba skutočne spájala rôzne národy. Dokonca aj vedci prehrávali izolovanému africkému kmeňu rôzne piesne. Tento kmeň dokázal rozlíšiť veselé piesne od smutných.

Na záver ešte jeden postreh. Razsom sa cítil psychicky zle a mal som ísť nahrávať isté skladby pre známehoskladateľa. Po odskúšaní skladieb, či samotnom nahrávaní som sa cítil doslovavýborne. Dodávam, že toto boli novodobé kompozície, ktorým málokto bude rozumieť.Odvtedy si hovorím, že s Bohom sa dá komunikovať aj prostredníctvom hudby.

Tajné cesty hudbouWhere stories live. Discover now