Určite poznáte aj vy obyčajné PVC trúbky. Zvyknú sa používať vo vysávačových hadiciach. Práve takúto rúru mi dal môj starý otec s tým, že to je fujara. Fujara sa ale skladá s dvoch píšťal, nie iba z jednej. Existujú aj majstri, ktorí dokážu vyrobiť fujaru práve z PVC trubíc. Môj starý otec už na spomínanej rúre zatrúbil tak, ako keď trúbite na trúbku s napnutými perami. Ja som na ňu skúšal hrať s uvoľnenými perami, takže nezaznel taký tón, ako keď na ňu trúbil môj starý otec. Za to zaznel hlboký nádherný tón, ktorý sa mi páčil oveľa viac, než už spomínaný tenký tón. Aj to som sa neskôr naučil. Ubehlo niekoľko rokov, než som počul podobný, ale oveľa hlbší zvuk, kde sa menila iba časť zvuku. Neskôr som sa dozvedel, že ide o austrálsky hudobný nástroj Didgeridoo (čítajte Didžeridu). Vtedy som si uvedomil, že na PVC rúrach sa dá hrať podobne, ako na Didgeridoo.
Didgeridoo je dychový hudobný nástroj austrálskych domorodcov (Aborigénov). V Severnej Austrálii je tento hudobný nástroj známy pod rôznymi menami. Meno Didgeridoo mu dali západní kolonisti kvôli zvukom, ktoré vydával tento hudobný nástroj. Je to dlhá trúba vyrobená z eukalyptového dreva, no dnes môžeme nájsť aj iné varianty Didgeridoo vyrábané z bambusu, či plastu a iných materiálov a drevín. Pôvodne sa ale Didgeridoo vyrába z eukalyptu. Pri výrobe Didgeridoo okrem ľudí pomôžu aj termity. Vyhlodajú vnútro eukalyptového kmeňa, takže pomôžu domorodcom pri výrobe Didgeridoo. Na Didgeridoo musíte hrať s uvoľnenými perami. Pri modulácii alikvotných tónov je potrebná ústna dutina a jazyk. Okrem toho môžete pri hre použiť aj hlas a imitovať rôzne zvuky. Potom je tu ešte jedna, trochu zákerná vec, cirkulárne dýchanie. Pri tomto dýchaní vydychujete ústami a vdychujete nosom. K tomu vám pomôžu hlavne vaše pery. Niekomu napríklad vyhovuje hrať na Didgeridoo nie stredom úst, ale napríklad bokom, z ľavej, alebo pravej strany.
Niektorí hráči na Didgeridoo tvrdia, že od tej doby, čo naň hrajú, nemajú problémy s dýchaním. Okrem toho sa hovorí, že tento hudobný nástroj je najstarším hudobným nástrojom na svete. Jaskynné maľby s týmto hudobným nástrojom majú 1500 rokov.
DU LIEST GERADE
Tajné cesty hudbou
SachbücherMoje putovanie hudbou bez nášho západného hudobného vzdelania, iný pohľad na hudbu, o ktorom sa na ZUŠ a konzervatóriách takmer nič nedozviete.