Hovorí sa, že svetlo má svoje spektrum. Existujú aj tri základné farby (červená, zelená, modrá), z ktorých sa skladajú ďalšie farby. Pri zvuku tiež poznáme spektrum. Tu sa zvuk skladá z rôznych tónov sínusovej krivky (čisté tóny). Nazývame ich alikvotnými tónmi. Pozor, nie každý nástroj produkuje čisté alikvotné tóny. Okrem toho aj my ľudia používame alikvotné tóny, hoci si to neuvedomujeme a to pri komunikácii.
Čo sú to alikvotné tóny okrem toho, že ich má každý zvuk? Ani ja som to hneď nevedel až do istého experimentu. Sú to násobky hlavnej (fundamentálnej) frekvencie. Tak napríklad pokiaľ hlavný tón má frekvenciu 100 HZ, ostatné alikvotné tóny majú frekvencie 200 HZ, 300 HZ, 400 HZ a tak to ide ďalej až do nekonečna. Veľmi dobre je to možné ukázať na frekvencii tónov sínusovej krivky, z ktorých ako spomínam vyššie sa skladá každý zvuk. Aj tóny štvorcovej, či pílovej krivky majú alikvotné tóny. Existujú na to rôzne akustické triky,, ktorými môžeme napríklad na počítači, či pomocou syntetizátorov vygenerovať vyššie spomínané krivky.
Niektoré z hudobných nástrojov dokážu vydať množstvo alikvotných tónov, napríklad Didgeridoo, či Drumbľa. Aj človek dokáže alikvotné tóny zaspievať. K tomuto a ešte mnohému neobyčajnému sa postupne dostaneme a možno vás prekvapia aj nástroje, ktoré generujú rôzne šumy.
YOU ARE READING
Tajné cesty hudbou
Non-FictionMoje putovanie hudbou bez nášho západného hudobného vzdelania, iný pohľad na hudbu, o ktorom sa na ZUŠ a konzervatóriách takmer nič nedozviete.