V detstve som narazil pri počúvaní niektorých elektronických etnických projektov aj na pygmejské jódlovanie. To ale nebolo nič oproti tomu, čo som postupne začal objavovať, hoci presne v tom období som na to narazil, avšak môj záujem o to veľký nebol. Znelo to pre mňa trochu hrozne až do chvíle, keď som to počul bez elektronických hudobných nástrojov. Vtedy som si všimol, že to nie je hudobný nástroj, ale ľudský hlas spieva dva, až tri tóny naraz.
Niektorí z vás správne tušia, na čo myslím. Tí, ktorí o tom nevedia aj pre tých, ktorí vedia, o čom tu budem písať by bolo treba pripomenúť určité pravidlá. Ako som na začiatku tejto kapitoly spomínal, zvuk sa skladá s alikvotných tónov. V tejto podkapitole sa pozrieme na niečo, čomu sa hovorí u nás alikvotný spev a tiež na hrdelný spev, ktorý má spoločné s alikvotným spevom práve alikvotné tóny. Ide o spomínané násobky frekvencii hlavného tónu. Tieto tóny v našom okruhu len málokto dokáže zaspievať. V krajinách, ako sú Mongolsku a v autonómnej republike Tuva v Rusku sa tento vokálny prejav učia aj prostí ľudia. Niektorí západní experimentátori a skladatelia zvyknú využívať tento druh spevu a niektorí ho dokonca spájajú, možno právom so Šamanizmom. Počul som dokonca názor, že alikvotný spev dokáže liečiť ľudí. Či to je pravda, to si môžete domyslieť. Isté je ale to, že alikvotný spev pôsobí veľmi dobre na psychiku človeka.
Pri alikvotnom speve používate ústnu dutinu a jazyk. Existujú rôzne techniky, ako zaspievať alikvotné tóny. Pri hrdelnom speve Khöömei (čítajte Chöömí) sa spieva aj s trochu tvrdým drsným hlasom. Pozor, nie je to hrubý hlas a netlačte na hrdlo, môžete si ho zničiť. Začiatočníkom odporúčam spievať len alikvotný spev a až potom nech vyskúšajú hrdelný spev. Pri tomto speve ide o vysoké tóny, ktoré pripomínajú hvízdanie. Existuje tiež druh harmonického spevu, kde spievate subharmonické tóny. Pri tomto druhu spevu vydelíte hlavný tón číslom 2, pri čom pri obyčajnom alikvotnom speve využívate násobky hlavného tónu. Mimochodom so subharmonickým spevom sa môžete stretnúť nie len v ázijskej stepnej oblasti, ale aj na Himalájach v tibetských kláštoroch.
YOU ARE READING
Tajné cesty hudbou
Non-FictionMoje putovanie hudbou bez nášho západného hudobného vzdelania, iný pohľad na hudbu, o ktorom sa na ZUŠ a konzervatóriách takmer nič nedozviete.